Dålig andedräkt...

Sv: Dålig andedräkt...

Hur blir man av med det och hur förebygger man det senare? Är det föresten rimligt på en fyramånaders kattunge?

Vid tandbyte kan andedräkten bli gräslig.

Antagligen tandbyte på en så ung. Tandsten förebygger man antingen genom att borsta tänderna på dem med "kattandkräm" en gång i veckan, ge ett preparat som heter "Plaque-Off" i maten eller ge dem råa ben (tex råa kycklingvingar) att gnaga på. Vingar eller tuggben kan för övrig vara skönt att gnaga på under tandbytet, här gick det x antal strumpor innan vi kom på det...

Vissa torrfodersorter påstås ha bra effekt på tandsten, men studier gjorda på ett av dem visar att effekten var försumbar.

Tack för tipsen, det är antagligen tandbyte då eftersom han tuggar på allt han kommer åt :D. Så det är väl bara att härda ut med stanken tills vidare, han har fått lite tuggben nu iaf så att inte behöver tugga på min arm...

Min ena katt gillar att gnaga på spaghetti, det måste ju ha nästan samma verkan som att tugga på ben? Det luktar illa ur munnen på henne när hon gnager, precis som att det som legat och luktat illa försvinner?

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 228
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 092
Senast: miumiu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve