S

strösslet

hejsan! nu är jag väldigt väääldigt sent ute med att söka dagisplats, problemet är att vi har inte vetat sonens behov pga cp skada. men enligt dr så kan han "nog" gå på vad som hälst...

ja till min fråga.. hur ska man veta vilket dagis som är bäst? just nu bor ja centralt, men ja ska flytta längre fram... kan man flytta dagis ??
hur ska ja gå tillväga ?
jag vet ingenting just nu och ja vet att ja borde ta tag i de här nu... men jag vet inget och orkar inget..
Jag bor i gävle, och ja har varit inne på komunens sida.. men inte blir ja smartare för det...

och inte hitta jag något om dagmamma som jag lutat mig mer mot..

fördelar nackdelar med dagmamma/dagis ? någon som kan hjälpa mig in på rätt spår ???

kram

Sv: dagis m.m

I och med att din son ev kommer att kräva lite extra tycker jag att du ska prata med komunen, den som är ansvarig för barnomsorgen och se vilka olika alternativ som finns i era komun, det kan ju skilja sig en hel del mellan olika komuner.

Vad för cp-skada? Behöver han resurs? Jag har jobbat med en flicka med cp och hon behövde någon vid sin sida hela tiden. Så lite beroende på... Lite tankar har jag.

Från Gävle kommuns hemsida:
Förskola/familjedaghem
Plats erbjuds barn i åldern 12 månader t o m första halvåret det år barnet fyller sex år. Anmälan om plats görs på särskild blankett senast fyra månader före det datum plats önskas. Vid gemensam vårdnad skall båda föräldrarna skriva under anmälan. Föräldrarna anger i anmälan när och var plats önskas. Plats, inom kommunen, garanteras inom fyra månader efter anmälan om föräldrarna ej angett annat datum, dock tidigast när barnet fyller ett år. Plats erbjuds enligt förälders önskemål där så är möjligt.

Barn i behov av särskilt stöd enligt skollagen 2a kap § 9, eller socialtjänstlagen kap 4 § 1 (behovet ska utredas och beslutas av därtill utsedd tjänsteman i kommunen) har förtur.

Barn under ett år kan erbjudas plats enligt; 2a kap § 9 skollagen. "Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall anvisas plats i förskola eller fritidshem om inte barnets behov av sådant stöd tillgodoses på något annat sätt." Övriga efter anmälningsdatum.

Fyra månader från ansökan ska kommunen ha en plats till barnet.
Har ditt barn särskilda behov så ska du be barnläkaren utforma ett intyg med vilka begränsningar och behov barnet har.
Detta intyg ligger som grund för när plats erbjuds (sk förtur) och vilka extra resurser barnet kan få.
Det är jätteviktigt.

Ett barn med särskilda behov skulle jag föreslå dagis och inte dagmamma till.
På dagis finns det fler vuxna och är någon sjuk finns det fortfarande "kändisar" kvar, hos en dagmamma är det inte säkert att det är någon vuxen barnen känner.
För en dagmamma är det svårt att ägna mer tid åt något specifikt barn en längre tid.
På dagis är de flesta utbildade för att möta barn med speciella behov, en dagmamma är många gånger inte utbildad alls.
Material finns också större utbud av på ett dagis.

Sen kan man få tag på en alldeles superduperunderbar dagmamma där allt klaffar till 110 %, så det är inte bara negativt med dagmamma.

min son har en liten cp skada som troligen bara är motorisk, på höger ben och arm... dr sa inget om speciellt behov eller så. och när ja prata med kuratorn på habiliteringen så är det ett senare skede... ja ska nog träffa dem snart har ja för mig.. så ja lär ta ett snack med habiliteringen.. de borde ju ha koll på villket dagis som är bra tycker ja...

lär söka snarast är mammaledig till mitten av sommaren typ...

men allt är så snurrigt för mig... ja vet ju inte hur dagisena ser ut och va de e för personal m.m m.m

ähh... ja lär ta o prata med dem på habiliteringen helt enkelt och se va de anser om saken så får de hjälpa mig.. för jag vet varken ut eller in

Om det är så att han behöver extra resurs/träning kan det bli svårt för en dagbarnvårdare att sköta det samtidigt som hon måste ha hand om ett par till barn för att få det att gå ihop ekonomiskt. Det blir jättesvårt att åka iväg eller ta emot sjukgymnast eller dylikt. Nu vet jag ju inte om din son ens behöver något sådant, men du skriver ju i alla fall att han går på hab.

På en förskola kan man tilldelas en resurs i gruppen. Det kanske ser olika ut från kommun till kommun, men hos oss får man ingen PA eller ledsagare, utan en resurs till gruppen för att hinna med de extra behov som barnet har. Hos oss krävs det t.ex. att vi åker iväg eller tar emot besök från olika instanser. Det är heller inte säkert att man tilldelas en resurs som kan något om barnets extra behov. Utan det är bara att man förstärks med en tjänst, inte att den personen är specialutbildad på något sätt. (Men man kan ju ha tur) Så vilken förskola du väljer spelar nog inte så stor roll utifrån det perspektivet. En förskola med bra ekonomi är ju så klart alltid bra så att inte resursen plockas in som extravikarie på andra avdelningar när det är kort om folk...

Som sagt, ditt barn kanske inte ens behöver extra träning, stöttning etc. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat