dags att sluta vara så egoistisk.

B

Breakdown

Igår kom jag fram till det svåraste beslut jag någonsin tagit. jag ska lämna iväg min häst på foder, ett tag, ett år kanske då jag inte har motivation eller tid att ha honom. Det har kännts så fel att en fullt frisk sexåring bara ska gå och skrota i hagen medans matte knappt vill hälsa längre. :(

så igår hade jag och min mamma en liten pratstund och kom fram till att vi kunde sätta honom på ridskolan så får han bra omvårdnad, riden varje dag som han tycker så mycket om, massa hagkompisar, och framförallt folk som tar han om honom varje dag,+ att jag får komma och hälsa på honom när jag vill, och rida söndagar, och jag behöver inte känna det här dåliga samvetet när jag måste tvinga mig upp och mocka och fixa hans mat.

kändes som en tung sten föll från bröstet. hoppas dom vill ha honom bara, dom skulle höra av sig i slutet av veckan, så ja vi får se.

Sv: dags att sluta vara så egoistisk.

Vad bra gjort, att våga ta ett sådant beslut. Det blir säkert jättebra, och blir det inte det har du ju koll på honom. Starkt gjort!

Tack båda två, känner mig verkligen bra, det tog emot kan jag säga, men jag gör vad som är bäst för lillkillen, han kommer trivas det är jag säker på! :)

Tack båda två, känner mig verkligen bra, det tog emot kan jag säga, men jag gör vad som är bäst för lillkillen, han kommer trivas det är jag säker på! :)

Jag hamnade i samma situation som du för något år sedan, jag och hästen kom inte längre tillsammans i vår utveckling...

Lånade ut honom till en ridskola, vilket resulterade i att han kom hem med en kotledsinflammation som de inte ville kännas vid!
Fick bekosta allt själv, den delen som bolaget inte tog, 6000kr....

Nästa gång lånar jag hellre ut till privatperson med ORDENTLIGT kontrakt!

Had jag varit dig hade jag hellre sökt efter privat fodervärd.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

jag känner till den här ridskolan sen många år tillbaka, och vet hur de arbetar, och då jag tror att min häst kommer trivas som ridskolehäst ett tag så sätter jag honom där.

plus att jag har möjlighet att komma och träffa honom varje dag, rida en gång i veckan och jag vet att han kommer bli bra behandlad där.

jag känner till den här ridskolan sen många år tillbaka, och vet hur de arbetar, och då jag tror att min häst kommer trivas som ridskolehäst ett tag så sätter jag honom där.

plus att jag har möjlighet att komma och träffa honom varje dag, rida en gång i veckan och jag vet att han kommer bli bra behandlad där.

Jag visste oxå hur de arbetade mm där innan då jag ridit där själv. Men sen bytade de ridskolechef, och tydligen ändrade hon på ngt...

Lycka till. Hoppas det går bra för dig och din häst!

Ja det är inte lätt att ta beslutet att lämna ut pållen på foder. Jag gjorde det också för snart två månader sedan pga pengabrist och jag saknar honom hela tiden.

Många i stallet där jag hade honom såg ut som stora frågetecken "Men han är ju din älskling! Hur kan du lämna bort honom??"

Ja, vad ska man annars göra? Låta hästen stå i en hage i väntan på mattes bättre tider? Kan man själv inte ge sin häst det bästa så är man ju bara anvarsfull som låter någon annan mera passande ta över, vad anledningen än är.

Hoppas det går bra för dig och din pålle. :)

Jag hamnade i samma situation som du för något år sedan, jag och hästen kom inte längre tillsammans i vår utveckling...

Lånade ut honom till en ridskola, vilket resulterade i att han kom hem med en kotledsinflammation som de inte ville kännas vid!
Fick bekosta allt själv, den delen som bolaget inte tog, 6000kr....

Nästa gång lånar jag hellre ut till privatperson med ORDENTLIGT kontrakt!

Had jag varit dig hade jag hellre sökt efter privat fodervärd.

Lycka till!

Jag har haft mina hästar (tävlingshästar) utlånade till ridskola vid 3 olika tillfällen, och alltid fått tillbaka friska, fina välmående hästar som det bara varit att ta ut på tävlingsbanorna igen. Har vid 2 tillfällen haft hästar hos privat fodervärd (duktiga ryttare som jag kännt sedan länge) och haft en till försäljning hos proffsryttare, de tre tillfällena har hästarna varit i sämre skick när de kom tillbaka (en tog det lång tid innan han kunde ridas vettigt igen pga att den FV´n hade bestämt sig för att hästen bara gick att rida med långa sporrar och skarpa bett. Jag red honom utan sporrar och med vanligt 3-delat bett)

Ridskolor har ofta oförtjänt dåligt rykte.

TS: Lycka till, och hoppas suget kommer tillbaka

Jag har nyss tagit det beslutet som du tog. Mina vackra pållar är hos privata fodervärdar och jag får hälsa på och komma och rida när jag vill. De är, liksom din, i unga år. 6 och 8.
Det är helt fel mot dem och låta dem stå och "skrota" för att man själv är i lite fel situation för att ta hand om dem nu. Jag fick en son nom tog all tid och hästarna såg mig endast vid in- och utsläpp samt vid mat = fel

Nu är jag och hälsar på dem en till flera gånger i veckan. Jisses vad fina de blir! De har tagit så mycket muskler, de har en helt annan glimt i ögonen och de ser så levnadsglada ut! Det vat en chock att se dem! Jag hade glömt bort att de brukade se ut så hos mig med.

Du gör helt rätt. Du och din häst kommer få många fina år tillsammans, lite längre fram.:banana:

Nej tyvärr ville inte ridskolan ha honom, sa bara att de inte plats, men tror att det är för att han är travare tyvärr.

Istället är han hos en jättemysig 17-årig kille ca 3 mil härifrån :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 547
Senast: Habina
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka