Däckfråga för skåningar

puppan2

Trådstartare
Vad kör ni skåningar med för däck på era transporter på vintern? Har blivit rekommenderad att bara ha M&S däck året om. "Det behövs inga riktiga vinterdäck härnere. Här kör i princip alla med M&S däck". Stämmer det? Alternativet med sommar + vinterdäck har man väl nästan alltid uppåt landet. Hur gör ni?? Om ni har M&S på transporten, kör ni med det även på bilen?

Ni som använder riktiga vinterdäck, har ni dubbdäck då???

Sv: Däckfråga för skåningar

Riktiga vinterdäck innefattar enbart dubbdäck då man får lov att köra med friktions däcken året runt eftersom dom är odubbade.

Har man dubbdäck på sin släp MÅSTE man ha det även på bilen.
Man får inte enligt lag framför ekipaget om det inte är samma slags däck.
Det är i alla fall dom svar jag fått när jag kollat upp det.

Jag har inte själv transport men kör ofta med min kompis bil och släp, hon har året runt däck på både och för att slippa klyddet med att skifta däck.
Det funkar kanon.
Själv har jag sommar/ vinter däck och kör nu på vintern dubbat trots att jag bor i skåne, detta för att min bil funkar bäst med dessa i snöoväder.
Förra bilen funkade däremot bäst med friktionsdäck.

/

Ann-Sofie

Tack för ditt svar!
Jag känner till alla regler för däck :) Du behöver endast ha dubbdäck på bil och släp om det är vinterväglag, och det är rätt sällan vinterväglag i Skåne.

>Riktiga vinterdäck innefattar enbart dubbdäck då man får lov att köra med friktions däcken året runt eftersom dom är odubbade.
Jag vet att man får köra med odubbade vinterdäck året om. Men klassas inte de som vinterdäck ändå??? Är det inte skillnad på odubbade vinterdäck och M&S-däck?? Är M&S däck = friktionsdäck???

Vad är det som gör att din nuvarande bil passar bättre med dubbdäck och den förra med friktionsdäck??? :confused:

Senast ändrad:

Det är hur bilen funkar med drivning på hjulen osv.
Svårt att förklara.

Men just nu föredrar jag dock dubbat eftersom vi får rätt rejält med snö när den kommer, och ska man då ta sig upp för backarna och komma till stallet via grusvägar funkar dubb absolut bäst.

Angående dubbdäck på släpet så får du ha dubb på släpet o dubbfria M+S däck på bilen men inte tvärt om .Gäller även sommardäck på bilen o M+S på släpet . Du får alltså inte ha bättre däck på bilen än släpet men tvärtom är ok. Kör själv M+S på både bil osläp. Kör inte ofta på vintern i så fall hade det blivit dubb till hela ekipaget.

Är M&S däck = friktionsdäck???

Ja annars är de ju inte godkända på vinterväglag.
Alltid dubbdäck. Visst det faller inte snö så ofta men det kan räcka med att köra av en gång.
Tänk även på att friktionsdäck slits mycket mer på sommaren tack vare en mjuk gummiblandning.

Angående fyrhjulsdrift så är det jusom natt och dag jämfört med andra men det går inte snabbare att stanna.

Senast ändrad av en moderator:

Har dubbdäck på transporten, jag vill inte vara låst vid min egen dragbil (som har odubbade däck). Skiter det sig kan jag nu dra med en bil som har dubbdäck (de flesta i omgivningen som jag kan tänkas låna bil av har dubbat)

Jag blir lika förvånad varje gång över att folk tror mer på vad andra tycker och tänker än att kolla de undersökningar som görs varje år av oberoende expertis. Det är enligt alla undersökningar helt vansinnigt att köra omkring på friktionsdäck iställer för riktigt vinterdäck! Kolla vilken tidning ni vill som redovisar däckstester, resultaten talar för sig själv! :eek:

Aldrig i livet att jag skulle chansa pga snålhet och utsätta mina hästar, mina kära, mig själv och andra medtrafikanter och ge mig ut i trafiken med dåliga däck på bilen. :devil:

Som före detta "uppsvensk" och numera skånebo sen 16 år menar jag att dubbdäcken behövs ännu bättre här nere än högre upp i landet.

Varför? Jo, här nere har vi den förrädiska "svarta halkan" och då behöver man verkligen något som nyper. Odubbade "vinterdäck" är som Bambi på hal is.

Dessutom så saltas det i tid och otid, även när det är så kallt att saltet bara försämrar föret på vägbanan istället för att smälta isen.

Åkte häromkvällen förbi 3 st som låg ute på åkern/i diket. Har säkert rykt ut några idag också, om de inte dessförinnan kört på varandra bakifrån.

Både gubben (kommer från Nordnorge) och jag bara ruskar på huvudet helt oförstående när vi ser skåningarnas körsätt när det är snö/is/halka. Antingen kör de typ 30 km i timmen som om de hade blanknötta sommardäck (vilket de kanske har?) eller så kör de på lika fort som vanligt med korta avstånd och kör in i ärslet på varandra, när en med dubbdäck bromsar.

Så - på med dubbdäcken på bil och släp! och håll avstånden.

Tyvärr är året runt däck varken bra på vintern eller sommarn. Gummit i däcken är en kompromiss för att få någerlunda egenskaper oavsett hur varmt/kallt det är.
Sommar och vinterdäck har olika gummiblandningar som fungerar beroende på temperatur.
Jag säger som Monic på med dubbdäcken. Det är även mitt liv ni riskerar med att inte ha ordentliga däck.
// Linda

Säger som Moniq, är norrifrån från början och skulle aldrig drömma om att köra dubbfritt (varken på släp eller bil). I södra Sverige behövs dubbarna ännu mer pga isen. I Norrland är det i alla fall oftars snövägar, vilket kan vara ok med friktionsdäck (även om jag inte skulle välja det).
Som någon redan nämnt, det är helt ok att ha dubb på släpet och odubbat på bilen - släpet måste ha minst lika bra skärpa som bilen hela tiden.

M&S däck är inte lika med friktionsdäck.
Det finns massor av olika typer av däck så det är inte lätt att hålla reda på dom.
M&S är en benämning som står på sidan av däcket och betyder att man kan köra sommar och vinter med däcket.
Friktionsdäck har en särkilld yta som kan variera med allt från små håll som fungerar som sugproppar till kokosnötsfibrer för att minska friktionen mot en hal vägabana. Dessa däck är ofta dyrare än dubbdäcken, men personligen tycker jag att dom fungerar bra i Skåne, bättre än dubb.
Sedan finns t ex snödäck som kan vara både med och utan dubb. Dessa har ett mycket kraftigare mönster än "vanliga" vinterdäck.
Det enklaste är att fråga en seriös däckhandlare om vad som passar en själv bäst. Tala om hur mycket, var man ska köra och med vilken typ av fordon. Ibland kan rådet av proffset verkilgen förvåna en om man har frågat andra tidigare.

När det gäller dubbdäck och Skåne kan det vissa vintrar vara säkrare att inte ha dubbat för det ganska sällan som verkligen har väglag för dubb. Trots vad många tror så tar inte dubben bort den svarta halkan. Den är så tunn och ytlig för det mesta att det till och med kan bli halare med dubb. Halkan ligger ju ofta som ett knappt mätbart frostlager på ytan. Vid sådan väglag kan friktionsdäcken vara mycket bättre. Sedan hela tiden när den skånska vintern har sitt bara väglag är bromssträckan betydlig sämre med dubbdäck, även greppet i kurvor. Det är t ex förbjudet med dubbdäck i Danmark och Tyskland som har ett klimat som är likt Skåne. Där är det friktionsdäck och dubbfritt som gäller.

Håller helt med dig, dubbdäcken kan vara väldigt förädiska på vinter vägar när vägen ser is fri ut men där ligger en tunn hiinna med is...man får noll fäste med dubbdäcken.

Provade på detta senast i veckan.
Och jag är en person som kör med förstånd.

Förstår även vad Moniq pratar om, folk här nere kan vekligen inte köra i snöväder.
Antingen kör dom sakta sakta och i häcken på varandra eller så kör dom jätte fort och bara måste om alla andra till varje pris.

Som igår när jag vart tvungen att ge mig ut i snövädret, där var massor med bilar som kört av.
Och jag fick inte sladd en gång...då undrar man hur folk kör egentligen.

Jo visst finna det snödäck som inte är det samma som m-s däcken men man får framföra bilen på dessa även sommar tid då dom är odubbade. Eller det är i vart fall vad jag lärt mig ut på bilverkstan.

Ja det är ju så att på sommaren får man ha alla däcktyper utom dubbdäck bara de har rätt mönsterdjup. Med ett undantag, man får ha dubb även på sommaren om man ska någonstans där det råder vinterväglag. Typ till fjällen på skidsemester.

Masse - vilka bra inlägg! Vad kör du med för däck på vintern?

Själv kör jag med Pirelli M&S däck året om på min XC-70. Det har jag gjort i tre år nu här i Skåne och har aldrig haft några problem. På släpet har jag dubbdäck.

Mia_R - har du någon länk till en däcktest som visar det du säger???

Ja visst är det svårt att lära sig förstå skåningarnas inställning till halka och vinterväglag. :confused: varje gång det blir lite halt så blir det totalkaos. Och jag håller med om att när det väl är halt i Skåne så är det ofta ruskigt halt.

Inställningen till halka är liknande här i Blekinge men riktigt lika illa är det inte.

Har ingen länk men jag vet att det finns en nygjord test i vinter på olika däck, såg den i en facktidning.
Själv har jag friktionsdäck på Forden, S&M på Volvon och dubb på lille Skrutt (en gammal Fiesta XR2) mest för att jag fick dom av en som sålt sin bil, släpen har dubb och lastbilen har sina vanliga däck.
Det mesta om däck har fått lära mig i jobbet, vi kör väldigt mycket och ibland också fort så bra och rätt däck är viktig samt att känna till dubbens svagheter i Skåne. Kan upplysa dom som inte vet det att dubb på ett vått betonggolv i t ex ett parkeingshus är inget att leka med.
Plus att jag har en släkting som har däckfirma och en annan som är generalagent för en viss däckmärke. Fast jag får aldrig någon bra rabatt så jag bojkottar det märket.

Undrar varför det är så mycket olyckor nere hos er nu :angel: Kanske ni skulle ta och fundera över rejäla vinterdäck....

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar