Då är beslutet taget om rovdjurspolitiken

Sv: Då är beslutet taget om rovdjurspolitiken

Vad det gäller antalet grisar så betvivlar jag att vargen klarar av att hålla nere grisbestånden om jägare med hund uteblir pga att vargen etablerar sig i gristäta områden.

Grisarna klarar sej riktigt bra mot vargen. Vet ju själv hur det ser ut på min jaktmark i riala.

Vi drabbades av obalans när det blev köldknäpp och snö så suggorna förlorade sina kultingar och brunstade om, i augusti-september hade vi flera suggor med pyamasgrisar när de borde vart röda och skjutbara.

Där sva tar emot livmödrarna utfodras inte grisarna alls. Det är inte heller speciellt högt jakttryck det är kanske 6-8 jakter under säsongen, strikt vad som får skjutas. Fälls 25-30 grisar per jakt, marken är på typ 1000ha. Sjukt mycket gris alltså! Ingen förklaring till varför. Grannmarkerna har inte alls samma antal.

Jag tror att det beror helt på biotoperna. Vi har en väldigt omväxlande jaktmark på ca 700 ha, där typ 400 ha är totalt uppbökade och resten är i stort sett orört, trots att vi haft fasta bestånd på marken i drygt 10 år.

Ska bli spännande att se om dom kommer fram till varför det finns oerhört mycket gris på vissa ställen, och på vissa inte alls.

Jag tror att det beror helt på biotoperna. Vi har en väldigt omväxlande jaktmark på ca 700 ha, där typ 400 ha är totalt uppbökade och resten är i stort sett orört, trots att vi haft fasta bestånd på marken i drygt 10 år.

Ska bli spännande att se om dom kommer fram till varför det finns oerhört mycket gris på vissa ställen, och på vissa inte alls.

Det är väl som med restaurangerna nere i stan...en del är fulla för jämnan..andra drar knappt ngt folk alls.

Ja vi har ställen dom alltid är på. Flyttade sej inte ens när vargen var här förra vintern, var bara rådjurens stam som tog otroligt mycket stryk. Från att nästan haft problem med antalet rådjur till att knappt se dem alls :(

51 miljoner har jägareförbundet fått till nästa år för att lösa problemet med grisarna och minska ner på stammen.

51 miljoner har jägareförbundet fått till nästa år för att lösa problemet med grisarna och minska ner på stammen.

:D Och varifrån kommer pengarna?
Inte från staten utan från jägarna via viltvårdsfonden...

Viltvårdsavgiften tillkom år 1938 och är en fastställd avgift som samtliga jägare ska betala varje år. Avgifterna samlas in av Naturvårdsverket och bildar Viltvårdsfonden som förvaltas av Kammarkollegiet. För närvarande är viltvårdsavgiften 300 kronor per jaktår, vilket omfattar tiden 1 juli – 30 juni.

Så jägarna avsätter 51 miljoner för att lösa problemet med vildsvinen...generöst:D

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 894
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama