Dagisplats....

Enya

Trådstartare
Får jag skrika rakt ut?

Jag vill det, jag behöver snart göra det!

Den 31 oktober ställde jag mina tre barn i kö till dagis. I dag fick jag veta att från den 21 januari 2008 har de plats. Det låter ju bra.
Förutom det att det är samma dagis som de gått på, elelr skulel gå på för nåt år sedan. Då var de ett dagis som de öppnat i en scoutgård, där var två gungor på utsidan, inget staket runt stället och på insidan fick tre timamrsbarnen hysas in i två mörka och omoderna rum och så hade de lagt en bilmatta på golvet och satt ett bord och några stolar och några backar med leksaker. En plansch hängde på ena dörren.

Jag gillade inte stället och det var då fullständigt omöjligt för mig att hysa in mina barn där mellan kl 13 och 16, för då började jag arbeta kl 16. Tretimmarsbarnen hölls separerade från de andra avdelningarna.....

Jag har ingen aning om hur det blir med att jag skulle läsa någon kurs på distans, kommer jag inte in så blir mina barn tretimmarsbarn. Och något som är minst lika dumt är att alla tre barn ( 5,5, 4 och då 1 år) hyses in på SAMMA avdelning.:eek:

Kommer de att gå på det ruttna stället så struntar jag i dagis.....:eek:

*suck* Inte en vända till om detta, tog ju det här med personal och chefer, vem det nu är som har hand om dagis, pratade med den personen där om just dagis i scoutgården, deras tider och mina arbetstider....

Dessutom har jag inget körkort så mamma kör, men hon har eget jobb ju. Hon jobbar på morgonen och har ett avbrott på några timmar mitt på dagen och börjar igen kl 12:30 och slutar kl 17. Tiderna 9-12 hade funkat perfekt för mig att ha barnen på för då kan mamma köra utan att det påverkar hennes jobb. 13-16 är fullständigt omöjligt, speciellt om det ligger i scoutgården för då får jag gå 2km till buss och åka 20 minuter till en "stad", ta tåget (12 minuter) därifrån till staden dagiset ligger i och därefter gå några km utanför staden för att komma till dagis. det GÖR jag bara inte....

Nån politiker i min kommun sa vid nåt val för ett tag sedan " Det finns inget behov av förskola på kvällar och helger". Räknas inte JAG som boende inom kommunen helt plötsligt?? Och jag tror knappast att jag är den enda i hela kommunen som har behov av kvällar och helger för passning av barn.

Nåväl, jag är bara lite irriterad just nu. Men ska ringa telefonnumret i morgon eller åka dit och helt enkelt höra mig för ang. vart dagiset ligger och hur det funkar där. Jag kanske har fått allt om bakfoten:idea:
*hoppas jag missförstått!!*

Och har jag inte det är de3t bara att stryka sig ur kön och börja om från början.

Ville bara skriva av mig lite så jag inte är så ilsk i telefon i morgon om jag mot förmodan vågar ringa.:p
 
Sv: Dagisplats....

Kan inget annat skriva än att jag förstår att du tycker det är jobbigt.

Jag sökte dagisplats till sonen till början av september, har fortfarande inte hört någonting från dom :mad:

Däremot vet jag av bekanta att dagiset har fullt, och vi sitter ju inte i sjön eftersom jag ändå är hemma med lillen. Hade jag haft ett jobb hade det varit skillnad.
 
Sv: Dagisplats....

Varför är de tretimmars barn? Nån kurs eller nån anställning kan du väl ordna till januari?

Jag har en anställning, men känner mig inte redo för att gå upp i tid ännu. Det blir då inte på det jobbet jag redan har utan jag får med största sannolikhet bli vikarie för folk som är lediga eller sjuka, men jag har inget körkort och detta är landet.... Anställningen jag har är för övrigt på 7 timmar och 24 minuter i veckan ( onsdag och torsdag 17-20:42) och tydligen räknas jag väl som arbetslös trots jobb. Jag får varken dagis eller dagmamma under min arbetstid ( det behovet som sas inte finnas inom kommunen....)

Kurser har jag sökt, men det är inte säkert jag kommer in på dem, gör jag inte det så är det tre timmar som gäller. Jag hoppas dock enormt mycket på en speciell kurs och den är ju på dagtid på Malmö Högskola. De övriga tre är på distans, men det får man ju räkna med, och få barnpassning till:D
 
Sv: Dagisplats....

Kan inget annat skriva än att jag förstår att du tycker det är jobbigt.

Jag sökte dagisplats till sonen till början av september, har fortfarande inte hört någonting från dom :mad:

Däremot vet jag av bekanta att dagiset har fullt, och vi sitter ju inte i sjön eftersom jag ändå är hemma med lillen. Hade jag haft ett jobb hade det varit skillnad.

Ja jag blev förvånad över att det REDAN är plats till dem! Det är liksom lite ovanligt tycker jag. Men jag känner ändå att jag måste gilla stället jag lämnar mina barn på.

Dessutom tycker jag att det är enormt viktigt att separera på barnen, Eric 5,5 år och Isaac 4 år har ju varandra ALLTID annars och Eric kör över Isaac fullständigt. Jag vill ha dem på en avdelning vardera så att Isaac växer som egen person och Eric växer in i rollen som en i en grupp. Jag tycker att den biten är viktigt för pojkarna då det gått hemma med mig mycket. Det är den biten de BEHÖVER, barnpassning som sådan har jag ju ordnat när jag jobbar ( de här strax över 7 timmarna i veckan alltså) och om de bara ska bunkas ihop med tretimmars barn i en dåligt anpassad lokal så avstår jag då hellre.

Nu är jag inte i något skriande behov av dagis, hade jag varit det hade det ju låtit lite annorlunda kan jag tänka mig.
 
Sv: Dagisplats....

Kan inget annat skriva än att jag förstår att du tycker det är jobbigt.

Jag sökte dagisplats till sonen till början av september, har fortfarande inte hört någonting från dom :mad:

.

Lite trådnappning, men kommunen är skyldig att komma med ett förslag ialla fall inom tre månader, sen kan det vara på ett sk akutdagis, men du har rätt till en plats! Sen att man inte alltid vill ha just den platsen, det är ett kapitel för sig... :crazy:
 
Sv: Dagisplats....

Ta och besök stället igen, förhoppningsvis har det förbättrats. Sedan kan du söka alla möjliga distanskurser, någon borde du komma in på! Det borde ge dig möjlighet att välja de tider som passar.
Det låter helt barockt att skilja på 3 timmars barnen på det sättet!
Att flera åldersgrupper blandas på förskolan tycker jag är o.k. men då ska de äldre barnen ha möjlighet att separeras från gruppen och göra lite andra grejer (hos oss får de gå på gympa och åker även ut på lite mer utflykter etc). Jag tycker också att du noga ska förklara varför du vill ha pojkarna skilda åt.

Har du planer på att ta körkort? Det borde underlätta din situation betydligt!
 
Sv: Dagisplats....

Skaffa körkort? :angel:
Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt hur man bosätter sig ute på landet med tre barn utan körkort, jag skulle iaf inte klara mig en dag!
 
Sv: Dagisplats....

Skaffa körkort? :angel:
Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt hur man bosätter sig ute på landet med tre barn utan körkort, jag skulle iaf inte klara mig en dag!

Kan bara hålla med föregående talare.

Skaffa körkort och om det inte går skulle jag råda dig till att bosätta dig så du inte behöver tacka nej till jobb, förlita dig på din mamma, kompisa etc

Vad beträffande dagiset så tycker jag att du absolut skall ge det en chans. Min son hamnade i ett "barackdagis" efter det att vi flyttat tillbaka hit från skåne. Jag var helt knäckt i början. För det var precis så kalt och tråkigt som du beskriver. Men efter ett tag fick jag ändra mig. BARNEN hade det bra. Personalen var bra och barngruppen underbar. Barnen själva märker ju inte de saker vi ser.

På sonens dagis hade de ingen lekplats utan bara en asfalterad skolgård utanför. Däremot tog personalen barnen till lekplatser, skogen och så småningom kom det en inhängad liten gård utanför baracken. Men den behövdes inte för barnen var så insatta i vart de fick vara och inte. Han var 2,5 när han började där. I två år gick han på detta dagis och det var underbart!

/Åsa
 
Sv: Dagisplats....

Jag har för mig att Enya skrivit någonting om sitt körkort för lääänge sedan. Jag kan minnas fel, men tyckte då att det stod att hennes syn var för dålig för att hon skulle få ta körkort, eller något i den stilen.

Jag vet att det fanns en anledning så att säga.

Jag själv skulle inte heller överleva utan körkort och bil härute på landet. Jag fick nästan dödsångest när min bil inte startade förra veckan :D
 
Sv: Dagisplats....

Skaffa körkort? :angel:
Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt hur man bosätter sig ute på landet med tre barn utan körkort, jag skulle iaf inte klara mig en dag!

Jag flyttade hit med min man i augusti 2003. Äldsta sonen var 1 och ett halvt och yngsta sonen föddes i början av september, inte ens en månad efter inflyttning. Pappan hade körkort och det var planer på att jag också skulle ta det. Tyvärr blev det inte som planerat då jag faktiskt inte blev godkänd vid syntestet som krävs för att få ta körkort. Våren 2005 gjorde jag ett nytt syntest men med samma resultat som förra. Sommaren 2005 dog min man.

Jag borde ha flyttat genast, men jag var inte alls kapabel till att göra det. November 2005 fick jag det här jobbet jag har nu men arbetade då varannan vecka tre kvällar och varannan vecka två kvällar. I samma veva träffade jag ny man. Vårt förhållande var väl aldrig helt bra antar jag, och jag förstår nu att jag var deprimerad, jag mår ju så mycket bättre nu.

För ett år sedan föddes dottern, och efter några väldigt jobbiga månader med hennes pappa i början av året så började jag må bättre i somras. Det var också DÅ jag insåg att jag vill inte flytta. Det var här jag och min man bodde, här ÄR bra. Nu har jag äntligen efter månader, fått rätt på elen och eldar nu med ved och verkar klara det bra. Vilket innebär att jag har 5 rum och kök på ca 100 kvm, garage, stall och trädgård för kallhyra 3600 kr i månaden + då vedkostnaden på 1000 kr.

Nackdelen= jag har inte körkort.

Juni 2006 gjorde jag ett syntest och blev godkänd och egentligen så det enda jag behöver göra är att skriva in mig på körskola, ta några lektioner och råplugga böcker och så skriva upp och köra upp. Jag har kört så mycket att det inte är några problem. Det som kom emellan var att jag inte orkade och att jag betalade mycket varenda månad på elen, jag hade helt enkelt inte råd.

Nu kommer julen, vilket ju kostar, men i övrigt så borde jag kunna avsätta pengar för körkort i januari.

Det här med mitt jobb. Jag klarar mig ekonomiskt så jag BEHÖVER inte ta mer jobb. Jag kommer inte ta studiemedel, ev. bara bidragsdelen dock, när jag pluggar, för jag har inget behov av det, även om det hade vart kul med en inkomst på 6000 till:angel: Men den är ju bara till låns;)

Så här i efterhand så är jag glad över att jag inte flyttade tidigare. Jag trivs inte i en lägenhet, jag har tre små barn och tre hundar och att behöva stänga in oss i en dyr 4 eller allra helst 5 rumslägenhet känns inte så kul. Visst får man ju OFFRA lite, men ÄR det verkligen rätt för mig att offra mina hundar och MIN trivselkänsla för att bo så att det passar på ett sätt?

Hade jag flyttat innan så hade jag aldrig mått så här bra som jag gör just nu.

Det är inte meningen att jag ska ha min mammas hjälp hur länge som helst, men vi är båda medvetna om situationen och vi vet båda två att förändringar gör man inte över en natt, om man nu vill må bra. Dock finns det vissa människor som både har ekonomiskt möjligheter och psykiska styrkan att förändra saker genast, men jag är inte en av dem.

Det är mycket mycket sällan någon kompis har hjälpt mig för att jag inte har körkort under dessa åren utan det är mamma som gör det. Å andra sidan, jag är den som kommer ta hand om henne när hon blir äldre så det går väl jämnt upp:angel:
 
Sv: Dagisplats....

Ta och besök stället igen, förhoppningsvis har det förbättrats. Sedan kan du söka alla möjliga distanskurser, någon borde du komma in på! Det borde ge dig möjlighet att välja de tider som passar.
Det låter helt barockt att skilja på 3 timmars barnen på det sättet!
Att flera åldersgrupper blandas på förskolan tycker jag är o.k. men då ska de äldre barnen ha möjlighet att separeras från gruppen och göra lite andra grejer (hos oss får de gå på gympa och åker även ut på lite mer utflykter etc). Jag tycker också att du noga ska förklara varför du vill ha pojkarna skilda åt.

Har du planer på att ta körkort? Det borde underlätta din situation betydligt!
Jadå, jag ska besöka stället och prata med dem om vad jag inte gillade sist där.

Visst är det ok att blanda åldrarna, det passar ju nog de flesta barnen, men just mina pojkar har ju varandra ALLTID och den yngsta av dem är rätt... undergiven. Jag blir uppritkigt sagt ledsen när jag ser att han backar och släpper förbi den äldre killen ALLTID, och det är det som kommer att förändras om de inte är på samma avdelning. Han behöver växa och inse sitt EGET värde, medan den äldre av de två måste lära sig att itne alltid vara först, höras mest och att han måste vänta på sin tur.

Detta dagiset skiljer tretimamrs barnen från gruppen helt och det är alltså BARA barnpassning i tre timmar. Det får mig nästan att kräkas.....:crazy:
 
Sv: Dagisplats....

Skaffa körkort? :angel:
Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt hur man bosätter sig ute på landet med tre barn utan körkort, jag skulle iaf inte klara mig en dag!

Jag har inte bosatt mig på landet utan körkort.... jag och min man flyttade hit och HAN hade körkort. Att han sedan dog kunde jag inte förhindra, även om jag ville!
 
Sv: Dagisplats....

Jag har för mig att Enya skrivit någonting om sitt körkort för lääänge sedan. Jag kan minnas fel, men tyckte då att det stod att hennes syn var för dålig för att hon skulle få ta körkort, eller något i den stilen.

Jag vet att det fanns en anledning så att säga.

Jag själv skulle inte heller överleva utan körkort och bil härute på landet. Jag fick nästan dödsångest när min bil inte startade förra veckan :D

Jag förstår din dödsångestkänsla för jag KAN köra bil och gör det bra, det är bara det där man behöver för att FÅ köra utan handledare, som krävs:angel:
 
Sv: Dagisplats....

Jag har inte bosatt mig på landet utan körkort.... jag och min man flyttade hit och HAN hade körkort. Att han sedan dog kunde jag inte förhindra, även om jag ville!

Jag är ledsen för det som hänt din man.

Det är ju bra att du har körkort i åtanke och kanske på gång. Men jag skulle personligen ändå inte bosätta mig på landet utan eget körkort....hemska tanke om nåt av barnen blir sjukt eller det händer en olycka och man snabbt måste in för vård.

Nä jag klarar mig inte en dag utan min bil :D! Nu beror det ju på HUR avsides man bor också, här hos oss går endast skolbussen....:smirk:
 
Sv: Dagisplats....

Prata med BVC om pojkarnas behov att att ha pedagogisk tid i från varandra så kan de komma med rekommendationer så du har lite mer bakom dig... när börjar den äldsta i 6årsverksamheten? finns det möjlighet att han kan börja redan nu? (hos oss har de vissa år 5- och 6åringar i 6årsgruppen lite beroende på mängden barn)
 
Sv: Dagisplats....

Jag är ledsen för det som hänt din man.

Det är ju bra att du har körkort i åtanke och kanske på gång. Men jag skulle personligen ändå inte bosätta mig på landet utan eget körkort....hemska tanke om nåt av barnen blir sjukt eller det händer en olycka och man snabbt måste in för vård.

Nä jag klarar mig inte en dag utan min bil :D! Nu beror det ju på HUR avsides man bor också, här hos oss går endast skolbussen....:smirk:

Det finns ambulans.
Dessutom har jag större delen haft egen bil hemma och som sagt, köra bil kan jag och skulle inte tveka en sekund ens att köra om något allvarligt händer och hjälpen är för långt borta.
Mina barn har dock aldrig råkat ut för något annat än förkylningar en eller max två gånger om året.....

Jag har 2 km till buss mellan två städer, så så enormt avsides bor inte jag.
 
Sv: Dagisplats....

Prata med BVC om pojkarnas behov att att ha pedagogisk tid i från varandra så kan de komma med rekommendationer så du har lite mer bakom dig... när börjar den äldsta i 6årsverksamheten? finns det möjlighet att han kan börja redan nu? (hos oss har de vissa år 5- och 6åringar i 6årsgruppen lite beroende på mängden barn)

Han börjar nästa höst, och jag vet ännu inte vart det blir. Funderar på att ta upp frågan med BVC, men det hjälpte itne ens att socialen ställde sig bakom mig förra gången detta dagis var på g...... Min kommun är verkligen en osamarbetsvillig kommun.... Önskar att mitt hus låg någon km bort så hade det hamnat i en mycekt bättre kommun. :D
 
Sv: Dagisplats....

Juni 2006 gjorde jag ett syntest och blev godkänd och egentligen så det enda jag behöver göra är att skriva in mig på körskola, ta några lektioner och råplugga böcker och så skriva upp och köra upp. Jag har kört så mycket att det inte är några problem. Det som kom emellan var att jag inte orkade och att jag betalade mycket varenda månad på elen, jag hade helt enkelt inte råd.

Nu kommer julen, vilket ju kostar, men i övrigt så borde jag kunna avsätta pengar för körkort i januari.

Men så bra, förstå vilken frihet det kommer att bli!!!!:banana:
 
Sv: Dagisplats....

Lite trådnappning, men kommunen är skyldig att komma med ett förslag ialla fall inom tre månader, sen kan det vara på ett sk akutdagis, men du har rätt till en plats! Sen att man inte alltid vill ha just den platsen, det är ett kapitel för sig... :crazy:

Säg det till Kungsbacka kommun. Min tilltänkta vikarie när jag går på mammaledighet har minst sagt problem. De har stått i kö för dagisplats i december (där får man ställa sig 6 mån innan så de har snart stått i kö 6 mån) och i januari blir det panik då jag tänkt sluta jobba (hade tänkt ta dagar med barn nr 1 då). MEN jag jobbar nog kvar ett tag till för de får ingen dagisplats. Enligt Kba kommun så kan de räkna med dagisplats TILL HÖSTEN! KATASTROF!!!! I mars får jag barn nr 2 så då bör min vikarie kunna börja jobba. Hon vill, vi vill ha henne, allt skulle vara perfekt men de tycks inte få dagisplats...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 252
Senast: Madalitso
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 894
Senast: Freazer
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 052
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 307
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp