Timsetim

Trådstartare
Eller dagbarnvårdare, heter det väl?

Vi har sökt plats hos kommunal sådan i vår by eftersom det var det enda alternativet och verkade bäst. I andra hand sökte vi plats på närmsta förskola.

Men nu när det börjar närma sig så undrar jag hur genomtänkt det egentligen var. Hur mycket tid har dagmamman egentligen för varje barn?

Jag kommer ju att lämna två barn som då är 1 år och 5 månader och som inte kan göra något själv, i stort sätt och jag vill ju inte att den stackars dagmamman ska gå på knäna för att hinna med mina två plus sina andra dagbarn.

Vi övar som bäst på att äta själv. Tyvärr är de föga intresserade. Med händerna äter de jättebra! Om jag tar upp mat på en sked och ger dem skeden så stoppar de den jätteduktigt i munnen. Men att själv ta skeden, ta upp mat och sedan stoppa i munnen, nä, då åker skeden i golvet och så försöker de äta puré med händerna istället.

Hur mycket ska de kunna när de skolas in? Finns det några förväntningar på så små barn?

Är det bara min tillfälliga nervositet som spökar?

/Timsetim
 
Sv: Dagmamma

Nej det finns inga direkta kunskapskrav, men prata med dagbarnvådaren så kan du ju höra vad hon tycker och tänker!
 
Sv: Dagmamma

Det är ju en bra idé. Måste bara får besked om och var jag fått plats först. I den grupp vi sökt till finns det 4 dagmammor.

/Timsetim
 
Sv: Dagmamma

Men nu när det börjar närma sig så undrar jag hur genomtänkt det egentligen var. Hur mycket tid har dagmamman egentligen för varje barn?

Det måste ju bero på hur många de har. Och även på en förskola finns ju ett begränsat antal "fröknar" för antalet barn. Gissar att personaltätheten i en kommun borde vara ungefär densamma inom förskola och hos dagmammor. Så; avseende den biten blir det nog samma sak oavsett var dina barn är.
 
Sv: Dagmamma

Det finns nog mindre bra dagmammor och superdagmammor. Hade den sistnämda till sonen från det han var 3. Där vi bodde jobbade dagmammorna i grupp och hjälptes åt väldigt mycket. Det var också jätteskönt när dagmamman behövde vara ledig och sånt. Sonen kände redan reservdagmamma nr 1 och 2. Barn nr 1 hade dagmamma en kort period, bara em. Där fungerade det inte alls lika bra. Har både positiva och negativa erfarenheter av dagis också. Som sagt, kolla hur din dagmamma jobbar. Och lycka till.
 
Sv: Dagmamma

Jag har haft dagmamma till min tjej, nu 3 år, sen hon var lika gammal som dina barn. Hon kunde med lite hjälp äta själv och var duktig på att prata (två-ords satser) så för henne gick det jättebra. Dagmamman fick samtidigt en pojke som var lika gammal som min dotter, och han kunde ingenting så honom fick hon hjälpa väldigt mycket. Det är nog väldigt olika på hur barn är, och hur dagmamman är, så du får helt enkelt prova :)

Jag har nu däremot fixat dagisplats till dottern från hösten, för dagmamman har fått flera små barn så jag upplever det som att dagmammans tid måste läggas på dem istället för de nu lite större barnen som ju också behöver viss stimulans. Jag känner att hon inte har tid att ge dem det de behöver, då de små tar för mycket tid.

Gör studiebesök hos alla dagmammorna och se hur de jobbar och lägger upp dagen, så får du ju lite mer kött på benen innan du får definitivt besked :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 909
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Sedan sonen var ungefär 6 månader så har han ätit gröt och mat två gånger var varje dag. Det har gott jättebra. Han har aldrig varit...
Svar
8
· Visningar
1 242
Senast: vindvissla
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Barn Precis vad våra kära politiker vill :mad: Jag blir så heligt för***nad att jag bara vill sätta dessa personer på en raket och skicka...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp