_saga_

Trådstartare
Jag känner mig lite rådvill kring hur jag ska göra med mitt hjärta som är 2 år och 5 månader.

det är en glad unge, alldeles pigg jämt och med massa energi
På helger eller om vi är lediga så sovs det inte alls på dagtid, men på förskolan sover hon max 45 minuter

Varför jag funderar över frågan om dagsömn eller inte, är för att barnet mitt är mycket kvällspigg och har inga problem att vara uppe till 22-23 och sen måste väckas vid 6:45 senast..
När hon inte sover på dagtid, dvs helger och ledigheter, somnar hon lättare och sover bättre (för det mesta)

Är en längre sammanhängande nattsömn att föredra, framför en kortare nattsömn, men med en kortare dagsömn också?

Är hon för liten för att "ta bort" dagsömnen för?
Jag förstår också att det är skillnad på att vara hemma med mamma/pappa/annan vuxen, än att vara på förskola en hel dag, men om fördelarna kan väga upp nackdelarna?

Hur har ni gjort med era barn?

Sv: Dagsömn

Vi tog bort dagsömnen när dottern var 2 år pga det du beskriver. Hon somnade sent och hade svårt att komma till ro på kvällen och var helt omöjlig att få upp på morgonen. Jag tycker inte att vår dotter var för liten för att sluta sova på dagen. Jag tror att det där är väldigt individuellt, vissa barn behöver sova rätt långt upp i åldrarna och andra slutar jättetidigt. I vår dotters fallbedömde vi att en godnattsömn var att föredra.

Min äldsta slutade sova dagtid när han var 2.
Först hemma, då sov han på dagis men endast på förmiddagen.
Sedan tog vi bort sömnen även på dagis. Det var inga problem och han sov bättre på nätterna.

Min korv slutade sova middag strax efter sin tvåårsdag just på grund av att han kunde vara vaken HUR länge som helst på kvällarna om han så bara sov tio minuter på dagen.

Precis som för er så valde han själv bort middagsluren de dagar han var hemma.

Båda mina har varit lite drygt 1,5år när de slutat sova under dagarna.

Nu går visserligen inte mina barn på dagis, men vi lever ett aktivt liv.

Tycker att du kan ta bort dagssömnen med gott samvete.

Jag hade tagit bort dagsömnen helt. Jag ser hellre en sammanhållen nattsömn, eftersom jag själv personligen upplever att sammanhållning nattsömn får mig att vara piggare och må bättre än kortare sömn på natten och en tupplur mitt på dagen.

Vi tog bort nattsömnen någongång i våras, då var hon strax över 2 år.
Började med att ta bort den i bland, och sedan så slutade hon själv att sova på dagis och då kändes det onödigt att sova hemma.
Det har gått jättebra. Om hon var /är tröttare ngn dag så kan hon få ligga i soffan och titta på en film eller så läser vi, så hon iaf kopplar av en stund. men det behövs sällan.
Kl 19 är hon trött och vill gå och lägga sig och sen sover hon till 6-7 någonting :p

Hon är snart 3 och kan ibland somna till om vi åker bil eller cyklar, men inte mer än då och hon klarar sig bra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 115
Senast: malumbub
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 284
Senast: Petruska
·
R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 259
Senast: Raderad medlem 94602
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka