Då är beslutet taget om rovdjurspolitiken

landsbygdsbo

Trådstartare
Om man driver igenom det efter de siffror man tidigare publicerat så kan det innebära en i det närmaste halvering av vargstammen:)

Sv: Då är beslutet taget om rovdjurspolitiken

Det är inte bara vargstammen som kommer att drabbas, rovdjurspolitiken är rent åt h-vete! :rage:

Det är inte bara vargstammen som kommer att drabbas, rovdjurspolitiken är rent åt h-vete! :rage:

Javisst är det det. Tänk vad mycket lättare det varit att stämma i bäcken istället som nu,i ån.

Man skulle ha behållit det tagna beslutet och genomdrivit det (det om 220 vargar)

;)

Men va :devil:, det är inte bara vargen som ska skjutas till och förbi utrotningens gräns, även lo, järv och örn är hotade med det här förslaget. :mad:

Jävla publikfrieri, var jag medlem skulle jag hoppa av. :yuck:

Men va :devil:, det är inte bara vargen som ska skjutas till och förbi utrotningens gräns, även lo, järv och örn är hotade med det här förslaget. :mad:

Jävla publikfrieri, var jag medlem skulle jag hoppa av. :yuck:

Det är du väl, du har väl rösträtt och dem du röstade på sitter väl i riksdagen;)

Jag fick ännu en anledning idag att inte rösta på Sverigedemokraterna.

Men något som gör mig förundran är att det är så tyst om vildsvinsstammen Undra när man ska inse vilket problem det är som bara växer..

Jag fick ännu en anledning idag att inte rösta på Sverigedemokraterna.

Men något som gör mig förundran är att det är så tyst om vildsvinsstammen Undra när man ska inse vilket problem det är som bara växer..

Med andra ord röstar du på kommunisterna, miljöpartiet eller sossarna.

Skjuter gris så fort tillfälle ges:D
Årets julskinka kommer från den egna skogen.

Fast vad det gäller SD..det är deras egen politik som får mig att avstå från att lägga min röst där. inte när de röstar med vettiga förslag

Grisen är bättre än både älg o rådjur..mindre skador i skogen;)

Perfekt till sommarens grill. En liten helstekt förgyller festen.

OT, men det är väl allt annat än tyst om vildsvinsstammen?
Med tanke på att jakttiden på vuxna djur är fr om 16 april till 15 februari och jakttiden för årsgrisar är året runt så är det dessutom det vilt som vi får jaga absolut mest.
Det skjuts snart lika mycket gris som älg varje år.
Det är dessutom det enda högvilt som får fångas i fälla.

Vad ska man mer göra tycker du?

Med tanke på att jakttiden på vuxna djur är fr om 16 april till 15 februari och jakttiden för årsgrisar är året runt så är det dessutom det vilt som vi får jaga absolut mest.

2 saker är essentiella.
1. Ingen utfodring endast åtling.
2 Kadaverdisciplin vad det gäller avskjutning

Som det nu är utfodras djuren i överskott. Sedan blåser en del skyttar på första bästa djur de får i kikaren. Vilket kan vara alfa-suggan för flocken.
Det resulterar i att ett flertal suggor i den nu sönderfallande flocken går i brunst, beroende på att näringssituationen är gynnsam.
Så istället för att ha en stor kulting-förande sugga med ett par 1/2 vuxna gyltor i släptåg består nu flocken av 4 kulting-förande suggor.....

sedan ett ständigt nötande vid åkerkanter så att de lär sig att vallar o odlingar är farligt, jäkligt farligt.

2 saker är essentiella.
1. Ingen utfodring endast åtling.
2 Kadaverdisciplin vad det gäller avskjutning

Som det nu är utfodras djuren i överskott. Sedan blåser en del skyttar på första bästa djur de får i kikaren. Vilket kan vara alfa-suggan för flocken.
Det resulterar i att ett flertal suggor i den nu sönderfallande flocken går i brunst, beroende på att näringssituationen är gynnsam.
Så istället för att ha en stor kulting-förande sugga med ett par 1/2 vuxna gyltor i släptåg består nu flocken av 4 kulting-förande suggor.....

sedan ett ständigt nötande vid åkerkanter så att de lär sig att vallar o odlingar är farligt, jäkligt farligt.

Fast att inte utfodra vildsvinen är omöjligt för oss vintertid om vi vill kunna hjälpa rådjur och älgar.
Utfodring (+ elstängsel) räddade dessutom årets havreskörd.

Jo, självklart. Förande sugga är ju alltid fredad, även om det finns idioter som inte vet vad dom skjuter på. Det jag menar är att det finns möjligheter att jaga vildsvinsstammen väldigt hårt som det är. Det går inte ändra så mycket i regler/jakttider/lagar för att avskjutningen på vildsvin ska öka, vilket Fraggel_Tess verkade tycka (obs, egen tolkning) :)

Fast att inte utfodra vildsvinen är omöjligt för oss vintertid om vi vill kunna hjälpa rådjur och älgar.
Utfodring (+ elstängsel) räddade dessutom årets havreskörd.

Jo, självklart. Förande sugga är ju alltid fredad, även om det finns idioter som inte vet vad dom skjuter på. Det jag menar är att det finns möjligheter att jaga vildsvinsstammen väldigt hårt som det är. Det går inte ändra så mycket i regler/jakttider/lagar för att avskjutningen på vildsvin ska öka, vilket Fraggel_Tess verkade tycka (obs, egen tolkning) :)

En möjlighet vore att släppa in unga marklösa skyttar.
De är ofta beredda att lägga ner ohemult mycket tid o arbete på jakten
Men har inte råd med dagens arrenden.

Då jakten är både tuff o krävande passar den unga jägare som på detta viset skulle kunna skolas in i både gemenskapen o kulturen kring jakten.
Jag har ett par grabbar här, vi skjuter gris + lite gås o duvor ihop.

Är det sedan ett markområde där det inte jagas så kan man ge sig den på att grisarna hittar den och använder den som bas för nattliga räder.

Det beror nog på vilken del av landet man bor. Där jag bor har det varit varghysteri nu så grisen glömts bort som nu efter mildare vintrar verkar återhämta sig. Det är det jag menar med att den glömts bort.

I övrigt tycker jag det är generöst när det gäller jakt kring vildsvin, men de är väldigt många och det är inte roligt att krocka bilen med såna! Tyvärr råkade vi ut för hulligangrisar för nåt år sedan då någon sköt deras mamma och de gör massor av oreda!

Det beror nog på vilken del av landet man bor. Där jag bor har det varit varghysteri nu så grisen glömts bort som nu efter mildare vintrar verkar återhämta sig. Det är det jag menar med att den glömts bort.

Får vi en stark vargstam i mellanbygderna så lär det nog bara vara gris som finns kvar. Inga rådjur,lite med älg, ingen hjort.

Vildsvinsjakten kommer garanterat öka med mindre varg i skogarna. De jagas effektivast med hund.

Minskad utfodring tror jag inte på. Jagar på några ställen där stammen är otroligt stor och inte utfodras alls! Där suggor har smågrisar året runt och brunstar första gången väldigt tidigt. Har skjutits gyltor, fortfarande bruna i pälsen och ca 50 kg som vart dräktiga!
(Men här samarbetar man med sva som forskar på varför)

Vildsvinsjakten kommer garanterat öka med mindre varg i skogarna. De jagas effektivast med hund.

Minskad utfodring tror jag inte på. Jagar på några ställen där stammen är otroligt stor och inte utfodras alls! Där suggor har smågrisar året runt och brunstar första gången väldigt tidigt. Har skjutits gyltor, fortfarande bruna i pälsen och ca 50 kg som vart dräktiga!
(Men här samarbetar man med sva som forskar på varför)

Standardsvaret på varför grisarna brunstar året om och varför även väldigt unga gyltor brunstar är att flockarna inte är homogena. Den naturliga strukturen med en gammal sugga som brunstar en ggr per år, några av hennes döttrar och sedan unggrisar är sönderskjuten/sönderkörd och att fodertillgången är exceptionellt god.

Vad det gäller hundjakt så kommer den med säkerhet att öka om det finns mindre varg i de skogar där vargen idag finns permanent.

Vad det gäller antalet grisar så betvivlar jag att vargen klarar av att hålla nere grisbestånden om jägare med hund uteblir pga att vargen etablerar sig i gristäta områden.

Fast jag tror inte på den sortens utfodring som sker på vissa platser, dvs att man häver ut ett lasbilslass med sockerbetor...

Fast jag tror inte på den sortens utfodring som sker på vissa platser, dvs att man häver ut ett lasbilslass med sockerbetor...

Utfodring kan ibland vara nödvändig.
För att dra djuren bort från odlingar, så placerar man en foderplats en bra bit upp i skogen
På denna plats jagas INTE.

Mellan denna plats o odlad mark placeras sedan ett par åtel platser där man jagar + att nere på odlad mark så sker jakt så fort man får tillfälle.

Grisen är långt ifrån dum, Den märker snart att veteåkern är farlig. Har en sugga blivit av med en kulting dröjer det veckor innan hon besöker platsen igen.

Grisen är långt ifrån dum, Den märker snart att veteåkern är farlig. Har en sugga blivit av med en kulting dröjer det veckor innan hon besöker platsen igen.

Det där är dock en sanning med modifikation. Inte det att grisen inte är intelligent (för det är den), men vi har haft suggor som kommit över vall för att ta sig till närmaste havreåker som fått en kulting bortskjuten på vägen dit. Dessa suggor har vänt och sprungit tillbaka mot skogen, för att några hundra meter senare vända igen och smita in i havren.

Men då har det varit när havren varit i mjölke och tillräckligt hög för att dom typ ska kunna ta daglega där inne.

Håller med om resten, med utfodring osv. Sockerbetor är dessutom mums för rådjuren, och vintertid äter dom nästan lika mycket betor (jämfört med antalet rådjur/vildsvin) här hemma som grisarna gör.

Är även jag övertygad om att vskjutningen på gris kommer att minska i de områden där det finns mycket varg. Den absolut mest effektiva jakten på vildsvin är med hund.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 894
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur