Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Och därför uppmanade jag ts att inte släppa tanken på att söka mer hjälp, oavsett vad partnern säger eller tycker. För det är inte hans sak att bestämma.
Nej precis. Jag tror vi menar samma sak. Men Ts kanske ska fundera på om hon behöver hjälp med drickandet eller om det är måendet, dvs om han nu tycker det fungerar bra att inte dricka (vilket det gör, heja Ts) så kanske det ändå behövs hjälp för måendet i stort.

Jag tog upp tankarna på om jag ska skaffa mer hjälp men han tycker jag klarar av det så bra ändå. Så jag släpper den tanken nu.
Sen länkade jag till nämdegårdens kurser för anhöriga men de var han inte intresserad av alls.
Jag tänkte mer att det måste vara jobbigt att vara tillsammans med mig ibland?
Så nu känner jag mig lite fånig men har ju fått härifrån en del kommentarer att söka mer hjälp men jag vet inte.
Sen sa han att det är mitt val att dricka eller inte.
Ja jo det stämmer ju men jag tycker inte alltid att det är så enkelt 😞
Men men bara nya tag som gäller 💪
Lyssna inte på honom.

Jag känner igen mig mycket i delar av det du skriver, jag har inte alls beroendeproblem på det sättet men har haft precis samma tendens till att växla mellan nattsvart och någon slags förnekelse av problemen. Och bland det jag ångrar mest när jag ser tillbaka är att jag inte sökte ordentlig hjälp första gången jag tog upp mina problem med någon. Lite liknande som i din situation så blev jag inte heller uppmuntrad att söka professionell hjälp, utan personen trodde att det räckte med att göra andra saker, så jag la undan den tanken. Och den delen av mig som försökte övertyga mig om att det hela inte var så farligt och att jag klarar det själv fick förstås bara mer bränsle av det, men när jag ser tillbaka flera år senare (och det kan förstås vara mycket lättare med facit i hand) så ser jag ju alla varningssignaler som borde ha tagits på allvar redan då. Det är något jag ångrar, jag litade inte på min egen känsla. Personen ville väl, men såg inte riktigt hela mig och alla mina problem, vilket man nog inte kan förvänta sig heller. Jag förstår intellektuellt att man inte kan förvänta sig att andra ska veta vad som är bäst men jag kan också bli provocerad av det, arg såhär i efterhand, för jag tänker på hur det kanske hade kunnat bli om jag istället hade fått mer förståelse och hjälp då.

Så sök mer hjälp. Sitt inte om tio år och se tillbaka med sorg på den här tidpunkten när du litade mer på någon annans känsla av vilken hjälp du behöver, än din egen.

Nej precis. Jag tror vi menar samma sak. Men Ts kanske ska fundera på om hon behöver hjälp med drickandet eller om det är måendet, dvs om han nu tycker det fungerar bra att inte dricka (vilket det gör, heja Ts) så kanske det ändå behövs hjälp för måendet i stort.
Jag vet inte vad du menar med att ts ska fundera på vad hon behöver hjälp med riktigt. Ts behöver hjälp med både drickandet och måendet, det ena utesluter inte det andra. Partnern kan ha synpunkter men till syvende och sist handlar det om att ts behöver otroligt mycket hjälp med båda som hennes partner är skeptisk till att hon behöver.

För ts missbrukar alkohol p.g.a. att hon inte mår bra och nu har det gått så pass långt att kroppen fysiskt behöver alkohol för att klara vardagliga saker.

(@karamelldrottningen det är helt okej att ta bort sånt här OT.)

Jag vet inte vad du menar med att ts ska fundera på vad hon behöver hjälp med riktigt. Ts behöver hjälp med både drickandet och måendet, det ena utesluter inte det andra. Partnern kan ha synpunkter men till syvende och sist handlar det om att ts behöver otroligt mycket hjälp med båda som hennes partner är skeptisk till att hon behöver.

För ts missbrukar alkohol p.g.a. att hon inte mår bra och nu har det gått så pass långt att kroppen fysiskt behöver alkohol för att klara vardagliga saker.

(@karamelldrottningen det är helt okej att ta bort sånt här OT.)
Ja verkligen okej. Det jag menar är att Ts säkerligen inte fysiskt behöver alkohol längre men känslorna är kvar och den strategin (alkohol) hon haft inte heller finns kvar. Att sambon kan säkert ha rätt i att det går bra men Ts mår ju fortfarande inte bra.

Ja verkligen okej. Det jag menar är att Ts säkerligen inte fysiskt behöver alkohol längre men känslorna är kvar och den strategin (alkohol) hon haft inte heller finns kvar. Att sambon kan säkert ha rätt i att det går bra men Ts mår ju fortfarande inte bra.
Då förstår jag.
Tyvärr så har det ju inte gått så bra när ts behövt vistas i miljöer med alkohol tillgänglig, så där behövs det fortfarande hjälp och vård för att hantera både det fysiska och psykiska som ett missbruk kommer med. För det fysiska kan komma tillbaka i akuta sug långt efteråt även när man mår bra psykiskt.

Jag har kört och druckit vin samtidigt. Inte mer än 70 och 50 väg och precis före jag ska stanna men ändå. Så fel och så dumt. Vid möte har jag inte druckit utan bara när ingen bil kört bredvid.
Jag har tyckt att det är min fulla rätt att göra så dessutom kör jag bättre än genomsnittet.
Nu postar jag detta. Mina fula äckliga sidor.
Detta var innan första tråden jag gjorde. Har inte gjort detta sen dess men har det inom mig. Hur jävla fel allting är.

Jag har kört och druckit vin samtidigt. Inte mer än 70 och 50 väg och precis före jag ska stanna men ändå. Så fel och så dumt. Vid möte har jag inte druckit utan bara när ingen bil kört bredvid.
Jag har tyckt att det är min fulla rätt att göra så dessutom kör jag bättre än genomsnittet.
Detta var innan första tråden jag gjorde. Har inte gjort detta sen dess men har det inom mig. Hur jävla fel allting är.
Men, du. Där har du ju i princip din nära-döden-upplevelse.

Du har inga "fula äckliga sidor", men du är definitivt sjuk och beroende av alkohol. Har du berättat detta för din partner? Tycker du fortfarande att det är din "fulla rätt" att dricka och köra samtidigt, eller har din åsikt ändrats kring detta?

Gjort är gjort. Det var dumt gjort då. Men du har insett efter dess att det var ett dåligt val du gjorde då.

Fokusera på nuet och framtiden nu.

Du har inte kört och druckit vin efter du startade första tråden. :up:
Du reflekterar över att du gjort ett dåligt val tidigare.
Alltså har du gjort framsteg.

Men, du. Där har du ju i princip din nära-döden-upplevelse.

Du har inga "fula äckliga sidor", men du är definitivt sjuk och beroende av alkohol. Har du berättat detta för din partner? Tycker du fortfarande att det är din "fulla rätt" att dricka och köra samtidigt, eller har din åsikt ändrats kring detta?
Jag vet att det är fel och olagligt. Så klart.
Det var då jag började fatta att detta håller inte längre. Jag drack på parkeringen innan jag skulle ut ur bilen. Tog med mig dricka till skolan för att kunna dricka vid behov om jag var bakis men inte för mycket för skulle kunna klara av att köra hem också.
Bara helt hål i huvudet.
Sen var vi på en jätteintressant resa jag och klassen och då drack jag alldeles för mycket fast jag hade lovat mig själv att vara nykter. Sen spydde jag dagen efter i någon buske och kände mig som skit.

Jag gick alltså in på bolaget och köpte två vinflaskor. Drack upp den ena på eftermiddagen och den andra på kvällen. Sen bjöd en i klassen mig på nån mer dricka. Så där gjorde jag bort mig också. Andra delade och jag spårade.

Jag vet att det är fel och olagligt. Så klart.
Det var då jag började fatta att detta håller inte längre. Jag drack på parkeringen innan jag skulle ut ur bilen. Tog med mig dricka till skolan för att kunna dricka vid behov om jag var bakis men inte för mycket för skulle kunna klara av att köra hem också.
Bara helt hål i huvudet.
Sen var vi på en jätteintressant resa jag och klassen och då drack jag alldeles för mycket fast jag hade lovat mig själv att vara nykter. Sen spydde jag dagen efter i någon buske och kände mig som skit.
Först och främst, jättebra att du vågar och orkar rannsaka dig själv. Det ska du ha en stor eloge för, för det är svårt även för en "normal" människa.

För det andra, hur känner du för det här nu? Är det något som du skulle riskera idag om du gjorde om det?

Först och främst, jättebra att du vågar och orkar rannsaka dig själv. Det ska du ha en stor eloge för, för det är svårt även för en "normal" människa.

För det andra, hur känner du för det här nu? Är det något som du skulle riskera idag om du gjorde om det?
Jag vill inte vara den personen som blir så påverkad av alkohol. Som ser det som sin belöning nr 1
Som säger en sak och gör en annan.
Som har noll tålamod om det kommer något i vägen för att kunna dricka då jag hade tänkt det.
Jag vill inte vara styrd av detta längre.
Jag har inte planerat att jamen idag ska jag dricka och köra. Eller ja men idag ska jag bli full bland människor som respekterar mig. Osv. Utan det har bara blivit så för att jag har fått någon ”briljant idé” eller impuls eller vad som helst.
Har jag varit stolt sen efteråt? Svar nej.
Har jag skämts? Snar ja

Jag vill inte vara den personen som blir så påverkad av alkohol. Som ser det som sin belöning nr 1
Som säger en sak och gör en annan.
Som har noll tålamod om det kommer något i vägen för att kunna dricka då jag hade tänkt det.
Jag vill inte vara styrd av detta längre.
Jag har inte planerat att jamen idag ska jag dricka och köra. Eller ja men idag ska jag bli full bland människor som respekterar mig. Osv. Utan det har bara blivit så för att jag har fått någon ”briljant idé” eller impuls eller vad som helst.
Har jag varit stolt sen efteråt? Svar nej.
Har jag skämts? Snar ja
Hur känns det att våga vara brutalt ärlig mot dig själv?

Blir så himla glad över att se att du vågar konfrontera sånt här jobbigt och dra fram det i ljuset för att verkligen granska det. Jag säger det igen - ser du hur långt du kommit i att förändra ditt tankesätt? Jag ser ingen svag eller dålig Karamell, jag ser en sjukt stark, modig och beslutsam Karamell som håller på att bygga om sig själv i grunden!! ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 044
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar