Min ringa föräldraerfarenhet är att 20-30 timmar per vecka är lagom.
Stämmer rätt väl in på min erfarenhet.
15 är för lite, de blir asförbannade över att aldrig få leka klart. ( i alla fall om man har som i min kommun där 15-timmarsplatserna ovillkorligen är 3 timmar per dag och inte 5 timmar 3 dagar/v vilket vore mkt bättre)
På min förskola har vi fyra dagar i veckan 9-14 och sedan lediga lov i stället för förälder som är hemma med ett yngre syskon.
35-40 är för mycket. Då får man bara kvällsgnället själv och för stressigt innan mat och bolibompa.
Det värsta är att det kanske inte alltid stoppar på 35-40 timmar, vissa barn kan lämnas när förskolan öppnar och gå hem sist av alla. Det är en enorm påfrestning för ett litet barn att det under eftermiddagen hela tiden kommer mammor och pappor men att inte bli hämtad själv (Nu jobbar jag med 1,5-3 åringar).
Nu vet jag att jag låter
präktig och mästrande men det GÅR faktiskt att jobba mindre om man prioriterar sina barn.
För mig kostade det att sälja en hästgård och växla ner mig till ett billigt boende med minimum av statusprylar nära jobb och dagis.
Men för många verkar det vara viktigare med den nya fina bilen, det stora huset och utlandssemestrarna varje år, tyvärr. Jag tror att för barnens del så är det andra prioriteringar om de skulle få välja själva!