Dags att deklarera

athena

Trådstartare
Ja, nu är det dags igen, och som vanligt har jag bryderier.

I år har jag köpt en hästtransport. Jag inser att jag måste ta upp värdet som inventarie. Men den är på avbetalning, och hur blir det då? Ponera att jag skriver av den helt och sen slutar att betala (det tänker jag iofs inte göra), men hur blir det då rent bokföringsmässigt?

Hursomhelst, hur gör jag idag? Bokför den som att jag hade köpt den kontant?

Sv: Dags att deklarera

Jag tror att du bokför den som vanligt kontantköp, har för mig att jag gjorde så, dåligt minne nu.
Vi köpte ett nytt släp 07 och det blev inskrivet som inventarie, och vår revisor frågade inget om själva betalningen så jag tror att det kanske är irrelevant? Vi har också lånat pengar till vår men lånet är ihopbakat med huslånet, vet inte hur det funkar om man köpt den via vanlig bilkredit eller liknande.

När jag läser vad jag skrivit nu ser jag att det är mest svammel, kanske någon annan som vet säkert. Jag brukar ju låta revisorn ta hand om deklarationen eftersom jag själv är så dåligt insatt i skatteregler därav min okunskap:angel:

Jag tror som du (jag fattar :p). Men för Skatteverket måste det ju vara oväsentligt hur jag finansierar köpet?

Precis, dom har som sagt aldrig frågat innan hur jag köpt saker till stall, gård, mm och det är iaf några grejer till jag köpt på avbetalning som jag kan komma ihåg...
Det blir nog rätt som du tänkt:laugh:

Jag hade bokfört den med det som är kvar att betala på den som en skuld (ej ränta). När du sedan betalar av på den så bokför du avbetalningen mot skuldkontot och räntan på ett kostnadskonto.

Den lösningen baseras på att värdet av ditt företag inte ökar med mer än inköp-avbetalning-avskrivning. Exempel: du köper för 100 000 kr med avskrivning 10 år. Du betalar 20 % kontant och resten på 5 år. Om man räknar på att du köper den i januari så du har full avskrivning och avbetalning år 1 så blir det så här:

Balansräkning:
Tillgångar
Inköp 100 000 kr
Avskrivning -10 000 kr
Kassa - 20 000 -16 000

Totalt: 54 000 kr

Eget kapital & skulder
Skuld 80 000 kr
Avbetalning -16 000

Totalt: 64 000 kr
Resultaträkning

Avskrivning - 16 000 kr
Ränta - ???? kr

Senast ändrad:

Ja just det, räntan blir ju en kostnad! Det tänkte jag inte ens på. Hm, det här blir nog krångligare än jag hade tänkt... men hur gör jag med momsen?

Får nog ringa nån i morgon inser jag.

Nu har jag tänkt ett varv till.

Räntan - den drar jag ju av i min privata deklaration? Så den kan ju inte bli en kostnad i företaget?

Räntan - den drar jag ju av i min privata deklaration? Så den kan ju inte bli en kostnad i företaget?

Om du lånar till invntarier i företaget så skall räntekostnaden också bokföras i företaget.

i deklarationen måste du sedan räkna bort denna räntekostnaden från den privata delen så att du inte gör avdrag för räntan två gånger.

Det beror på hur du har lånat. Om du har lånat ett belopp pengar spelar det ingen roll, då kan du stoppa in pengarna i företaget som eget kapital och betalar räntan privat.

Men om du har lånat med inventarien som "säkerhet" dvs avbetalning eller liknande och bokför inventarien i företaget - måste du också bokföra räntekostnaderna i företaget.

Det beror på hur du har lånat. Om du har lånat ett belopp pengar spelar det ingen roll, då kan du stoppa in pengarna i företaget som eget kapital och betalar räntan privat.

Det där är en gråzon. Skatteverket kan ha synpunkter på upplägget att låna privat och sendan föra in pengarna i företaget.

Jag har just nu lånat med släpet som säkerhet. Ska dock lägga om lånet till ett blancolån eftersom räntan är så mkt bättre. Men de månader det gäller (nov-dec 2008) så var ju släpet säkerhet.

Firman som jag köpte av sa dock att man "normalt sett" skriver in hela släpet med en gång som inventarie, och gör avskrivning som om man ägde den. Så brukade hans kunder göra.

Jag har just nu lånat med släpet som säkerhet. Ska dock lägga om lånet till ett blancolån eftersom räntan är så mkt bättre. Men de månader det gäller (nov-dec 2008) så var ju släpet säkerhet.

Firman som jag köpte av sa dock att man "normalt sett" skriver in hela släpet med en gång som inventarie, och gör avskrivning som om man ägde den. Så brukade hans kunder göra.
Det är så man ska göra med släpet. Deäremot finns det möjligen en liten gråzon i hur du skall hantera lånet. Är släpet säkerhet så skall lånet in i företaget också. Är släpet inte säkerhet så kan du möjjligen ha lånet utanför även om det är tveksamt

Men jag fattar inte. Jag bokför den som inventarie, som att jag äger hela fast jag inte gör det? Drar jag hela momsen på 2008?

Haha, anonym behöver man väl inte vara? Klart att man måste få fråga om man inte vet. Jag är väl inte kriminell för det ;)?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka