Då var det jul igen då

Tyvärr har min familj (mamma framförallt) nån slags presenthysteri där allt måste vara personligt, helst ganska dyrt och väldigt genomtänkt. Därav min kräkreflex vid ordet jul. Det kan ju funka när man ska köpa EN present till en födelsedag, men jul kräver tankeverksamhet redan vid midsommar:yuck:

Plus att jag avskyr julmat och snö. Men påsk är najs:up:
Nej men shit vad stressande! Jag hade aldrig orkat med att fira i en sån miljö, förstår absolut varför du sparkar bakut.

Jag tvärvägrar firande som jag inte tycker om eller som jag känner stressar. Det är därför jag och sambon flyr stan i år :angel:.

Tycker det är alldeles för tidigt. 1 november känns väl okej att börja med julsaker i butikerna. Det är ju även då julborden börjar komma igång.

Tycker om juldagarna men resten kan jag vara utan.

Hatar kyla, hatar snö, hatar all is på vägarna och att jag måste ha på mig väldigt mycket kläder för att inte frysa. Jag är extremt frusen. Så sommar året runt tack.

Nej men shit vad stressande! Jag hade aldrig orkat med att fira i en sån miljö, förstår absolut varför du sparkar bakut.

Jag tvärvägrar firande som jag inte tycker om eller som jag känner stressar. Det är därför jag och sambon flyr stan i år :angel:.
Låter sunt.
Jag kommer iaf dra ner på förväntningarna i år. Alla får en get. Som ges till en familj som behöver den. Typ.

Låter sunt.
Jag kommer iaf dra ner på förväntningarna i år. Alla får en get. Som ges till en familj som behöver den. Typ.
Förra året kändes det som att vi gav bort ett mindre zoo. Men det är en "present" som åtminstone i min släkt uppskattas väldigt mycket! Och det gör mig glad, att jag har människor omkring mig som kan glädjas åt att någon annan får en gåva som kan hjälpa i en svår situation.

kl
Jag älskar tiden fram till jul, även om jag inte tycker att den tiden nödvändigtvis måste börja i oktober... Men ljusen som glittrar överallt gör mig lycklig, och det behövs verkligen i den mörka, deppiga vintern. Julafton är jag rätt neutralt inställd till, det är mysigt att umgås med familj och släkt men det är ju inget som behöver begränsas till julafton. Det är precis lika (om inte mer) härligt att umgås en julidag. I år kommer både jag och maken att jobba julafton, det gör detsamma för oss i år.

Jag ÄLSKAR det! Eftersom jag jobbar som mest inför jul så behöver jag sätta igång tidigt för att ha någon möjlighet att hinna och även njuta av julen, så jag börjar gärna i oktober! :D Skulle gärna vilja ha något att fira i de tråkiga månaderna i Januari-Februari-Mars med, kanske kan införa en andra julafton i Mars? ;)

Kan man inte få fira hösten på hösten istället? Ha fina ljus, höstiga kransar i naturens alla färger? Sen lite halloween på det. Nu var det en stackars gömd hylla med halloween och 10 gånger så mycket julgrejer. Jag blir mätt på det helt enkelt. Sen när julen är här på riktigt är jag så avtrubbad så jag orkar inte. När jag var liten var det ju något man längtade efter. En vecka innan första advent började julsakerna komma i affären. Eller inte julsaker ens, utan bara adventssaker. Jag saknar den känslan, att få längta. Nu blir jag så övermätt på allt juligt så jag kräks på det.

Jag är mest less på alla som redan nu skjuter nyårsraketer, kom precis hem från kvällsrundan med hunden och då var det ett gäng som sköt raketer. En raket var bara några cm från att träffa hunden, detta var alltså vuxna män i 40-45 års åldern.

Jag tycker man ska görs julen till ngt man själv trivs med.

Vi firar hemma bara jag sambo dotter, och sen får de som vill komma förbi. Min mor och far kommer alltid :)
Andra släktingar brukar vi ta ngn fika med i mellandagarna, Mest för att de vill ge dottern en julklapp :)

Vi köper bara till dottern, och bett andra göra likadant.
Mamma o pappa köper oftast ngt litet till mig ändå, och det får de väl hehe.

Sen äter vi gott, myser vid granen o bara umgås!

jag hatar julen. den är tråkig och ger ångest och är överskattad. maten är vidrig och bara en massa dåliga repriser på tvn. humbug säger jag. det enda jag godtar är tomteskum och julmust och en å annan mjuk pepparkaka. kan kanske va roligt att ge nån julklapp men jag avskyr att få-

kommer köpa julklapparna i november i år då jag inte orkar jul och stress.. fast köpa och köpa.. kanske gör egna julklappar då jag nyss köpt en ponny så ekonomin är ju inte på topp just nu :o så ja för mig spelar det ingen roll att affärerna har massa julgrejor redan nu

Jag gillar julen, vi äter och dricker gott, umgås och har trevligt.
Därmed inte sagt att jag pyntar hysteriskt, men jag har redan börjat fundera på årets julcurry. Ingen har alkoholproblem, neuroser eller annat, så det brukar vara avspänt.

Vad tråkigt att julen är så ångestframkallande för många. I min familj har vi sedan vi barn blev stora kommit överens om att lägga fokus på att umgås istället för att hitta julklappar till varandra. Hittar vi något under året som vi känner att vi vill ge till varandra så tar vi det då. Julen skall inte handla om stress. Att julpyntet kommer ut tidigt i butikerna är inget jag kan påverka, så jag bara accepterar det. Inget blir ju bättre av att jag irriterar mig på det. Jag har viktigare saker att lägga min energi på.

För butikerna handlar det ju mycket om att HINNA också, i stort sett alla butikers omsättning hänger på julen, då tjänar de mest pengar som gör att de klarar av att hålla sig över ytan resten av året och därför gäller det att hinna med alla kampanjer och teman. Folk påstår varje år att julen kommer ut i butiken så tiiiidigt, men då kan jag informera om att Oktober har varit julmånaden inom handeln (plus minus beroende på butik, vet att Dollarstore brukar vara ännu tidigare bland annat) sedan minst 10 år tillbaka.

Jag förstår faktiskt inte gnället, man kan väl bara låta bli att titta på julprylarna om det känns jobbigt? Ta på skygglapparna och gå förbi de grejerna och kika på det som intresserar istället? Det är många som längtar efter att få börja så smått och älskar julstämningen, och inte minst som vill ha handlat innan stressen sätter igång i December. Som det är nu kan man strosa i lugn och ro, helt i min smak! :)

Jag var på Ö&B idag och där är det full jul redan. I mitten av oktober. Jag tycker det är förjävligt. Jag hinner bli trött och bitter på julen innan december ens kommit. Det var inte bara adventssaker utan full rulle med julklappspapper, massa chokladkartonger och diverse julpynt.

Vad tycker ni om julens allt tidigare intåg i butikerna?

Så har det väl ändå varit i många år nu? Men är man inte så förtjust blir det väl en chock varje år. :D

Jag som älskar julen har (förstås) inget problem med detta. Frossar mer än gärna bland juliga ting från oktober månad!
Pyntar inte särskilt mycket hemma utöver ljusslingor och adventsstjärnor, men ääälskar ändå att titta på pynt i affärer. Och att tänka ut julklappar till folk, det är bland det bästa jag vet. :love:

Jag tycker om julen nu när vi i släkten inte har hysterin utan bara träffas för god mat och dryck, julklappar får bara barnen.
Pyntar blir mest ljus och någon enstaka tomte.

Förr vart det tomtar högt och lågt och en massa hysteri kring klappar som skulle köpas till alla och det var nästan en tävling om vem som gjort mest jul pyssel.

Jag brukade hata det jag också men OJ vad skönt det är nu när jag vill fira jul! Jag är en fattiglapp så det är asskönt att kunna köpa julgardiner en månad och löpare månaden efter så att säga. Ska jag köpa allting i december så får jag vara glad om jag ens har råd med ljus till adventsstaken, det är ju så mycket annat än pynt som kostar pengar då.
Julklapparna är jag nästan klar med nu, återstår bara en syrra att luska ut nånting åt, hur skönt är inte det liksom. Ner med julstress! :D

Jag var på Ö&B idag och där är det full jul redan. I mitten av oktober. Jag tycker det är förjävligt. Jag hinner bli trött och bitter på julen innan december ens kommit. Det var inte bara adventssaker utan full rulle med julklappspapper, massa chokladkartonger och diverse julpynt.

Vad tycker ni om julens allt tidigare intåg i butikerna?

Jag ääääääääälskar julen, har handlat massa julpynt idag och ska börja pynta lite redan nu, kan inte hålla mig. Dricker julmust och lyssnar på julmusik då och då på kvällarna för det får mig på bra humör :)

jag har haft flera år där jag gett bort hemmagjorda presenter. Men det funkar inte riktigt i år så det blir köpta för en gångs skull. Förra året fick alla hemmagjort julgodis (morsan blev dock sur, men jag gör aldrig rätt enligt henne så det sket jag i :D )

Jag tycker om att göra egna dekorationer också, vi var alldeles luspanka förra året och hade precis köpt hus. Så jag använde papper, gjorde snöstjärnor och band också ihop lite finare stora stjärnor av färgat papper vi hade över från något. Billigt och effektivt för jag tyckte i alla fall att våra fönster såg väldigt bra ut!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Acto
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 338
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 241
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9