Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

#200 var dig Memmis! ;)

I DK så börjar allt töa upp nu, fortfarande nattfrost dock så banan är inte helt tipp topp de första turerna, dock börjar skogen se ut som en lervälling nu istället!

Hade första lilla breezern igår, tränaren tyckte dock att vi hade gått lite väl fort men jag hoppas att hon inte var alltför stel idag.
Alla hästar är igång och cantrar så det går framåt även om säsongstarten inom en månad känns lite väl optimistiskt!

Brukar ha 4 lot om dagen så mina ben får sig också en omgång, dock en del tvååringar som jag inte rider kort på och har ju en del skogsturer också! :)

Det har du rätt i! Jag kollade innan jag klickade in i tråden å då stod det bara 198, men det var visst 200 när jag skrev ;)

Vi rider ju för det mesta i vanlig ridsadel, eftersom våran bana inte är ridbar än.. så mina ben får sig en omgång på tok för sällan..

Hur går det för dig då Malan, satsar du på att rida i år? :)

Det har du rätt i! Jag kollade innan jag klickade in i tråden å då stod det bara 198, men det var visst 200 när jag skrev ;)

Vi rider ju för det mesta i vanlig ridsadel, eftersom våran bana inte är ridbar än.. så mina ben får sig en omgång på tok för sällan..

Hur går det för dig då Malan, satsar du på att rida i år? :)

Jag satsar stenhårt på att rida, frågan är bara om någon satsar på mig! :grin: Ska också lyckas få ut min licens från Dansk Galop, samt att jag borde droppa lite i vikt för att lättare få ritter, men det jobbar jag på...

4 lot blev det idag med och nu väntar 2 h handbollsträning! :)

Gött! Då får vi peppa varandra, så jävlar tar vi resten av amatörerna i år ;)
Känns bra att veta att jag vet att jag kommer få ritter oavsett bara jag tar licensen.. för jag tar ju licensen för att tränaren jag jobbar hos inte har någon amatör nu.. å sen hoppas jag att dom kan hjälpa mig att få ritter för andra tränare också.. :p

Vikten ja, den kämpar jag med nu också.. men hoppas att det kommer automatiskt nu när jag tränar mer och mer..

Hoppas ni lyckas! Uppridningen brukar vara tuff...
För egen del känner jag att det blir svårt att klara något före augusti. Det hänger på hur mycket jag kan och får rida nu i vår och i sommar. Handlar inte bara om att ut o cantra. Måste göra en del snabbjobb med...
Men visst önskar jag... !
:angel:

Friskt humör. Så tufft är det inte. Jag har sett folk, som inte kunde rida en meter, bli gokända.

Jag är mest rädd för konditonstestet för mig själv.. :p Och att jag ska lyckas gå ner ett antal kg.. men jag kämpar på gymmet 2 ggr om dagen nu!

Men det blir mer och mer ridning nu för varje vecka, det känns bra! Och båda vi och hästarna vill ha vår nu, för både jag och hästarna behöver gå lite jobb ;)

Creetown, du var nog den första positiva.. alla andra tycks bara vilja avskräcka en :D

Håller med Creetown. Det är väl i stort sett bara att kunna rida något så när rakt fram? Konditionen behöver du i alla fall så det är bara att kämpa på!:bump::bump:

Gå med i ViktVäktarna, det är det absolut enklaste sättet att gå ner i vikt på. Och gymmet två gånger om dagen låter lite överkurs. Bättre att gå ut och springa en mil.

Hoppas ni lyckas! Uppridningen brukar vara tuff...
För egen del känner jag att det blir svårt att klara något före augusti. Det hänger på hur mycket jag kan och får rida nu i vår och i sommar. Handlar inte bara om att ut o cantra. Måste göra en del snabbjobb med...
Men visst önskar jag... !
:angel:

Uppridningen är absolut inga problem så länge man har lite rutin och en snäll häst! Det är som Memmis sa det nya konditionstestet som är tuffast för de flesta. 3 km på 15 min, då ska man springa relativt snabbt tycker tom jag som ändå anser mig löpträna någotsånär regelbundet! Men det är absolut inte omöjligt om man tränar :), är ju trots allt "bara" 3 km! ;) Du ska nog klara det Memmis, kämpa på!

Tränaren jag rider för har heller inte någon amatör, men inte direkt några amtörhästar. Huvudsakligen 3 och 4 åringar som ska gå klassiska löp och Breeders, samt 2 åringar förstås. En äldre häst och nja, han är inte den bästa amatörhästen- jag har provat, vi låg i front tills upploppet men varför öka sen?? Var ju bara jag på ryggen! :p Mitt problem är med att majoriteten av hästarna går med omkring 56-58 kg på ryggen- då behöver jag nog hugga av mig en arm om jag ska kunna rida! :angel:

Jag har haft tre lot i skogen idag, lagom avslappnat. Har lite förkylningsvirus i stallet verkar det som.. :( Dock frost inatt igen så allt var stenhårt och knöggligt idag! :grin:

Uppridningen är absolut inga problem så länge man har lite rutin och en snäll häst! Det är som Memmis sa det nya konditionstestet som är tuffast för de flesta. 3 km på 15 min, då ska man springa relativt snabbt tycker tom jag som ändå anser mig löpträna någotsånär regelbundet! Men det är absolut inte omöjligt om man tränar :), är ju trots allt "bara" 3 km! ;) Du ska nog klara det Memmis, kämpa på!

Fattar inte riktigt varför man ska kunna springa så fort. Det är väl meningen att hästarna ska springa?? Jag har då aldrig sprungit så fort - bland annat på grund av min pajade fotled - men rida löp har aldrig varit ett problem. Hur fort tror ni Manuel och Luis Santos kan springa med sina krokiga ben? Men rida kan dom!:bow:

Fattar inte riktigt varför man ska kunna springa så fort. Det är väl meningen att hästarna ska springa?? Jag har då aldrig sprungit så fort - bland annat på grund av min pajade fotled - men rida löp har aldrig varit ett problem. Hur fort tror ni Manuel och Luis Santos kan springa med sina krokiga ben? Men rida kan dom!:bow:

Jag har inte heller förstått det där, skulle vara kul att se hur många aktiva som skulle klara det testet... :angel: När jag gick kursen gjorde man ett konditionstest på såndär cykel *glömt bort namnet*, känns som det ger ett lite mer rättvisst resultat! Visst man behöver kondis för att rida löp, men det behöver ju inte gå till överdrift!! Om inte annat så inser man ju själv efter sitt första löp om man behöver träna mer... ;)

Att bli godkänd på rid-testet har inget att göra med att man är en bra finish ryttare eller har en snygg sists. Men det är lite mer än att bara rida rakt...

Vad de kontrolerar är att ryttaren kan kontrolera och reglera sin häst. Är lugn, avstressad, uppmärksam och lyhörd på de omgivande ekipagen. Bland annat så har Mastern koll på hur man reglerar tempot på sin häst, hur man flyttar den i sidled, hur man använder sin balans ( o om man har någon :P )
osv...

Alla kan rida i full fart någosånär raktframmåt! Men de flesta loppen är längre än 400m... o efter de 400 kommer en sväng... Om inte förr...

Jag har ridit som master ett antal ggr, och stött på det mesta... :devil: Många blir jätte besvikna, vilket utmynnar i ilska om de blir underkända. Men egentligén är testen lika mycket för ens egen säkerhet, som för "motståndarnas". Dessutom så har man väl fått sin licens så innebär det att man kan tävla på den över nästan hela världen. Dvs även i lopp med betydligt fler hästar och knepigare bansträckning en dem vi har här i Sverige... Sedan är det alltid detdär med det överhängande ATG. För att vår sport skall gårunt så måste vi ha spel. För att få ha spel måste vi ha spel-vänligga lopp. O amatörlopp är redan innan omtvistade-spelobjekt...

- Tipsen är att se till att vara i bra kondition och lägg tid (och pengar..?) på att rida några veckor hoss en större proffstränare som tränar i anslutning till en ordinarie-tävlingsbana. Inget ont om amatörtränare, det är dem som ni måste hålla er vän med för att få ritter. Men en stor tränare med många hästar ger er chans att rida fler hästar, tillsammans med fler ryttare, med olika kunskaper som ni kan ta del av. Det är också bra om en proffstränare som ser ryttare hela dagarna kan hjälpa er att bedömma om ni verkligen är redo för att rida upp...

Inlägget blev en 5ggr så långt som jag hade tänkt mig :o Har varait skrivsugen rätt länge nu :P Får väl börja blogga eller nått...

Ha det bäst alla o Ni som snart skall rida upp LYCKA TILL!!

Kram från Ninni W

Senast ändrad av en moderator:

Btw. Jag är också helt emot löptestet. Ett test behövs, skrämande hur många som gått kursen och kuggats. Men formen med testcykel och fyspass, som man hade innan, tycker jag va mycket bättre och klart mer givande. Tyvärr tror jag det är av ekonomiska skäl som man ändrat...

Fast gymmet två ggr om dagen är inte så avancerat som det låter.. min hund får just nu inte motioneras så mycket så därför tar jag gymmet morgon och kväll.. men bara på löpbandet.. så det är mest för att få in rutin i träningen och som sagt va för att min hund ska få vila.. :p Så snart isen släpper så lär jag ge mig ut i skogen oftare än in på gymmet.. :D

Haha ja jag kämpar på.. inte tänker jag ge upp.. fan klarar jag det inte år så får la jag ta licensen nästan år.. ;)
Aha, ja det krävs ju att det finns hästar för amatörlöp också.. men min kära kompanjon har ju en häst som hon siktar in sig på att jag ska rida åt henne.. å han är en sån där självgående sak, där det gäller att hänga med och låta honom göra jobbet.. annars springer inte han :p

Men för... !
Tre kilometer på 15 minuter. Det klarar ni ju om ni går!
Brukar springa en halvmara under 90 minuter. Det brukar handla om en kilometertid på under 4.30. Och det under 21 km. 5 minuter per kilometer är motionärstempo. Mammor brukar klara det med barnvagnar på tjejmilen!
Klarar ni det inte klarar ni inte att rida en galopperande häst ett löp i en minut eller mocka en box i ett galoppstall!
Nej, tror inte att ni behöver vara det minsta oroliga för fystestet. Det är oförskämt enkelt. ;-)
Uppridningen är det tuffa att klara av. Det kan gå både två och tre gånger innan man klarar den. Handlar inte bara om hur man gör den. Vill också minnas att man efteråt skall kunna motivera det man gjorde under själva uppridningen. Bara det kan vara nog så svårt med adrenalinet pumpande...
Mvh. Bowman
Ps.
Den som inte klarar fystestet skall jag personligen jaga runt löparbanan med ridspöt! ;-)

Ps...
Kan hålla lite med om att det borde finnas ett alternativ som exempelvis testcykel om man har fysiska problem med att springa. Men det är väl också det testet är till för - att kontrollera att man är fysiskt förmögen att rida en galopphäst. Såg en häst som stack på Täby för någon månad sen. Ryttaren orkade inte hålla sig kvar fast det enda hästen gjorde var att galoppera lite längre och fortare än det var tänkt. Hade ryttaren haft bättre kondition hade det kanske slutat på ett bättre sätt...

Hahaha! Du får det att låta väldigt enkelt.. ;)
Jag klarar att rida 4 jobb i följd, eller två snabbjobb i följd.. men jag får andnöd efter att ha sprungit 500 meter.. :p

Men det låter bra det där med ridspöt.. När jag kommer upp till Täby, om det nu blir Täby jag åker till så ser jag framemot att du jagar mig runt banan med ridspö :D ;)

Jag läste faktiskt upplägget för uppridning på Övrevoll och där hade dom cykel som alternativ om man hade en bra anledning till varför man inte kunde springa..

Hjälper dig gärna med fystestet. Men kanske inte nödvändigtvis med ridspöt. Handlar mer om att vara uppvärmd och inte gå ut för hårt. Man kan ta första kilometerern på sex minuter. Andra på fem och sista på fyra. Det ger 250 meter på en minut som snabbast. De flesta kan springa den sträckan på trettio sekunder. Tror inte du kommer gå några problem alls med fystestet! :-)
Mvh. André
Ps.
Tar gärna till spöt ifall det skulle behövas!
:devil:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17