Dagen efter-piller för hund?

Sv: Dagen efter-piller för hund?

För övrigt skulle jag nog vänta och göra UL. Är det valpar på g så får väl systern naturligtvis stå för hela kalaset.

Jag hade också kunnat ta med min hane om jag visste att det fanns en löpande tik på plats. Men naturligtvis skulle jag hållt dem åtskillda, tagit med honom på toan om jag skulle dit osv. Tycker inte systern gjort nåt fel om det nu är som hon säger, att hon haft stenkoll.

För övrigt skulle jag nog vänta och göra UL. Är det valpar på g så får väl systern naturligtvis stå för hela kalaset.

Jag hade också kunnat ta med min hane om jag visste att det fanns en löpande tik på plats. Men naturligtvis skulle jag hållt dem åtskillda, tagit med honom på toan om jag skulle dit osv. Tycker inte systern gjort nåt fel om det nu är som hon säger, att hon haft stenkoll.

Jag funderar fram och tillbaks på hur vi ska göra. Jag har nog kommit fram till att jag tänker lita på vad hon säger, säger hon att hon nu har haft stenkoll på sin hane så ska jag väl kunna lita på det ?

Dock tycker jag du har fel i att ta med hanhund till löptik, om man nu har möjlighet att inte ta med alltså. Jag tycker det är rentav elakt att utsätta hanen för den driften som självklart blir när en löptik är i närheten.
Dessutom tycker jag att jag som tikens ägare har rätt att bli informerad om att där under några timmar kommer att finnas en hanhund i närheten och DÅ ta ställning till om jag tycker det är OK eller om jag vill hämta min tik tidigare.

På vilket sätt är det elakt om man har en väluppfostrad hanhund som är van med löptikar?

Då har jag varit elak halva livet eftersom jag haft både hanar o tikar samtidigt, o nej, jag har aldrig lämnat bort någon under löp.
Måste oxå vara extremt elak mot nuvarande hund som tillbringar sin tid på en kennel med gott om löptikar när jag arbetar, personligen ser jag det som en stor fördel för en blivande täckhund.

Tycker att det är smått hysteriskt att tro att hanhundar har drifter så att de inte kan fungera om det finns löptikar i närheten.
Fram för mer tävlingar där löptikar tävlar på samma vilkor som hanhundarna!

Nackdelen kan komma när man sedan vill ha en hanne att para.
Hade en granne som var så stolt över att han kunde ha tik o hanne ihop under löpet men hannen vägrade sedan att para tills vi tog hem honom o tiken(inte hans tik) till oss!
PL

Tänk så här. Du litar blint på att hon haft stenkoll på sin hane, du struntar att ultraljuda efter x antal dagar sen märker du att din tik är dräktig. Vad gör du då?

Nackdelen kan komma när man sedan vill ha en hanne att para.
Hade en granne som var så stolt över att han kunde ha tik o hanne ihop under löpet men hannen vägrade sedan att para tills vi tog hem honom o tiken(inte hans tik) till oss!
PL
Ja, ingen av mina hanar har kunnat prestera hemma.
Är fullt införstådd med att Leon får åka iväg när det blir dags att prestera.

En annan fördel är att de inte tar ut sig i onödan, utan väntar till exakt rätt tidpunkt.

mvh

Tänk så här. Du litar blint på att hon haft stenkoll på sin hane, du struntar att ultraljuda efter x antal dagar sen märker du att din tik är dräktig. Vad gör du då?

Jag nitar henne och kommer aldrig mer att sätta min fot där hemma.
Jag vill egentligen mycket gärna åka iväg och ultraljuda tiken, men samtidigt känner jag att jag vill kunna lita på min svägerska och det borde jag kunna göra tycker man ju.
Men visst, hunden ska inte behöva lida för att jag "så blint" litar på svägerskan, verkligen inte.

På vilket sätt är det elakt om man har en väluppfostrad hanhund som är van med löptikar?

Då har jag varit elak halva livet eftersom jag haft både hanar o tikar samtidigt, o nej, jag har aldrig lämnat bort någon under löp.
Måste oxå vara extremt elak mot nuvarande hund som tillbringar sin tid på en kennel med gott om löptikar när jag arbetar, personligen ser jag det som en stor fördel för en blivande täckhund.

Tycker att det är smått hysteriskt att tro att hanhundar har drifter så att de inte kan fungera om det finns löptikar i närheten.
Fram för mer tävlingar där löptikar tävlar på samma vilkor som hanhundarna!

Jag är dåligt insatt i aveln och hela biten och det är möjligt att jag har fel. men som sagt anser jag att om möjligheten finns att inte ha löptik och hanhund tillsammans så förespråkar jag det då jag anser att det inte är rätt mot hanhunden, om det nu inte rör sig om avel.
Dessutom har väl jag som löptikens ägare all rättighet i världen att bli införstådd i att där också finns en hanhund i närheten?

Vad de väljer att göra med sin hanhund, eller du med din/dina, det bekommer inte mig nämnvärt egentligen.
Utan det är min rätt som tikägare jag förespråkar här just nu och det är egentligen det tråden handlar om.

Jag nitar henne och kommer aldrig mer att sätta min fot där hemma.
Jag vill egentligen mycket gärna åka iväg och ultraljuda tiken, men samtidigt känner jag att jag vill kunna lita på min svägerska och det borde jag kunna göra tycker man ju.
Men visst, hunden ska inte behöva lida för att jag "så blint" litar på svägerskan, verkligen inte.

ok du nitar henne men sen då? Vad skulle du då göra med den då eventuellt dräktiga tiken? Skulle du kunna spruta en högdräktig tik? eller skule du låta tiken föda... bara en sak att fundera över för de blir ju ditt ansvar då:crazy:

Du påstod att det var elakt mot hanhunden, vilket jag ifrågasatte, det har väl ändå med tråden att göra?
Att situationen som TS råkade ut för är under all kritik, men det har inget med ditt argument att göra.
Så, på vilket sätt är det elakt mot hanhundar att utsätta dem för löptikar?

Fråga till veterinärerna i tråden. Hur fungerar p-pillren? Hämmar de endast insöndringen av FH och LH eller bildas även en ogästvänlig miljö i livmodern? Om en ogästvänlig miljö bildas skulle väl p-piller kunna ges (iaf till små tikar) i direkt anslutning till parningen och en tid framöver för att försöka förhindra infästning av ägg?

P pillren innehåller progesteron vilket är hormonet som upprätthåller dräktigheten o samtidigt förhindrar ny brunst o ägglossning.
PL

De gamla abortstrutorna innehåller östrogen de nya (Alizin) innehåller ett antiprogesteron.
PL

ok du nitar henne men sen då? Vad skulle du då göra med den då eventuellt dräktiga tiken? Skulle du kunna spruta en högdräktig tik? eller skule du låta tiken föda... bara en sak att fundera över för de blir ju ditt ansvar då:crazy:

Att jag skulle nita henne var egentligen med ironi men jag glömde den där: ;) smielysen! Det är svårt att få fram ironin i texten utan dem =)

Jag kommer med all säkerhet att ultraljuda henne. Hade aldrig utsatt henne för att spruta en högdräktig hund.

Du påstod att det var elakt mot hanhunden, vilket jag ifrågasatte, det har väl ändå med tråden att göra?
Att situationen som TS råkade ut för är under all kritik, men det har inget med ditt argument att göra.
Så, på vilket sätt är det elakt mot hanhundar att utsätta dem för löptikar?

citerar mig själv:
Dock tycker jag du har fel i att ta med hanhund till löptik, om man nu har möjlighet att inte ta med alltså. Jag tycker det är rentav elakt att utsätta hanen för den driften som självklart blir när en löptik är i närheten.

Alla dessa dofter som en tik utsöndrar under löpet, borde inte det vara relativt jobbigt för en hanhund som inte är van vid att befinna sig bland löptikar? Din/-a verkar vara det, men i detta fall är inte hanhunden van vid löptikar. Det gäller även mina föräldrars hane, som tycker det är mycket jobbigt när jag befinner mig där hemma under tiden som min tik löper, eftersom jag luktar löptik lång väg.

Ska man ändå inte använda dem i avel eller till någon speciell verksamhet så kan man väl låta bli att utsätta den för det. Denna lilla hane, som befann sig i samma hus som min löptik, ska dessutom kastreras, när ägarna får råd med det :crazy:

Är det inte mer rättvist att hanhunden som mår så dåligt av löptik får åka hem? Det är väl knappast tiken/tikägaren som ska straffas ? Visst, just i höglöp tycker jag man kan hålla tiken hemma, just för hennes skull, men i övrigt har jag inga problem med löptikar på tävling/träning.

Kan hunden inte vistas runt löptikar, och inte ska gå i avel kan man ju kastrera. Kan inte hunden fungera normalt runt löptikar anser jag inte att de ska gå i avel, och då är vi tillbaka till kastrering;) (Jag kastrerade min som blev som tokig av alla tikar, löp eller ej. Nu umgås han utan problem med tikar i höglöp.:D)

Är det inte mer rättvist att hanhunden som mår så dåligt av löptik får åka hem? Det är väl knappast tiken/tikägaren som ska straffas ? Visst, just i höglöp tycker jag man kan hålla tiken hemma, just för hennes skull, men i övrigt har jag inga problem med löptikar på tävling/träning.

Kan hunden inte vistas runt löptikar, och inte ska gå i avel kan man ju kastrera. Kan inte hunden fungera normalt runt löptikar anser jag inte att de ska gå i avel, och då är vi tillbaka till kastrering;) (Jag kastrerade min som blev som tokig av alla tikar, löp eller ej. Nu umgås han utan problem med tikar i höglöp.:D)

Absolut håller jag min tik hemma när hon löper i den mån det går. Men just denna dag skulle sambon jobba hela dagen och likaså jag. Vi pratade med svärmor som absolut ställde upp på hundvakt, hon gör det ganska ofta, och det är vi mycket tacksamma över. De är dessutom fullt medvetna om att hon löper.

Helt plötsligt skulle sambons syster upp (som bor i samma by) till familjen och vara där. Då anser jag att eftersom de har gett hos klartecken först på att vår tik kunde vara där så anser jag att hennes hane kunde stannat hemma hos husse. Och även om husse inte var hemma (vilket jag inte vet) så skulle denna hund på alldeles ypperligt av lite ensamträning i ett par timmar, vilket han aldrig får, utan alltid är med. Men det hör ju inet till saken egentligen i detta fallet.

P pillren innehåller progesteron vilket är hormonet som upprätthåller dräktigheten o samtidigt förhindrar ny brunst o ägglossning.
PL

Jo, det vet jag men jag undrar om/hur de påverkar miljön i livmodern. Om miljön blir ogästvänlig för tex. befruktade ägg som "vill" fästa in eller om det kvittar. Skulle en dräktighet kunna stoppas? Vad skulle hända om en dräktig tik eller honkatt skulle käka p-piller under dräktigheten?

Progesteron är alltså det hormon som skapar rätt miljö i livmodern för att upprätthålla dräktigheten. Följaktligen avbryter extra progsteron inte dräktigheten men det kan ge andra effekter som tex missbildningar.
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december... 2
Svar
33
· Visningar
8 087
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring