Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Haha ja, tänk då våra våra hästar som knappt fått galoppera alls än så länge... dom pullar jäääädrigt bra i traven och är helspattiga.. :P
Men det låter som att det är ganska spännande dagar däruppe ändå.. ;) Och halsremmen är ett väldigt bra påfund! Sitsen behöver inte vara vacker, så länge man sitter kvar och undviker att bryta alla ben.. :D

Haha ja, tänk då våra våra hästar som knappt fått galoppera alls än så länge... dom pullar jäääädrigt bra i traven och är helspattiga.. :P
Men det låter som att det är ganska spännande dagar däruppe ändå.. ;) Och halsremmen är ett väldigt bra påfund! Sitsen behöver inte vara vacker, så länge man sitter kvar och undviker att bryta alla ben.. :D

Jo, det är väl lite spännande stundtals... *ler*
En av hästarna är expert på att föra huvudet framåt. Man blir ridande med långa tyglar. Och när han känner att det dags höjer han upp huvudet. Förtvivlat kortar man upp för att få kontakt med honom igen. Då blir det full fast... :-S
Jo, man sitter ihopkrökt som jag vet inte vad. Tack för att du säger att det är ok så länge man sitter kvar!
*ler varmt*

Spännande är bra, annars kanske det blir tråkigt ;)
Haha, det är en smart häst det där.. han vet att han ska passa på när ryttaren kortar tyglarna.. :p
Klart det är okej, allt är tillåtet i krig.. ;)

För att återgå till tråden om dagens träningspass så blev det fyra hästar på banan igår. Fick kortat upp lädrena ett hål mer än hitills i vinter på minsta hästen, inte så smart och det kändes i benen de sista 200 metrarna! :p

Annars tycker jag att våra hästar börja lugna ner sig betydligt nu när de får galoppera regelbundet, är bara några förkylda tvååringar som har lite för mycket energi. Men jag vet hur ni har det i Täby, vi gick ju igenom den perioden för några veckor sen! ;) Dock bestämde det ju sig för att komma mer snö här igår natt, som tur är är den i princip borta igen!!

Halsring, långa läder och framåttänk kommer man långt med och det är som tur var ingen sistbedömning inom galoppen! :D

Ingen ridning idag då jag välbehövligt tog igen förlorad sömn, dock en 9,47 km löprunda avklarad istället! :)

Haha vad är nu detta, tycker du vi frångår ämnet? :p ;)

Usch ja, korta lädrerna är jobbigt! Jag vart ganska stolt att jag överlevde årets första jobb med bara två hål längre stigläder än vad jag hade vid senaste jobbet för 4 månader sen.. :D Men det är dåligt med jobb nu, jag behöver träna och komma iväg till någon tränare på banan nu..

Inget vidare träningsläge på Täby för stunden. Banan sämre än någonsin. Sanden bara flyter på permafrosten inunder. Och hästarna blir bara allt hetare.
Frågan är hur banan blir i veckan. Blir nog mycket i walkern. För egen del blev det bara en kort tur på en westernsadel med Barbarossa. Förstår att ovana kofösare brukar leda sina hästar efter en halv dag i sadeln...

Jösses, idag var hästarna mer vilda än tama.. det här kan sluta ungefär hur som helst om dom inte får galoppera av sig snart.. :p

Den ena gav mig galet mycket mjölksyra i armarna av bara en travtur på några km, han är en jävel på att pulla.. :D

Hos oss börjar de flesta lugna ner sig nu förutom två förkylda tvååringar.

Dock börjar man också se resultat av mycket canterarbeten och veterinären var där och utdelade några domar idag så blir lite mer skritt för några fler så de ska nog liva till det igen! :grin:

För min del blev det 4,5 turer idag, 4 canter och en skritt i skogen! :)

Va skönt att era hästar börjar lugna ner sig.. våra blir bara värre å värre ;)

Men dom börjar komma i form också.. första start är ju bara 1 månad bort nu.. känns bra!

Jag däremot är inte i form.. och nu har jag fått problem med benen också, speciellt vänster.. har någon nerv i kläm vilket gör att det är ren och skär plåga att rida just nu.. inte ett dugg skoj!

Våren verkar ha hittat hit på riktigt! :D

Inte så mycket ridning idag.. men tömkörning av några unghästar som ska ridas in nu.. :)

Nu för vi se om någon tränare vill ta emot mig om några veckor, så bär det av upp till Täby!

Lär nog finnas många hästar att ta ut på banan om ett par veckor när banan blivit bättre på Täby.

Åkte hem till västkusten den här helgen då förhållandena på Täby är som de är just nu. Skulle bland annat cantra Hidden Secret ihop med Mikaela och Hidden Treasure på banan i kungsbacka. Kändes spännande och lite nervöst då jag hört att de var lika pigga som alla andra hästar. Men när jag körde ner från Stockholm och fick jag veta att vi istället skulle cantra på Säve i lite snabbare tempo än vad som var tanken från början kände jag att det här blir nog mer än bara spännande...

Har ju i stort sett bara ridit hårt pullande hästar med handbromsen i de senaste två månaderna. Så att plötsligt cantra i lite högre farter på Säve kändes sådär...

Banan på Säve har precis öppnats efter vinteruppehållet och vi skulle bli först ut att känna på banan. De har precis lagt på ett nytt underlag men det är en del kvar att göra. Ett djupt dike på insidan och en ojämn vall med stenar på utsidan gjorde att det såg lite ut som ett slagfält från första världskriget. Och på bortre långsidan där det var lite vattensjukt hade man ställt upp ett par koner som fick det att kännas som en gate man måste ta sig igenom. Här gällde det att hålla spåret!

Första varvet värmde vi upp travandes och kände på banan. Sen tog vi andra varvet i långsam canter. Det var väldigt nervöst i början. Secret var het och gick på sidan. När vi cantrade fram mot konerna kändes det som jag red på gränsen av vad jag klarade av... :-S

Men Mikaela stöttade och sa att det såg bra ut. Jag slappnade av, började rida och hittade flytet. Väl genom hårnålskurvan kunde jag släppa lite på tyglarna och låta Secret gå ikapp Mikaela och Treasure på insidan. Det flöt på fint genom kurvan för att sen pulla upp fram till konerna på bortre långsidan. Sen var det bara att värma ner...

Man bara önskade att banan varit längre! Kändes skönt ändå att få visshet i att tragglandet på Täby i vinter gett resultat. Hade gärna kortat upp några hål stiglädren! B-)

Grattis på födelsedagen! :)

Och va kul att det gick bra på Säve! :)

Jag har bara oflyt nu känns det som, hjärnskakning för 6 veckor sen.. och i torsdags ramlade jag av en fet nordsvensk som bockade och jag satt barbacka. Så jag vred till knät och har nu förhoppningsvis ett ledband som fått lite stryk och INTE menisken.. Då är ju typ min karriär över innan den ens börjat.. :/
Men ska rida på onsdag igen, då får vi se om knät håller!

Aj!
Det lät inget vidare. Hoppas det inte är något som blir långvarigt. Förstår att det inte känns speciellt roligt... :cry:

Nej det hoppas jag verkligen inte att det är, men det känns aningens bättre idag.. så jag håller tummarna! Men det är surt att jag nu inte kunnat träna på 4 dagar. :(

Låter inget vidare med knät! Hoppas du repar dig snabbt igen och att det inte är något allvarlig med ledband eller menisk!

Har ridit fyra hästar idag med och tre på banan. Sista blev bara lite skritt i skogen på övergiven tvååring (vårat sällskap var alltför dum så fick gå hem igen). När han började gnägga lite väl hysteriskt tyckte jag också det var dags att vända hemåt igen innan han tog saken i egna händer :p

Bowman: Härligt att känna att det går framåt!

Tackar!
:laugh:
Var så skönt att hitta flytet och bara kunna gå på! Att njuta av att timmarna i vinter gett resultat!
:d
Lite märkligt ändå att jag minns det långsammare varvet bättre. Vartenda steg Secret tog när jag hade fullt upp med att hålla honom och mig själv på spåret i banan. Sen när jag lät Secret öka och gå ikapp Treasure så är det bara accelerationen och ljudet av vinden jag minns. Och en tyst önskan om att banan skulle vara längre!

Hoppas ni andra får möjligheten att känna och njuta på samma sätt!
:love:

Har också haft den känslan ett par gånger och det är strävan efter den som gör att man fortsätter alla kalla och mörka morgnar, alla gånger det känns som man inte kan hålla eller sitta kvar på någonting osv... :love:

Fyra turer idag med och tre på banan!:)

Fy!
Borde inte bli avis! :laugh:
Men idag var vädret så fint att jag inte ville något annat än ner till Täby. Det här går inte längre. Måste få ledigt så jag kan rida i alla fall en förmiddag i veckan utöver helgen!
På nästa jobb så skall jag förhandla mig till ridtimmar från början! :cool:

Morr!
Det är gnissel på jobbet just nu. Man har kommenderat övertid två dagar i veckan för att hinna med en massa båtvård inför sommaren. Bara det att min eftermiddag på Plastic och Täby ryker då. Har inget emot att jobba över en eller flera kvällar men vill ha något tillbaka då det förstör träningen för mig. Exempelvis börja senare en dag i veckan så jag kan rida på Täby på morgonen. Men nej, det passade inte. Så nu ser jag mig om efter ett annat jobb. Galoppen för mig har högre prio än att sjösätta segelbåtar!

Fy vad surt att jobbet ska förstöra så för dig med galoppen.. hoppas du inte något annat som passar bättre ihop med ditt intresse! :)

För mig är det upp och ner och hit och dit.. knät är mycket bättre, men har insett att jag har problem med ischias, fruktansvärda såna som gör att det är inte ens kul att rida nu.. det är bara plågsamt. Så imorn blir det kiropraktor för mig, hoppas det hjälper!

Annars så lutar det åt Täby här nu om 2 veckor om inget går fel.. och så ska jag förhoppningsvis få åka till en tränare som mitt stall samarbetar med och rida med honom på hans hästar och hans bana.. så jag får rida lite andra hästar än bara "våra".. :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama