dagen efter depp

M

mysis

Sitter och är deppig. Var på dressyrtävling igår, LC och LB. På framridningen går det nuförtiden SÅ- bra. Hästen är alltid jättefin och jag e på gång och hoppas att denna gången ska det nog gå bra och kanske en placering (långt ner men ändå...) Men nej, inne på banan blir hästen spänd och tittig. Gör aldrig bort sig och det går alltid bättre i andra klassen- men konkurrensen är då så hög att jag ändå inte blir placerad. Blir så besviken, jag tävlar inte för att vinna- men det känns så onåbart. Mitt rekord är 62.14 procent och det tyckte jag kändes bra, men då blev jag inte placerad (men har blivit det på 61.09 % en gång dock :love:) Vissa man ser är så duktiga och hästarna så fina så man känner bara- kan ni inte gå upp till högre klasser nu och låta oss vanliga vara med lite!!
Ja bara lite depp, någon som känner igen sig. Jag har tävlat i 1,5 år- totalt kanske 8 gånger - är det för lite tid för att hästarna ska bli miljötränade på tävling?

Sv: dagen efter depp

Ge det mer tid - det är inte bara hästen som behöver vänja sig, det tar även tid för ryttaren att komma till samma ridning på tävlingsbanan som hemma eller på framridningen.
Ut och tävla bara, förr eller senare släpper det :bump:

/PF som lovat sig själv hundra gånger att aldrig mer tävla dressyr - men som nu har haft iaf två tredjeplatser i msv B och är väldigt glad att hon inte gett upp - dressyr är ju roligt :D

Ge inte upp!!! Har hållt på likadant. Red en häst i två år, första 1,5 året red vi på max 63% typ, min eviga lott var att ligga på plac. och bli nedpetad av ngn av de sista ryttarna. Likadant varenda gång. Sista halvåret gick det liiite bättre. Lyckade få hem ngn vit rosett och ngn blå på KM. Sista tävlingen vann vi!!! Sen fick jag tyvär sluta rida den hästen. Köpte egen häst och första året kämmpade vi med 52-60% men efter ett år lossnade det lite och vi började ligga på 60-63% Efter en hård vinterträning så började det till slut att gå mkt bättre och vi var oftast placerade och tom vann några stycken. Lyckades få till en hel del 70% ritter. Nu har vi precis tagit steget upp i LA och nu kämpar vi på ca 60% igen men nu vet jag att det sakta men säkert kommer att bli bättre. Det tar tid att bli dressyrryttare, ofta är detaljer som fattas och rutin. TRäna vidare och ffa skit i hur duktiga alla andra ser ut att vara, en dag är det du som alla tycker borde gå upp en klass ;)

Känner precis som du ..på framridningen går han super, men inne på banan tappar ja honom och han blir lång och spänd .
Det beror nog mycket på mig också men man får ge det lite tid.

delvis KL
För det första vill jag bara säga till dig mysis att det ju faktiskt är så med dressyr att det är de små detaljerna som gör det, så det tar tid att få det att stämma. Ge inte upp!

För det andra så undrar jag med tanke på det som mysis skriver, hur det är på tävlingar nu för tiden, jag som inte tävlat (i Sverige) på 15 år. Är det många duktiga ryttare som rider låga klasser? Finns det en tendens att rida lättare än vad man egentligen "klarar av"? Tycker ni att ni själva eller andra ni möter på tävlingsbanorna vill rida tex LC fast man på träning gör rörelser för, och har en samlingsgrad som motsvarar, LA? Ska man vänta med att starta en viss klass innan man har en chans att vinna? Efter hur många placeringar/vinster är det dags att gå vidare?

Vissa har tävlat och vunnit och varit placerade innan, men varit borta ett tag, kanske pga skada. Så de är tillbaks igen och vinner! Nån måste ju vinna iofs... Jag tror folk går upp i klass efter ett tag, men jag tycker nog det tar lite tid. Samma nu som blir placerade som när jag började tävla. Och hästar som har gått medelsvår går nu lätta klasser igen med ny ryttare. Så måste man väl få göra, men då är ju den hästen överlägsen- dessutom är de redan bra miljötränade:smirk:

Kvalitén på lättklass-ekipage har blivit enormt hög mot förr tycker jag. Och det vimlar av enormt potentiella hästar i de lätta klasserna. Sen finns det alltid en mindre skock "vanliga" ekipage också, men de andra dominerar. Men visst, det beror lite på tävlingsplats också. På vissa mindre klubbar är det lägre kvalité på ekipagen.

Nu lånar jag din tråd lite, mysis, hoppas att det är OK.
Kvalitén på lättklass-ekipage har blivit enormt hög mot förr tycker jag. Och det vimlar av enormt potentiella hästar i de lätta klasserna. Sen finns det alltid en mindre skock "vanliga" ekipage också, men de andra dominerar. Men visst, det beror lite på tävlingsplats också. På vissa mindre klubbar är det lägre kvalité på ekipagen.
Varför tror du, och ni andra att det blivit så? Vad beror den här utvecklingen på? Varför går inte utvecklingen åt andra hållet istället?

Visst finns det anledningar till varför man vill rida lättare klasser, tex:
Vissa har tävlat och vunnit och varit placerade innan, men varit borta ett tag, kanske pga skada. [...] Och hästar som har gått medelsvår går nu lätta klasser igen med ny ryttare.
Men vad jag förstår handlar det inte om att man då rider en eller två tävlingar i den lägre klassen för att sen gå upp i klasserna, utan att man blir kvar under en tid och plockar placeringar. Är det för att konkurrensen blivit så hög på alla nivåer att man måste rida för låga klasser för att kunna plocka rosetter? Är det viktigare att bli placerad i en lägre klass än att känna att man själv och hästen gjort en bra prestation men kanske hamnat utanför placering i en klass där man kanske egentligen hör mer hemma?

Nej, jag tror det helt enkelt har att göra med önskan inom sporten att höja kvalitén generellt på ekipagen. Både domare och ryttare har högre krav idag och med så mga snygga, talangfulla unghästar som det finns nu så blir det hög kvalité. Ridskickligheten hos ryttarna har också blivit högre upplever jag det som.

Däremot tycker jag ibland att kraven på de lokala tävlingarna i de lätta klasserna är lite väl höga. Jag höll på att smälla av när en av stallhästarna fick önskan om högre form i sin kritik på en lokal LB, när hästen i fråga går i en alldeles utmärkt lösgjord normal form. Lägger man på mer samling på den formen tycker jag att den blir för hög för LB, men det tyckte tydligen inte domaren.

Och jag är inte emot kvalitétshöjningen, tvärtom. Den behövs om vi ska kunna närma oss Tyskland, Holland, Danmark. Däremot tycker jag lite synd om blåbärsekipagen som inte får några framgångar som motivationshöjare i sådan konkurrens.

Jag lånar din tråd och tar åt mig av "peppet" jag också. Jag har en helt "vanlig" häst, f.d. ridskolepålla :love:, som jag kämpar med. Vi har startat i LC och LB några gånger i år, men det verkar helt hopplöst att nå 60%-gränsen. Hamnar alltid på 58 komma något. Egentligen är det ju bara en 4-5 poäng som fattas, men att det skall vara så himla svårt!:confused:
Mer pepp önskas!;)

Vi har startat i LC och LB några gånger i år, men det verkar helt hopplöst att nå 60%-gränsen. Hamnar alltid på 58 komma något. Egentligen är det ju bara en 4-5 poäng som fattas, men att det skall vara så himla svårt!:confused:
Mer pepp önskas!;)

Nu kommer en låång vinter som kan lysas upp av lite träningar :) Jag tror stenhårt på tränarens kraft att hjälpa ekipage uppåt. Känner också av den hopplösheten du pratar om, du är långt ifrån ensam... Det går bra hemma men på de få tävlingar man törs ge sig iväg på fastnar man på nåt vis, och blir så less för att man VET att man kan bättre! :cool:

Jag håller med dig Saigon, hästarna är finare och ryttarna rider bättre nuförtiden.:d

MEN, upp till LA är det ändå de prydliga och perfekta ritterna som plockar poäng. De lite flashiga och kanske unga hästarna har lite för många missar och även om de får 8or på många ställen i sina program så får de ändå ett par 3or också.

Därför vinner ändå den som har stadigast form på den prydligaste hästen med ryttaren som styr korrekta vägar. Även om det är lite trist så är det den med 6or och 7or rakt igenom programmet som placerar sig.

Men visst är det roligt att man inte ser så många halvdana ekipage längre? Det betyder väl att dressyren är på väg framåt...?/Malin

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 243
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025