dålig form efter galopp

H

Honey_Pai

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp av er bukefalister. jag har en ny häst, en trettonårig holländsk dressyrvalack som är utbildad msv dressyr. han är jättetrevlig att rida förutom en liten sak. när jag har galopperat och saktar av till trav är han omöjlig att få i en fin form. han springer och småtaktar med nosen bakom öronen helt omöjlig att göra något med. jag fick hem honom i tisdags och han har varit lika från början, dock inte på provriding. vad är det för fel? är det något jag gör? cad kan jag göre för att bli av med det? han blir också himla tänd efter galopp.
tacksam för svar!!!!

Sv: dålig form efter galopp

Var noga i övergången att du gör en tydlig halvhalt sätter hästen lite mer bak, samlar upp hästen/tempot ordentligt och gör en sedan avsaktning-sitt tungt i sadeln- och så fort du känner att hästen lyssnar och går kvar i formen så rid på lite framåt och ge en ordentlig eftergift och beröm. Tänk gärna även lite öppna i övergången för att bibehålla formen och rytmen. :)

Lycka till! :)

Sv: dålig form efter galopp

Min häst gör också lite så. Det jag vet är att jag hamnar i lätt obalans (känslig häst) och det krävs att jag gör en mjuk övergång, så gott det går och vid avbrottet RIDER JAG på framåt.. han tappar lixom hela konceptet. Det är i dagsläget inte bra, men jag vet att det i mitt fall handlar om bristande framåtbjudning, eller vad man nu ska säga, för var han "mellan hand och skänkel" med sug så gör de ju inte så.

Omöjligt att svara på när man inte ser hur han gör.. Lycka till i vart fall, vi kämpar med samma sak, fast min häst är knappast på MSV nivå :angel:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 537
Senast: Linja
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 673
Senast: sandrafors
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar