Dålig balans

Gotthard

Trådstartare
Hejsan.
Finns det balansövningar för hästar? Jag rider en häst med ganska dålig balans, inte såpass dålig att han vinglar omkring utan i ökad trav och galopp kan han inte riktigt hålla sig på spåret.

Han har tidigare tävlat i ponnytrav och håller på att bränna en hel del fett. Han är 12 år. Jag rider honom ca. 1 gång i veckan men kanske kommer hyra honom på höstlovet, så inga "måste göras 1 ggr om dagen"-övningar funkar.

Skritt-övningar funkar bäst, om det nu finns några övningar överhuvudtaget, så kom med tips :laugh:
/Jenny :)

Sv: Dålig balans

Det jag kommer att tänka på är bommar. Gå emellan, mitt över. Eller gå mellan koner. Rid i långsam gångart och fokusera på att sitta rakt! Blicken framåt, håll om mjukt med båda skänklarna.

Att hästen inte håller sig på spåret i snabbare trav och galopp kan också bero på att han försöker gena. :p En ridbana är inte tillräckligt stor för att trava/galoppera jättefort för då blir det nästan som en stor volt och inte ett fyrkantsspår! ;)
Rid i långsamma gångarter istället. :) Springa får han göra ute.

Ja. Det vet jag, har inga problem med att rida barbacka eller tex. sitta ner i traven och blunda. Ridlärare tycker jag har mycket bra balans och henne litar jag på :)

Fick hem en häst för ngra år sedan. Huga säger jag bara. Han var omusklad, och efter i kroppen mot vad en normal 5-6 åring skulle varit. Han vinglade och for, snubblade på gruskorn, och ja, skogen var ju inge höjdare kan jag säga.
Jag började med att enbart skritta den första tiden. Först på banan, över bommar, mellan koner, och jag fick verkligen hjälpa honom.
Ja jag lärde mej mkt av den hästen. Jag har alltid haft en tendens att vara lite "oplanerad" i min ridning, och jag ville gärna se till att manen ligger snyggt under dressyrpassen:). Denna hästen fick mej verkligen att sträcka upp mej, planera min ridning noga, och se framåt.

Sen började jag med skritturer i skog och mark. Först mest vanliga vägar, sedan in på stigar, för att han skulle få lyfta på benen, och lära sig att träd kan man inte stötta sej på.
Efter ca ett år med dessa övningar, och lite trav och galopp på fina vägar i skogen, var han mkt bättre. Så, gå långsamt fram. Var stadig i dig själv, och mjuk och följsam.

Sedan gjorde jag felet att fortsätta hjälpa, hjälpa lite för mkt. Rädslan för att han skulle snubbla riktigt ordentligt, gjorde att jag satt på helspänn, och inte lät honom finna sin egen väg i skogen.
Så, låt hästen finna sin väg i lagom tempo, hjälp till, var stadig, men känn av läget. Jag störde min häst genom att vara där hela tiden.
Jag hoppas du förstår hur jag menar, har lite svårt att förklara mej:)

Ja. Det vet jag, har inga problem med att rida barbacka eller tex. sitta ner i traven och blunda. Ridlärare tycker jag har mycket bra balans och henne litar jag på :)

Du kan ju ha balansen att sitta kvar även om du inte är såpass stabil så du kan rida hästen rakt.

Det är inte riktigt samma sak, som att kunna vara i balans med hästen, tyvärr. Inte alltid i alla fall. Jag vet själv att om man har bra balans kan man försöka kompensera på ett tokigt sätt för sin egen skull (men omedvetet) istället för att hjälpa hästen hitta SIN balans.

En övning som kan hjälpa hästen att själv balansera upp sej kan vara att rida diagonaler i stadig lättridning och lite ökad trav och inte minska tempot mot hörnet (kom ut nära hörnet så att det blir uppenbart för hästen att här måste den kanske göra något.....)

Alltså inte hejdlöst och okontrollerat ökat men frisk trav,(håll takten med din lättridning) rid bara mot det snäva hörnet och se om hästen själv balanserar upp sej, det enda du får använda är din egen vikt för att påverka i vändningen, prova och känn vad du behöver göra, men bromsa inte i handen. Efter några varv kommer nog hästen själv att börja jobba med tempot och om du bara understödjer med din viktfördelning kommer den att bromsa bakifrån och komma mer under sig o arbeta mer rätt. Du ska låta hästen själv börja jobba med sin stabilitet och rakhet.Ibland försöker man hjälpa till så mycket att det motverkar syftet, hästen behöver liksom inte "hjälpa till".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 819
Senast: Tirnanoogh
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 965
Senast: Trissa
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
8 014
Senast: Fiorano
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 056
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka