Dags för superkorkade frågor

P

ponnydamen

Jag vet nästan inget om dressyr.:D Jag måste fråga.
Jag var inne på stallbacken och kollade programmen. Men jag fattar inte riktigt. Är det alltid samma program ekipagen ska rida i tex LC 1?
Funderade kring en eventuell anmälan för min dotter på klubbdressyr. Om det nu är LC 1... är det det programmet som finns där inne på Stallbacken eller kommer man att få en ny bana då med samma svårighetsgrad eller? Jag känner mig sååå korkad.:o

Sv: Dags för superkorkade frågor

LC:1 är alltid samma programm:) fast man byter prog. ibland (ca var 4 år)

Okej. Det verkade bara så lätt att kunna träna hur mycket som helst i förväg. Tänkte på liten jämförelse med hoppning.
Vad bra alltså. Då kan man ju verkligen träna och öva och alldeles säkert veta vart man ligger.

Sen kanske det iofs inträffar något när ekipaget sedan ska prestera.:devil:

Kanske kan fortsätta med fler undringar oxå.
Jag har sett en gång att det var en massa siffror i bedömningen, tror jag. Är det så att man blir bedömd och får poäng? I så fall kan man ju se det som att man även tävlar mot sig själv. Den som får bästa poängen, vinner den då? Jag vet att det låter extremt korkat men jag är inte alls säker. En annan sak också... Får man tävla i samma klass flera gånger? Jag menar inte vid samma tillfälle utan vid olika tävlingar? Tänkte på om man redan fått superbra poäng??? eller vunnit en tävling? Tänker man rent matematiskt/logiskt borde man väl flytta upp i klasserna vartefter som man kanske klarat dom? I alla fall om man rider samma kuse!?!

Ja, man blir bedömd av en domare. Programmet är indelat i bedömningspunkter där man får 0-10 poäng beroende på hur bra det utförs.
Man räknar samman poängen och högst totalpoäng vinner. Man räknar även ut hur många procent av maxpoängen resultatet ger.
Ja, man får tävla samma klass flera gånger (vilket är att rekommendera, bara för att det går jättebra en gång betyder inte det automatiskt att man är färdig för svårare klass). Tanken är givetvis att man ska flytta uppåt, men det gör man vartefter man är redo för nästa klass.
(I lite högre klasser på regional tävling å uppåt får man åxå poäng om man placerar sig, och när man har samlat på sig ett visst antal är man uppklassad ur klassen man ridit och måste rida svårare klass)

När man rider ett dressyrprogram så får man poäng 1-10 på olika
punkter, ungefär på varje ridväg som man rider. Poängen plusas
sedan ihop och görs sedan om till procent (är inte riktigt säker på
hur det går till, men man delar det på nånting ..). Ekipaget med mest
procent vinner alltså tävlingen :) hoppas att du förstod! :D

man delar det uppnådda resultatet med maxpoängen :smirk:

/PF som blir lika förvånad varje gång folk inte kan den enklaste procenträkning....

Ahhh... jag tror jag börjar förstå varför vissa personer verkligen har MASSOR av prisrosetter. :bump:

Tack så jätte.

alltså....
i programmen delas rörelserna.... dvs. vägarna in i bedömningsgrupper. där kan man bli tilldelad poäng 0-10.
ditt poäng resultat delat på maximala poängen för programmet.
max poäng står på originalprotokollet.

godkänt resultat är 60% då har man fått 6 i snitt....

alla program heter en kombination av bokstäver och siffror
tex:
Lc:1 2003
Lätt C:1 och senast reviderat år 2003

det är inte onarmalt att man tävlar samma programm i flera år.
ett par starter varje säsong.

varför inte åka och titta på en ponnytävling och se hur alla andra gör. så kan du säkert snappa upp lite.

det är viktigt att man inte förlitar sig blint på poäng och kommentarer man får från domaren på protokollet, utan det har man tränaren till!!!! domare är inte pedagoger utan poängsättare!
de går enligt ett reglemente som kallas TR. det får man lära sig om när man tar GRÖN KORT, som man måste ha för att få tävla. är man under en viss ålder...mins inte men typ barn, så ska nog föräldrarna åxå ta grönt kort.

OCH för mig så är det just en tävling mot mig själv och jag är mest ute efter att uppnå den där underbara kännslan när allt fungerar perfekt och man är samspelt med sin häst... fast det är kul att få rosett åxå:D

Japp!Alla rider samma krumelurer,om inte så kallas det felridning eller"Kur":D

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 460
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 600
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar