Då var vapen hemma!!

Lenis

Trådstartare
Nu är min lilla leonbergervalp alias Lady hemma :love: Igår hade jag haft henne en vecka, och första nätterna var INTE skoj.. skulle aldrig palla att ha barn som håller på på nätterna i flera år ;) Efter bara några nätter är hon faktiskt rumsren nattetid, sista ut-&-kissa kanske 23.30 och sen första på morgonen vid 7. Inte illa, vad??
Detta förbryllar mig dock lite för i min värld trodde jag att valparna blev rumsrena på dagtid först..? :confused:

Funderar på när hon kan börja hålla sig själv, för just nu är det enbart ett extremt övervakande och ständigt utspringande som hindrar att lägenheten är helt kiss-indränkt. Hon visar inga som helst tecken i regel, bara reser sig upp från sittande/liggande och går kanske 3 meter och sen kissar hon. Efter att hon vaknat har man 15-20 sekunder på sig, men då vet man iaf vad som är på gång.. husse har chockat stockholmarna i morgonrock :D och mina outfits är väl sällan klockrena de heller, haha!
Men är det inte en smula konstigt att hon kan vara så ren över natten men inte verkar ha någon som helst möjlighet att hålla sig dagtid? Är det kanske att hon sover så djupt på nätterna?

Sen undrar jag lite över det här med att gå på tidningar, i början hade hon tidningar i sitt valphörn (som hon bröt sig ut efter 2 nätter, så nu har hon största rummet fritt, valpsäkrat så det hänger sladdar längs väggarna, ser inte klokt ut :smirk: ) och sedan dess har jag bara satt henne på tidningarna om det händer en olycka inne som jag ser, känns konstigt att lära dem att gå på tidningar istället för ute? Blir det inte dubbelt jobb då? Eller lär det dem att ha koll på var de sätter sig? Men är det inte bättre att den platsen är ute?
Många frågor :o

Funderar också på när man ska börja klippa klorna, hennes är pyttesmå och det känns himla osäkert?

I övrigt kan jag bara säga att det är så himla härligt när man ser sin lilla valp komma springande mot en, och varna er som inte haft valp på länge.. man glömmer bort hur mkt jobb det är i början :D

/Lenis, ständigt med koppel under armen

Sv: Då var vapen hemma!!

Grattis till din lilla valp! Jag har själv nyss varit i din situation, min valp är nu 5 1/2 månad.. Kul och jobbigt på samma gång, men OJ så fort de växer!
Det här med rumsrenhet är väldigt individuellt har jag märkt. Min nuvarande hund är fortfarande inte helt rumsren, medan min förra hund blev rumsren på en gång. hm..
Jag körde inte alls med tidningar, men å andra sidan bor jag i hus så det var enklare att komma ut fort.
Kloklippning började vi med på en gång. Fast klippte inte så mycket, mest för tränings skull.
Krama din lilla tjej! (inte så liten länge till gissar jag...):p

GUD vad jag känner igen mig!
Fy vad jobbigt det var i början... men kul fast det var man nästan för trött för att märka...
Min valp blev också rumsren på nätterna först. Har också funderat över varför han kunde sova en hel natt utan att uträtta behov men på dagara knappt klara sig i två timmar.
Det blir bättre jag lovar!

Jag klippte också klorna från start men bara pyttelite mest för att få in rutinen. Det rekomenderar jag! Som jag förstår det kan det blir väldigt jobbigt annars, speciellt när man har en så stror hund som både du och jag kommer att få.:bump:

Vi bor också i lägenhet men letar redan efter en lägenhet/hus med trädgård.... Det var inte tänkt så men vi känner att det hade underlättat för oss.
Lycka till!

Kul att du skaffat valp. Har själv 2 stycken lejon, vart ifrån kommer dom?

Kommer från Fablernas utanför stockholm, de har haft e del riktigt bra resultat på utställningar vad jag vet, så de kanske känns igen? Vart har du skaffat dina? :banana:

Kommer från leonberget´z (skinskatteber) och från pockahontas gården (borlänge/djurås)
Har du inte några bilder på yrvädret då?

Hej!

Jag håller också på att traggla rumsrenhet med min cockertik, som blivit 14 veckor nu, och det går sakta men säkert framåt, jag lovar;)

Jag tror att det är väldigt viktigt att inte slarva, för att det ska gå så fort som möjligt, hur trött man än är =) Och sen har jag fått för mig att det är bra om man hinner låta valpen gå själv till dörren och ut, för att den lättare ska koppla att man får gå och kissa om man går till dörren. Vilket ju underlättar för en själv med, det blir lättare att se när det är dags:)

Fast det kanske är svårt när man inte bor i villa... Min Lowa har lärt sig att pipa vid dörren (mestadels) när hon behöver ut. Hon vet att hon kommer ut då, vilket hon har börjat utnyttja ganska friskt =) Nu händer det att hon gnäller jättemkt vid dörren, men när vi går ut springer hon omkring en halvtimme i trädgården innan hon gör ngt iaf:p :devil: Redan intelligent värre =)

Min blev också "ren" nattetid jättefort, har inte gjort ngt på natten en enda gång faktiskt =) Jag tror det har att göra med att hon sover i min säng. De vill ju inte göra ifrån sig där det sover, och hon vet att hoppar hon ner kommer hon inte upp igen:p

Tidningar har jag inte ens försökt med, tycker det känns som att det tar ännu längre tid då... men jag vet inte.

Jag vet iallafall att jag längtar tills min tjej är helt rumsren, börjar bli trött på att springa efter henne varenda steg hon tar =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 082
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar