landsbygdsbo
Trådstartare
Om man driver igenom det efter de siffror man tidigare publicerat så kan det innebära en i det närmaste halvering av vargstammen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man driver igenom det efter de siffror man tidigare publicerat så kan det innebära en i det närmaste halvering av vargstammen
Det är inte bara vargstammen som kommer att drabbas, rovdjurspolitiken är rent åt h-vete!
Men va , det är inte bara vargen som ska skjutas till och förbi utrotningens gräns, även lo, järv och örn är hotade med det här förslaget.
Jävla publikfrieri, var jag medlem skulle jag hoppa av.
Jag fick ännu en anledning idag att inte rösta på Sverigedemokraterna.
Men något som gör mig förundran är att det är så tyst om vildsvinsstammen Undra när man ska inse vilket problem det är som bara växer..
OT, men det är väl allt annat än tyst om vildsvinsstammen?
Med tanke på att jakttiden på vuxna djur är fr om 16 april till 15 februari och jakttiden för årsgrisar är året runt så är det dessutom det vilt som vi får jaga absolut mest.
Det skjuts snart lika mycket gris som älg varje år.
Det är dessutom det enda högvilt som får fångas i fälla.
Vad ska man mer göra tycker du?
2 saker är essentiella.
1. Ingen utfodring endast åtling.
2 Kadaverdisciplin vad det gäller avskjutning
Som det nu är utfodras djuren i överskott. Sedan blåser en del skyttar på första bästa djur de får i kikaren. Vilket kan vara alfa-suggan för flocken.
Det resulterar i att ett flertal suggor i den nu sönderfallande flocken går i brunst, beroende på att näringssituationen är gynnsam.
Så istället för att ha en stor kulting-förande sugga med ett par 1/2 vuxna gyltor i släptåg består nu flocken av 4 kulting-förande suggor.....
sedan ett ständigt nötande vid åkerkanter så att de lär sig att vallar o odlingar är farligt, jäkligt farligt.
Fast att inte utfodra vildsvinen är omöjligt för oss vintertid om vi vill kunna hjälpa rådjur och älgar.
Utfodring (+ elstängsel) räddade dessutom årets havreskörd.
Jo, självklart. Förande sugga är ju alltid fredad, även om det finns idioter som inte vet vad dom skjuter på. Det jag menar är att det finns möjligheter att jaga vildsvinsstammen väldigt hårt som det är. Det går inte ändra så mycket i regler/jakttider/lagar för att avskjutningen på vildsvin ska öka, vilket Fraggel_Tess verkade tycka (obs, egen tolkning)
OT, men det är väl allt annat än tyst om vildsvinsstammen?
Med tanke på att jakttiden på vuxna djur är fr om 16 april till 15 februari och jakttiden för årsgrisar är året runt så är det dessutom det vilt som vi får jaga absolut mest.
Det skjuts snart lika mycket gris som älg varje år.
Det är dessutom det enda högvilt som får fångas i fälla.
Vad ska man mer göra tycker du?
Det beror nog på vilken del av landet man bor. Där jag bor har det varit varghysteri nu så grisen glömts bort som nu efter mildare vintrar verkar återhämta sig. Det är det jag menar med att den glömts bort.
Men något som gör mig förundran är att det är så tyst om vildsvinsstammen Undra när man ska inse vilket problem det är som bara växer..
Vildsvinsjakten kommer garanterat öka med mindre varg i skogarna. De jagas effektivast med hund.
Minskad utfodring tror jag inte på. Jagar på några ställen där stammen är otroligt stor och inte utfodras alls! Där suggor har smågrisar året runt och brunstar första gången väldigt tidigt. Har skjutits gyltor, fortfarande bruna i pälsen och ca 50 kg som vart dräktiga!
(Men här samarbetar man med sva som forskar på varför)
Fast jag tror inte på den sortens utfodring som sker på vissa platser, dvs att man häver ut ett lasbilslass med sockerbetor...
Grisen är långt ifrån dum, Den märker snart att veteåkern är farlig. Har en sugga blivit av med en kulting dröjer det veckor innan hon besöker platsen igen.