Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

@karamelldrottningen
Jag är grymt imponerad av hur du kämpar mot ditt beroende. Det måste vara supertufft, och som andra skriver så ser jag också framsteg i hur du resonerar kring din egen situation.
Följer men skriver inte mycket. Jag håller tummarna för dig. :heart
Hoppas du kommer få den hjälp du behöver för de bakomliggande orsakerna. Du verkar vara en i grunden fin människa när du inte är påverkad av alkoholen.
Önskar dig allt gott! Och kämpa på mot den djävla demonen som ligger i beroendet...

Jag tog upp tankarna på om jag ska skaffa mer hjälp men han tycker jag klarar av det så bra ändå. Så jag släpper den tanken nu.
Sen länkade jag till nämdegårdens kurser för anhöriga men de var han inte intresserad av alls.
Jag tänkte mer att det måste vara jobbigt att vara tillsammans med mig ibland?
Så nu känner jag mig lite fånig men har ju fått härifrån en del kommentarer att söka mer hjälp men jag vet inte.
Sen sa han att det är mitt val att dricka eller inte.
Ja jo det stämmer ju men jag tycker inte alltid att det är så enkelt 😞
Men men bara nya tag som gäller 💪
Han verkar tråkigt nog vara medberoende. Han förstår verkligen inte vidden av ditt beroende och vad det innebär. :(

Jag tog upp tankarna på om jag ska skaffa mer hjälp men han tycker jag klarar av det så bra ändå. Så jag släpper den tanken nu.
Sen länkade jag till nämdegårdens kurser för anhöriga men de var han inte intresserad av alls.
Jag tänkte mer att det måste vara jobbigt att vara tillsammans med mig ibland?
Så nu känner jag mig lite fånig men har ju fått härifrån en del kommentarer att söka mer hjälp men jag vet inte.
Sen sa han att det är mitt val att dricka eller inte.
Ja jo det stämmer ju men jag tycker inte alltid att det är så enkelt 😞
Men men bara nya tag som gäller 💪
Förutom att han är medberoende, så kanske han inte är intresserad av kurs för anhöriga, för det skulle innebära att han kan behöva ändra hur han beter sig också. Så länge han inte vill delta, så kan han fortsätta leva i sin bubbla och tro det är lämpligt att pusha dig att åka på utflykter och aktiviteter där du blir utsatt för alkoholfrestelse m.m.

Jag tvivlar på att man på kurser för anhöriga tycker det är lämpligt att utsätta sin beroende partner för alkoholfrestelse m.m.

Senast ändrad:
Jag tog upp tankarna på om jag ska skaffa mer hjälp men han tycker jag klarar av det så bra ändå.

Är han medveten om hur oerhört kvickt ditt psykiska mående (och med det även hela din personlighet) pendlar?

En sak att du just nu med viljekraft klarar av att inte dricka alkohol i olika situationer, en helt annan att hantera den berg och dalbana som pågår i psyket utan att det gigantiska suget att självmedicinera med vin tar över.

Han tycker alltså att det är rimligt att han ska behöva "älsklingssäkra" innan du kommer, att det är fullt normalt att gömma/låsa in alkoholen?
Jag blir så jävla förbannad på din partner, sorry.
Samma här. Med förståelse för att det måste vara svårt att ta in. Men en sak har fastnat hos mig, som egentligen inte bara rör alkohol. Och det var allt som @karamelldrottningen berättade i våras som inkluderade ett akutbesök och att hon inte fick köra bil efter. Oavsett av alkohol, och när karamellen pratade om det så verkade han tycka att hon ju kunde åka ärenden hon verkligen var tvungen att göra? Det är ju så himla godtyckligt? Och sen tycka att det var en god ide att typ gå ut och äta/dansa trots ljus som borde ha undvikts? Jag fattar att inte partnern är utbildad vårdpersonal med ansvar att vårda, det ska han liksom inte ha oavsett gällande sin partner. Men jag tycker att just det där sammantaget låter lite sådär.

Och ibland säger jag att jag har inga problem att jag bara kan dricka ett glas osv och han motsätter sig det.
Så jag förstår att det är inte helt enkelt då jag håller på så här. Men jag försöker hela tiden bättra mig. Även om jag vissa stunder tycker så så behöver jag inte säga det. Så dumt. Bättre att säga att nu har jag ett sug eller inte säga något.

Det är mitt ansvar att bli och hålla mig nykter. Så vad han gör eller inte gör är egentligen inte avgörande. Sen har jag inte berättat allt som detta med körningen tex.
För det känns svårt. Det ligger lite för nära i tiden ändå.
Fast, jo, jag tycker nog ändå att hans agerande är viktigt också. Att t.ex. hela tiden insistera på att åka iväg på lyxmiddager och övernattningar är inte jättehänsynsfullt med tanke på hur stressigt och ångestladdat det blir för dig när du måste kämpa mot ditt sug i den miljön. Det finns så mycket annat man kan hitta på tillsammans!

Han tycker alltså att det är rimligt att han ska behöva "älsklingssäkra" innan du kommer, att det är fullt normalt att gömma/låsa in alkoholen?
Jag blir så jävla förbannad på din partner, sorry.
Samma här. Blir GALEN! Har en liknande situation i min närhet, där en närstående tror att han är snäll och hjälper när han skyddar, curlar, ljuger för och fixar åt en alkoholberoende vän. Det han i själva verket gör är att se till att personen ifråga kan fortsätta med sitt missbruk! Vore han inte där skulle situationen blir ohållbar och personen ifråga skulle bli tvungen att ta tag i sina problem.

Jag tvivlar på att man på kurser för anhöriga tycker det är lämpligt att utsätta sin beroende partner för alkoholfrestelse m.m.
Det fungerar inte riktigt så.
Mest får man lära sig att sluta ta ansvar för att dölja effekterna av drickandet.
Och att säga nej till allt som inte känns bra för en själv.
Man får också lära sig att det inte går att hindra någon annan från att dricka.
Det går ut på att frigöra sig från sitt eget medberoende.
Inte på att bli alkoholpolis.

Samma här. Med förståelse för att det måste vara svårt att ta in. Men en sak har fastnat hos mig, som egentligen inte bara rör alkohol. Och det var allt som @karamelldrottningen berättade i våras som inkluderade ett akutbesök och att hon inte fick köra bil efter. Oavsett av alkohol, och när karamellen pratade om det så verkade han tycka att hon ju kunde åka ärenden hon verkligen var tvungen att göra? Det är ju så himla godtyckligt? Och sen tycka att det var en god ide att typ gå ut och äta/dansa trots ljus som borde ha undvikts? Jag fattar att inte partnern är utbildad vårdpersonal med ansvar att vårda, det ska han liksom inte ha oavsett gällande sin partner. Men jag tycker att just det där sammantaget låter lite sådär.
Jo fast vi vet ju fortfarande inte exakt vad han visste då. Sen finns det en lite tokig kultur på ”landet” på vissa ställen kring bilkörning. Både jag och min sambo som är uppvuxna på landet körde bil en del innan vi fick körkort tex. Jag tolkade det också som att Ts inte fick indraget körkort utan rekommenderades att inte köra bil. Jag vet många som hade haft den inställningen om det hade hänt dem. Jag säger inte att jag håller med och jag lägger mig inte i huruvida Ts vill vara tillsammans med den här människan eller inte, men de slutsatser som andra drar tycker jag vi kan sluta med.

Det fungerar inte riktigt så.
Mest får man lära sig att sluta ta ansvar för att dölja effekterna av drickandet.
Och att säga nej till allt som inte känns bra för en själv.
Man får också lära sig att det inte går att hindra någon annan från att dricka.
Det går ut på att frigöra sig från sitt eget medberoende.
Inte på att bli alkoholpolis.
Du har säkert mer koll på det om du varit på anhörigträff eller anhörigutbildning. Punkterna du tar upp, tolkar jag som handlar om ens eget beteende och inte blir alkoholpolis. Jag menade inte att han skulle bli alkoholpolis, men förstår att det kan tolkas så.

Jag hoppas att man får reflektera över att man bör respektera den alkoholberoende när den säger nej, för det inte känns bra för den alkoholberoende.

@karamelldrottningen hade tidigare en tråd, som hon valde att ta bort. Där framkom det att hon försökte säga nej till att göra saker som inte kändes bra för henne (för det riskerade att trigga sug efter alkohol, karamelldrottningen hade behov av att ta det lugnt m.m.), men det respekterades inte av partnern, som ansåg att det var bra för karamelldrottningen.

Du har säkert mer koll på det om du varit på anhörigträff eller anhörigutbildning. Punkterna du tar upp, tolkar jag som handlar om ens eget beteende och inte blir alkoholpolis. Jag menade inte att han skulle bli alkoholpolis, men förstår att det kan tolkas så.

Jag hoppas att man får reflektera över att man bör respektera den alkoholberoende när den säger nej, för det inte känns bra för den alkoholberoende.

@karamelldrottningen hade tidigare en tråd, som hon valde att ta bort. Där framkom det att hon försökte säga nej till att göra saker som inte kändes bra för henne (för det riskerade att trigga sug efter alkohol, karamelldrottningen hade behov av att ta det lugnt m.m.), men det respekterades inte av partnern, som ansåg att det var bra för karamelldrottningen.
Jag tänkte inte diskutera partnern mer, men tex i min relation är jag introvert och min partner väldigt extrovert. Ibland tjatar han lite på mig att göra saker fast jag själv aldrig hade föreslagit dem för att han tror/vet att det är bra för mig och oss. Ibland har han fel, men ofta har han rätt. Även om jag spontant sagt nej. Det där får dem ju reda ut om de ska vara tillsammans, men det gör fortfarande inte honom till en dålig människa/partner. Det kan han såklart vara men jag tycker han kanske ska lämnas ifred från ilska från buke (så länge inget annat framkommer som faktiskt är allvarligt på riktigt)

men det respekterades inte av partnern, som ansåg att det var bra för karamelldrottningen.

Vi här inne har dock ingen aning om vad karamellen sagt till sin partner, hur ärlig och uttömmande hon varit om sina problem, hur djupt rotade de är osv och speciellt inte när utflykter planerats, men baserat på hur hon svajat åt alla håll här inne kring det så är jag hyfsat säker på att partnern inte alls har insett vidden.

Fullt medveten om att det är vanligt och populärt på buke, men jag tycker nog att man ska vara restrektiva med att kleta egenskaper på andra, baserat på väldigt knapphändig information från en tredje part, även om den parten är en partner.

Och därför uppmanade jag ts att inte släppa tanken på att söka mer hjälp, oavsett vad partnern säger eller tycker. För det är inte hans sak att bestämma.
Exakt.

Parner säger en sak. På buke finns mängder av personer som sett beroende på nära håll och gått igenom skiten. Både själva och som anhöriga.

En person ger sitt perspektiv. Buke är många som ger sina perspektiv.

Det är ditt liv. DITT.
Varken partner eller buke ska styra det. Du äger ditt liv.

Hjälp tror jag själv du inser att du behöver? Oavsett vad nån annan tycker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 044
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar