Då var vi där antagligen igen

Tora

Trådstartare
Känns som om jag inte gör annat än att lägger in trådar idag.

Jag har en två åring som är mycket svår att hålla i hull. I somras så fick jag fodra med hur mycket kraftfoder som helst under betet. De andra hästarna var hur fina som helst.

När jag flyttade hästen till vinterlösdriften så gick de på bete där väldigt långt in på hösten. Det var igentligen först då som hon blev så där riktigt fin.

Nu får de fri tillgång på ett hösilage som är taget på ängen som är brevid betet som hon blev så fin på.

Mycket riktigt så visar analysen riktigt ruskigt bra värden. Jag kommer inte ihåg siffrorna men kvoten är runt 11 och hästen skulle igentligen klara sig på bara 7 kilo hösilage med marginal. Som vanligt så ser de andra unghästarna jättefina ut. De gånger jag har sett hästarna äta så har allihop stått och ätit ur ensilagebalen samtidigt utan något bråk.

Pga jul och nyår så har jag inte varit där på ca 3 veckor och tyckte nu att hon har tappat i hull och jag tycker även mig se en antydan till bukighet.

Nu ser man ju inte revbenen direkt då hon är lurvigare än islandshästen som också går där. Men när jag känner revbenen så är det inte som man skall känna reveben utan det är mer än så.

Jag drog ner på kraftfodret förut när hon var rund och go och skulle i och för sig kunna öka på det igen. Men jag tyckte aldrig att hon tog sig så jättebra på det utan det var det sena oktober-betet som gjorde pricken över i:et (misstänker jag i alla fall så här i efterhand). Sen var det något kilo av det något kilo av det och så ett kilo till av något annat osv. För att underlätta för stallvärdinan så skulle jag gärna bara vilja ha ett enda foder så att man slipper pytsa hit och dit.

Har läst en hel del positivt om Krafft Rehab som har visat mycket positiva egenskaper på just tunna hästar. Är det någon som vet hur mycket en säck kostar igentligen?

Finns det något annat foder att föreslå som är till hästar som är svåra att hålla i hull?

Skall också tillägga att hästens tänder är kollade och hon är avmaskad i höst pga stygnflygeägg på benen. Tror det hette noromectin.

Mvh

Tora

Sv: Då var vi där antagligen igen

Lämna in ett träckprov och kolla mask i alla fall, unghästar behöver ibland tas oftare.

Säger samma, kolla masken. Vet inte hur kallt ni har, men kolla med Madick hur det är med maskodlingar på vintern. De små äcklena går väl i ide (maskarna, inte hästarna).

Låter annars som typiskt maskangrepp.

Tror faktiskt inte det är parasiter. Tog ett träckprov i våras (då var hon också ur hull) och hon hade 0 på allt.

Efter det så har hon bara gått på beten med mycket lågt eller i princip inget parasittryck (växelvis betande med kor och beten där det aldrig gått hästar förut + att de hästar hon har gått med hade inga eller väldigt små mängder) och att hon nu då är avmaskad för lite mer än en månad sedan. Men det är klart man vet aldrig. Får fundera lite på det där.

Problemet är väl dessutom att stygnflygan inte syns på träckprov utan man behandlar efter man har sett ägg. Fast hon kanske behöver en till dos just för stygnflugan?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tror iof. inte att styngflugan är problemet, snarare blodmask i så fall.

Min unghingst rasade i vikt i somras. Eftersom han kommer ur en svårfödd stam, så började jag med att fodra på ordentligt, men när det bara blev värre ändå så tog jag prov på borrelia och ehrlichia, han hade borrelia... Behandlade det och sen gick han upp i vikt igen! :idea:

Sen är det ju de facto så att alla hästar är individer. Vissa hästar, ffa under unghästperioden, har ett näringsbehov som VIDA överstiger alla tabellvärden. Så om det hjälper att fodra, ge så mycket tillskott som behövs!

Jag upplever att vetekli är det som jag bäst lyckats få bra hull med på mitt fullblod!
Ingår i stallet havre, betfor och hösilage, så hösilage har han i princip fri tillgång till, och mer havre o betfor kan han inte få då går han inte att rida! Så därför har jag kompletterat.. har provat kraft rehab, kraft grund, korn och nu sist vetekli, veteklin har varit outstanding! :)

kan ju tillägga.. jag fodrar på känsla och med ögat, har inte beräknat en foderstat i hela mitt liv, och hösilaget i nuvarande stall är vad jag vet inte analyserat....

Kraft rehab tror jag inte på till en unghäst, dessutom onödigt dyrt. Jag hade köpt lucernpellets och havrekross. Vissa hästar (jag har en) måste ha mycket mer foder än vad foderprogrammet säger. Så det är bara att fodra på. Hon får väl inget kraftfoder alls nu? Jag hade gett henne 2 kg havrekross och 1 kg lucern. Börjat med ett halvt kg av var och sen ökat.

Prov taget på bandmask? Avmaskad med medel mot bandmask när? Jag skulle ta ett prov för bandmask, billigare än att börja leta andra fel först.

Ja provet var taget i våras (liknade "symptom" då också med svårt att lägga på hullet). Ingen av de andra hästarna hade heller bandmask. Hon har efter det inte heller gått med hästar som har bandmask eller på beten där det skulle kunna vara bandmask. Men som sagt det är ju ena luriga saker. Man kanske skulle avmaska mot bandmask ändå även om det inte skulle visa något. Funderar på att kanske ta ett blodprov i stället denna gången. Eller som sagt behandla ändå fast provet visar negativt (det nya jag tar nu i så fall).

Däremot hade en av de andra hästarna lite blodmask. Men hon blev avmaskad en gång mitt i sommaren tillsammans med de andra och så nu på hösten (allt enligt SLU:s anvisningar).

Allmänt:
Jo hon får kraftfoder nu men en inte så mycket som när hon fick som mest. Lucern både pellets och strå äter hon väldigt dåligt. Det brukar vara svårt att få i henne några större mängder.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

jag har en snart 20 månader gammal arabvalack. (kastrerades igår:D )
han är också lite svår att hålla i hull, men jag provade hippo alfa. och det fungerar verkligen super!

han får 1,5 kg hippo alfa per dag + lusern strå 0,5 kg och mineraler+ hösilage såklart;)..
han håller sig i fint hull på detta, och rekomenderar detta starkt, speciellt till unghästar som har svårt att hålla hullet:bow:
lycka till!!

Senast ändrad:

Har ni tagit bandmaskdiagnostik på flera hästar och ingen visar positivt låter det långsökt att hon skulle ha det nu.

Kanske hon har en växtspurt nu?

Det är mycket möjligt att hon kan vara det. Skall kanske börja med att ge henne mer mat och se om det hjälper. Då hon är hyffsat nyligen avmaskad så är det ju bra om jag väntar några veckor till i alla fall.

Mvh

Tora

jag har en snart 20 månader gammal arabvalack. (kastrerades igår:D )
han är också lite svår att hålla i hull, men jag provade hippo alfa. och det fungerar verkligen super!

han får 1,5 kg hippo alfa per dag + lusern strå 0,5 kg och mineraler+ hösilage såklart;)..
han håller sig i fint hull på detta, och rekomenderar detta starkt, speciellt till unghästar som har svårt att hålla hullet:bow:
lycka till!!

Jag har också funderat på hippo alfa. Vad har du för värden på grovfodret?

Mvh

Tora

Min unghingst rasade i vikt i somras. Eftersom han kommer ur en svårfödd stam, så började jag med att fodra på ordentligt, men när det bara blev värre ändå så tog jag prov på borrelia och ehrlichia, han hade borrelia... Behandlade det och sen gick han upp i vikt igen! :idea:

Sen är det ju de facto så att alla hästar är individer. Vissa hästar, ffa under unghästperioden, har ett näringsbehov som VIDA överstiger alla tabellvärden. Så om det hjälper att fodra, ge så mycket tillskott som behövs!

Uch en till grej att oroa sig över. Min har dock inte rasat i vikt utan hon är bara lite i underhull. Hon är rund över rumpan (för att vara en oriden 1,5 åring) och en fin hals. Det som "spökar" är att hon är lite tunn och en antydan till bukig (tycker jag alltså). Men det är ingen ko på isen så att säga.

Skall ringa stallvärdinnan och höra om hon kan ta några kort på henne (min hund har käkat upp minneskortet till kameran).

Mvh

Tora

Är det ingen mer som har några förslag? Förutsett att hästen är helt frisk men behöver helt enkelt mer. Vad är det bästa att ge henne? Både energi och protein trots att smbr ligger på runt 90 i hösilaget (med tanke på att jag tyckte hon verkade lite bukig) eller skall jag först och främst öka på energin (ligger runt 8,5 Mj) med tanke på att jag kunde känna revbenen lite för mycket?

Mvh

Tora

PS alla värdena är per kg foder.

Jag hade kört på lucern. Snällt mot magen och lätt att fodra med. Om du märker någon förändring efter fyra veckor, justera efter förändringen. Men t ex Kvarnbys Lucernpellets ligger ju rätt bra i energi också, 8,5 Mj om jag inte missminner mig.

Hon har varit lite svår med att äta lucernpellets/hack. Faktum är att hon vägrar äta något överhuvudtaget om det inte är en betforgröt. Först så trodde jag att hon hade problem med tänderna och därför ville ha allt i grötform. Men det var inga problem där inte.

Det roliga var att hon totalvägrade att äta betfor i början. Nu vägrar hon äta om det inte är betfor. Det konstiga var att jag fick i henne proteinpelletsen utan problem men inte lucernet. Fast det rörde sig ioförsig om större mängder av lucern än av proteinet. Men ändå.

Vad tror ni om Kraffts Rehab? Har läst här att flera har haft ett mycket bra resultat på magra hästar.

Mvh

Tora

Vet inget om Krafft, däremot fungerar Hippo Alfa med hög proteinkvot till vårt superkräsna fullblod. Ligger högre än Krafft Lucern i smrp.

Vet inget om Krafft, däremot fungerar Hippo Alfa med hög proteinkvot till vårt superkräsna fullblod. Ligger högre än Krafft Lucern i smrp.

Har haft funderingar på det också. Priset är ju inte så safftigt heller. Tror jag betalar ca 145 kr/25 kg.

Men du tror inte att det är dumt att öka på proteinet så mycket fast jag har väldigt bra protein i höt (ca 90 smbr/kg). Fast samtidigt så tyckte jag att hon var lite bukig. Pust och suck vad knepigt det här var.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 318
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025