Dagstorpsortens terrängbana

B

Beckiz

Kan ni som varit i Dagstorpsortens rf å ridit 90 berätta hur deras terrängbana är. Vore toppen. Vattenhindret är av särskilt intresse..

Sv: Dagstorpsortens terrängbana

Generellt är banans underlag mycket bra. Går på sandunderlag över till "skogsväg", öppet fält med hinder, nedhopp, tillbaka till anläggningen. Vattenhindret ligger vid en lite damm, inbjudande, c:a 4-5 galoppsprång långt.
Något specifikt du tänker på?

Tack för svaren å bilden! Det var ju inget spektakulärt vattenhinder direkt, ska bara övertyga pållen om de... Man får väl åka dit å träna utan organiserad träning om man vill? Alltså utan tränare

All info ang terrängträning hittar du på hemsidan www.dagstorp.nu och vad det kostar och så om du inte är medlem.
Nu stänger banan på söndag 2 veckor innan tävling.

Vatten har pumpats bort från graven då den var översvämmad, nu är det lite mer lagom :) Underlaget är toppen överallt.

kl.

deras tävling börjar närma sig och jag undrar ifall ni använder broddar på den?

som jag förstår är det alltså inte mycket gräs där, eller?

hur gör ni på banhoppning, broddar eller inte?
(nu e ja inte säker på att den skulle gå på gräs, men antar typ det)

Dressyr, både framridning och tävling är på grus. Hoppningen går på en stor gräsbana och där måste man ha broddar.

Terrängbanan är lite sand och lite gräs fast med sand under. Har det inte regnat brukar jag träna där utan broddar, men på tävling broddar jag alltid i terrängen för säkerhets skull.
Onödigt att få en miss för en sån sak som är lätt att göra något åt :laugh:

Jag ska ha broddar runt om både på hoppbanan och terränbanan. Brukar träna utan broddar på terrängen, men det blir lätt halt när man rider på nere till runt hoppbanan. Hoppningen kommer att gå på gräs och där är broddar rekomenderat. Vaktis har klippt banan och den är torr, men man vet aldrig. Bättre att brodda än att låta bli..

okej, tack alla för svaren.

har dock inte bestämt mej om jag ska ha broddar i terrängen. vi rider ofta ut på gräs och då använder jag aldrig broddar, men nu ska det ju hoppas också. det är visserligen bara Debutant men jag får väl tänkta över det lite mer ;)

Varför inte?
Jag både rider och hoppar mycket på gräs hemma utan broddar, men då kan man lägga en volt, ta ut svängen eller sakta av om man vet att det kan bli halt. På tävling är de ju väldigt onödigt att behöva volta och få fel eller till och med halka när du hoppar för att du inte broddade.
Är du rädd för att hästen ska trampa sig så sätt på boots runt om

okej, tack alla för svaren.

har dock inte bestämt mej om jag ska ha broddar i terrängen. vi rider ofta ut på gräs och då använder jag aldrig broddar, men nu ska det ju hoppas också. det är visserligen bara Debutant men jag får väl tänkta över det lite mer ;)

Om jag var du skulle jag fråga de som har mer erfarenhet hur de skulle brodda på det underlaget som råder när tävlingen går. Se till att ha olika typer av broddar för olika underlag då man behöver det. Själva broddar vi alltid på ngt sätt på tävling, tex är det torrt och hårt sätter vi liten isbrodd bara i ytterkant.

Lite nyfiken, vad har mer erfarenhet med saken att göra? Det är ju rikligt med gräs på hela nedre delen av terrängbanan samt hoppbanan.

Lite nyfiken, vad har mer erfarenhet med saken att göra? Det är ju rikligt med gräs på hela nedre delen av terrängbanan samt hoppbanan.

Hur man ska brodda beror på många faktorer tex. underlaget som gräs (högt/lågt), sand, blött, torrt osv allt för att minimera skador på hästen och för att få en optimal ritt utan att störa hästen. Man kan brodda på så många olika sätt. Utan brodd, ytterkant, i trakterna eller 4 på varje hov, liten/mellan/stor gräsbrodd, isbrodd. För att brodda "rätt" krävs en del erfarenhet, så det är inte så lätt. Sen ska man komma ihåg att hästen är en individ.

Naturligtvis kan man brodda på olika sätt men jag tolkade frågan som OM man tyckte att hon skulle brodda. Det borde där inte råda någon tvekan på eftersom gräset är halt där nere.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 785
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 756
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 585
Senast: mackan
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat