Dags för ny sadel...

C

chira

Märkte för några dagar sen att sadeln ligger och trycker så in i helvete på manken! Så den sadeln sitter jag verkligen inte i utan är i akut behov utav en ny. Hästen håller på att bygga upp sig och är just nu ganska omusklad över ryggen så det jag ska ha är antagligen en "mellan periods" sadel som ligger bra nu tills hon har satt muskler. Därför har jag tänkt mig en lite billigare begagnad.

Jag har vart i kontakt med en sadelutprovare/sadelmakare som kommer och kollar på hästen den 3 maj. Hon hade ingen tidigare tid som passade. Jag kommer inte att köpa någon sadel utav henne antagligen då hon bara har nya och väldigt dyra märkessadlar. Men det är den enda som finns i närheten och hon är duktig så det känns lika bra att hon iallafall får komma och kolla på hästen och hjälpa mig med vad jag ska leta efter. Är det onödigt?

Och vad ska jag tänka på när hon kommer och kollar på hästen?
Jag är totalt urusel på sadlar så vad är det jag ska fråga om och kolla på?

Sen den här tjejen tyckte att det var onödigt att ha en allroundsadel utan att man skulle ha en hopp och en dressyr. Jag är tveksam då målen med hästen är att vi ska hoppa men hon har tidigare haft en skada så jag vet inte än om jag kommer våga och om hon kommer att hålla så i början ska vi bara koncentrera oss på dressyren. Men att rida i en dressyrsadel i skogen känns inte jätte kul och det är det vi gör 4-5 dagar i veckan och sen ett dressyrpass på det. Så vad tror ni för sadel som skulle passa för det?
 
Sv: Dags för ny sadel...

Jag rider nästan alltid i min dressyrsadel i skogen. Tycker det är jätteskönt och man jobbar ju ändå en hel del dressyr på vägarna iaf. Allroundsadel är ju varken eller. Inte tillräckligt med stöd för varken hoppning eller dressyr utan man hamnar lite mitt emellan. Har du ändå inte tänkt hoppa nu så tycker jag att det är bättre att köpa en dressyrsadel.

Passar en sadel med ändringsbar bomvidd så kan du ju använda den när hästen musklat sig och köpa en hoppsadel då.
 
Sv: Dags för ny sadel...

Ifall du inte tænkt tævla i dressyr ær det nog inte nødvændigt med dressyrsadel det funkar ju i allround med.
Køper du en allround mot hopp så får du nog mæst møjliga ut av køpet.
Då har du næstan en hoppsadel som går att træna dressyr i.

Jag køpte hær om dagen en begagnad sadel till skogsridning det var en allround mot hopp æven om jag inte hoppar tycker jag bæst om den modellen ute i skogen.
Prøvade att rida ett dressyrpass i den och det funkade, brukar i vanliga fall rida i dressyrsadel.

Finns det ingen kunnig du kænner som kan hjælpa dig?
Jag kanske ær primitiv men i de stallen jag hade hæst i Norge var det aldrig någon som behøvde sadeltillpassare, dær visste folk vad de høll på med.
Jag ska inte utala mig sækert vad det beror på men mæst troligt ær att det finns inte så många hæstar i Norge dærav hæller inte mycket utbilldat yrkesfolk inom hæst, dærfør måste hæstægare læra av varandra.

Men hær i sverige mærker jag att æven de mæst duktiga hæstægare inte kan någon ting næstan om sadlar och ser tillpassare som ett måste.
har hørt att många av dom bara gåt en helgkurs, då tror jag inte de kan så mycket mer æn det jag kan från Norge.

Med detta vill jag sæga att det ær bra att sætta sig in i æmnen så som sadleltillpassning.
Æven om man føredrar att ta hjælp av en tillpassare kan det vara bra att ha lite hum sjælv.

Ifall du ær vældigt osæker på vad din hæst behøver før sadel så ta ut sadeltillpassaren så den får avgøra och utgå från det nær du sen ser efter sadel och ta hjælp av någon kunnig du kænner som kan se om sadeln passar om du kænner någon.
Du kan ju oxå be tillpassaren om lite upplærning i æmnet, fast det kanske den inte vill, det ær ju dens leverbrød att folk inte kan sjælva..

Nu blev detta nog lite långt och rørigt men håppas du blev något klokare.
 
Sv: Dags för ny sadel...

jag rider alltid i min dressyrsadel, varför skulle det inte gå att rida ut med dressyrsadel?? hoppa lägre hinder går också bra.

så om du inte tänker hoppträna behöver du ingen hoppsadel.
 
Sv: Dags för ny sadel...

Själv har jag en allround inriktad på hopp (vilket jag upptäckte då jag prövat den), den har utbytbart framvalv och har fungerat väldigt bra. Tjejen som hade ponnyn på halvfoder i vintras gillade sadeln, trots att hon är van vid islandssadlar och hon red endast dressyr, möjligen något skutt ibland. Själv slutade jag hoppa förra hösten då ponnyn börjar vara till åren och tycker hoppningen är tråkig om hindren är lägre än 70-80cm. Dressyr gillar han skarpt oavsett.

Jag hade själv en dressyrsadel i början då jag köpte ponnyn (den kom med i köpet), men gillade den inte alls, trots att jag sysslade med dressyr och skogsridning då. Om du är intresserad av hoppning och det kan vara så att hästen håller, köp då en allround mot hopp eller vanlig allround. Den fungerar utmärkt till dressyren, du får ett bra stöd av den om du gillar att ha kortare läder och du får inte en massa överblivna schabrak och voljockar som inte passar sadeln ;) Byter du sedan till dressyr om det visar sig att hästen inte håller har det redan gått ett antal år, dessutom kan man bra tävla i de lättare dressyrklasserna med en allroundsadel, någonstans msv blir väl en dressyrsadel obligatorisk och dit är det fortfarande många år.
 
Sv: Dags för ny sadel...

Ang vilken sadel som passar dig så finns det ju inga direkta måsten utan ta det som du tycker bäst om (hopp el dressyr).

Jag är bara intresserad av hoppning och jag AVSKYR att rida i dressyrsadel, har alltid hoppsadel även när jag rider dressyr/markarbete, så jag hade utan tvekan tagit en hoppsadel.

Men du har kanske tänkt tävla i dressyr? Då kanske det är en lite annan sak.
 
Sv: Dags för ny sadel...

Ja, glömde ju helt att det finns allroundsadlar som är inriktade mot dressyr, lär ska vara bra att hoppa i vad jag har hört :idea:
 
Sv: Dags för ny sadel...

Köp en sadel du tycker är bekväm och ger det stödet du behöver/vill ha :) (naturligtvis ska sadeln passa hästen!!)
Min kompis har en Globus clic, hopp och hon använder den vid uteritt och markarbete trots att hon har en dressyrsadel också :)
Märke och modell spelar mindre roll bara du och hästen trivs :D
Jag har samma problem som dig, min häst är halvt musklad och har börjat bli för bred för sadeln jag har lånat så sadelinprovare kommer på onsdag.
Jag vågar inte gissa och köpa på nätet.
Har aldrig köpt sadel till denna hästen då jag nyligen köpt henne så har ingen aning alls om bomvidd och sånt..
Lycka till :)
 
Sv: Dags för ny sadel...

Men är du säker på att sadeln är så illa? Det är inte bara för att det fattas muskler kring manken? Det är ju synd att sälja den om det är så att den ligger bra i övrigt och kommer att ligga bra när han väl får upp musklerna.

Om sadeln eg. är ok och det enbart är att han skulle behöva lite musker framtill för att sadeln ska komma upp lite mer så tycker jag att vore bättre att skaffa en luftpad som kan fylla ut tomrummet vid manken fram till att han musklar på sig.

Info om luftpad finns här http://www.fteltd.co.uk/Korrector/korrectorintro.htm

Under "where to buy" finns info om återförsäljare i Sverige.
 
Sv: Dags för ny sadel...

Sadelmakaren har våde gesäll och mästarbrev så det är inte någon helgkurs hon har gått ;)
Visst finns det folk i närheten som är duktiga på sadlar men ingen med utbildning och ingen jag litar på till 100 % ifrån grunden om man säger så. Därför jag tar ut en sadelmakare för att få veta vad jag ska leta efter för sadel. När jag väl hittat en sadel utefter hennes rekomendationer så kan någon utav dem jag känner få kolla och säga vad de tror och tycker.

Hur menar du att jag får ut mest utav en allround mot hopp när jag inte kommer att hoppa den närmaste tiden? Om jag ska ha en allround som inte är "ren" allround så känns det ju mer logiskt att skaffa en allround mot dressyr eftersom det är dressyr jag ska rida ;)

Jag blir mer och mer inne på att skaffa en allround mot dressyr. Har lånat en dressrsadel av en i stallet som ligger bra på hästen. Dock gillar jag inte alls att rida med så långa läder men det är en vanesak är det en allround så hamnar jag ju någonstans mitt emellan och det känns helt okej.
 
Sv: Dags för ny sadel...

Självklart så får sadelmakaren kolla på sadeln jag har nu också så får hon säga vad hon tror. Jag har en liten misstanke om att sadeln är något sne för den trycker bara på ena sidan av manken så med tur så går det att fixa och hon "växer i" sadeln igen när musklerna kommer. Sadeln är ju utprovad förut och har legat bra när hon var musklad och i kondition så med en massa tur så ;)

Skulle det räcka med en pad så skulle ju det vara kanon. Det ska kollas upp tack!
 
Sv: Dags för ny sadel...

OK jag missførstod dig nog jag tænkte att du skulle børja hoppa så småning om;)
Allround mot dressyr kan nog bli jætte bra før dig!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
245
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp