Dags att öka fodermängden

Sv: Dags att öka fodermängden

Min lånemage är nu i mån 8 och får fri tillgång hösilage ts 64 (tyvärr lätt låga värden i hösilaget), 0.1 kg soja, 1 kg eggersmann avelsmüsli, 0.5 kg krafft protein, 70 gr osteomin, extra vitaminer samt ngt pump linfröolja. Vi började tidigt att öka upp eftersom hon är svårfödd och hon ser bra ut nu. Jag hoppas dock kunna fetta till henne lite mer eftersom jag är orolig att hon går ner sig under digivnignsperioden.

Hihii min tös fåår ganska mycket mat, men har nu i några dagar ätit väldigt dåligt på morgonen av både hö och kraft. Men kan nog bero på att jag bytt hö nyss, det är nog betydligt mer mättande och bättre.

Men hon får:
Morgon: 3kg hö, 1½kg korn, 0.5kg betfor (Lite mer), 2dl linklipellets och rapsolja samt B-vitamin, men har testat och ta bort b-vitaminen ifall det kanske är det hon gett upp för och äta.

Lunch: 2kg hö

Kväll: 5kg hö, 1½kg korn, 0.5kg betfor (Lite mer), 2dl linklipellets och rapsolja.

Men jag får inte i henne allt detta hö så hon får mindre på morgongivan, ökat på lunch och 4-5kg på kvällen. Försöker verkligen få i henne men hon säger stopp :S Å hon är i lagomt hull nu, får inte gå ner satt säga så jag tror hon kommer se hemsk ut sen när hon börjar dia.. Hua.. Hoppas hon börjar äta mer snart.

Jag kommer att öka på m ed lusern hack i feb/mars tänkte jag, hon går in i månad 6 om 14dgr ungefär :)

kl
Tinafinis..
Din märr äter ca 5 kilo stråfoder och resten är vatten..grovt räknat.
Om du sen har en analys på låt säga 40 i smrp (väldigt högt räknat) och MJ på 6 (optimistsiffror) så ligger du alldeles för katastroflågt lågt i alla fall.

Här måste du börja lassa i havre kombinerat med Breed och eventuellt toppa med luzern och soja.
Eller något annat högproteinrikt..

Glöm Hippocampus och beräkningar..du har för kort tid på dig nu.

Lägg ut kort så vi får se hur hon ser ut..då kan man mest ge rättvisa råd.

AM
Usch, nu mår jag illa!!!!
Ja ska ut o fota o lägga in.
Vet innan på en bild jag la in att ni tyckte hon skulle lägga på sig hundra kilo till. Då la jag in en bild på hur hon såg ut ett år innan. Stor skillnad.

Angånde värdera så är dom egentligen räknade till kossor. Med det gick tydligen att räkna om. Det var en här som hjälpte mig med det.
Och ja, det var nog hippocampus program som denna person använda för att räkna till mig.

MEN en positiv sak som jag alla fall kan säga var att jag kom ihåg fel!!!! Torrsubstansen var 52% och inte 72 som jag skrev! Tur det!!!!
Hoppas då att kilona hon får om dagen ökade på lite.....

Det var en som hjälpte mig att räkna om detta till en analys så man kunde räkna på det till hästar.
Kan någon hjälpa mig med det igen?
Även om det nu är försent så får jag göra det bästa av situationen.

Här e analysen från bönnernas skörd. Nedan följer det som någon sa som räknat om siffrorna till mig, att jag kunde använda att räkna till häst.....

torrsubstans 52 %
råpotein: 127 g/kg ts
energi: 10,6 mj/kg
ndf: 607g/kg ts
effektivt råproteien: 102g/kg ts (- denna som räknas)
effektivt fiber: 314 g/kg ts
AAT: 71 g/kg ts
TBV: 6 g/kg ts
Ca: 2,6 g/kg ts
P: 3,0 g/kg ts
Mg: 1,6 g/kg ts
K: 29,7 g/kg ts
Epd: 80%
Efd: 51,7 %

Häst???
5,512 MJ/kg foder
42,92 g SRP/kg foder
1,35 g Ca
1,56 g P
0,8 g Mg

??

tack alla för hjälpen i alla fall..

Jag skulle ge så mycket av detta hösilage hon orkar äta (bra kvot!)OCH öka upp kraftfodret ordentligt för att åtminstone försöka få lite fettlager på henne. Idag får hon i sig ca 85 mj, vilket inte är mycket alls för en dräktig som dessutom verkar behöva gå upp i vikt!
Ca/p-kvoten är däremot katastrof, men det har du säkert koll på?;)

Senast ändrad:

*Knapplån*

TS: lånar din tråd lite snabbt, hoppas att det går bra =)

Kan någon ge bra exempel på kraftfoder man kan ge till ett dräktigt sto, för att hålla vikten på henne? Mitt sto är inne i åttonde månaden och har inte ökat något än, förutom att hon går på lösdrift så hon går på fri tillgång till hösilage, men inte mkt kraftfoder, så kom med lite tips.

//Diana

*Knapplån*

Min tjej är på dygn 219 idag och är stor som en mindre stuga. :angel: Hon har stått ända sen i våras och bara gått ett par skritturer i skogen nån gång. Hon är ute i hagen minst 12h/dag där hon delar hö med en shettis och en varmblodsvallack. Jag har haft jättefint hösilage på fri tillgång ute fram till nyårshelgen, men sen har de fått klara sig på torrhö som ges 4 gånger/dag. Om man räknar bort vad shettisen och vrmbl äter så ligger hennes foderstat (ca) på;

Morgon; 3-4 kg hö
Förmiddag; 2-3 kg hö
Eftermiddag; 4-5 kg hö
Kväll; 3 kg hö, 0.75 kg krafft grov, nästan 5 l uppblött betfor (blir väl ca 0.3 kg torrt), ca 0.75kg strålusern och 1dl mineraler för avelsston

Alltså ca 13 kg jättefint torrhö. Har tyvärr inga värden på det men tänkte skicka in det för analys. Men hon har inte normalhull utan lider av aninges övervikt.. :angel: Bilder finns på http://www.pixbox.se/alb_show_id285731_page0.html

Vad tycker ni som är lite mer erfarna avelsmänniskor? Bra/dålig foderstat? Nämnas bör väl att hon är väldigt matglad - äter allt! ^^

Tacksam för svar!

Jag skulle ge så mycket av detta hösilage hon orkar äta (bra kvot!)OCH öka upp kraftfodret ordentligt för att åtminstone försöka få lite fettlager på henne. Idag får hon i sig ca 85 mj, vilket inte är mycket alls för en dräktig som dessutom verkar behöva gå upp i vikt!
Ca/p-kvoten är däremot katastrof, men det har du säkert koll på?;)
Koll o koll. Men jag glömde skriva att hon får förståss mineraler oxå. Hippos röda. 75 g.

Som sagt så är det alltid ensilgare kvar när jag ska ut och fodra. Fyller på tre gånger om dagen. Det är på morgoenen som det är nästan tomt.
O då får hon dessa 15 kg och det blir säkert mer än det för så noga är jag inte när jag väger. Bara det inte blir mindre så.

Men nu får jag ge mera.

Ja, visst vill jag ha upp henne i vikt. Det har jag velat sen jag fick henne. Har väl lyckats en del om man lägger in den där gamla hemska bilden på henne.
Men något fläsk vet jag inte om det finns på henne.
MEN man kan varken se eller känna revbenen om man lägger handen lätt på henne. Ser man sedan bilder på henne så ser hon så smal ut.
Hennes mamma är lika dan. Ser himla tunn ut.

Jag vill bara min hästs bästa.

Senast ändrad:

Om du har svårt att få i henne mer hösilage kankse du ska testa att lägga på lusern också? Ett kilo lusern motsvarar ca 2 kg av ditt hösilage.
Så kan du få i henne 2-3 kg (eller mer), och öka kraftfodret så vore ju det jättebra!
Jag hänger som jag skrev tidigare in en stor murarhink proppad med lusernhack i mitt stos box så hon har fri tillgång kväll/natt, det funkar bra. Så gör jag alltid när jag behöver göda henne, eller när grovfodret har taskiga proteinvärden. :)

Hippos röda mineraler har jag ingen koll på innehållet, men det måste ha en HÖG ca/P-kvot för att passa ditt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 578
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 573
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: totinonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka