Jag tar 5000 iu dagligen förutom vid högsommar. Har även tagit 10000 iu tidigare. Det krävs betydligt större doser än så för att orsaka förgiftning.

Alla läkar som har koll på vitaminer rek minst 5000. Och det ska vara D3!

Jag jobbar så jag får se väldigt lite sol på vinterhalvåret under arbetsdagarna.
Därför prövade jag att käka nån slags D-vitamin förra året. Jag upplevde dock ingen som helst skillnad, och käkar därför intet D-vitamin i år.

Vem fan använder MURS?!
Denne prominente kille, kanske?

_G5vhCKB.jpeg

Jag slutade äta d-vitamin specifikt och äter bara multivitamintabletter (Mitt Val Kvinna). Jag märker ingen skillnad, men jag gör också en stor grej av att få solljus varje dag, speciellt nu när jag jobba inne på kontor.

Solljus is da shit! Solar man i 15 minuter får man runt 10 000 E. Det funkar inte mitt i vintern, men det är viktigt ändå att få solljus på sig. Sen försöker jag äta så mycket fet fisk jag kan - lax och makrill.

De flesta tillskotten har så lite d-vitamin i sig att det känna ovärt att betala extra för det.

Är inte sjuk speciellt ofta nu iallafall, det är mest tröttheten jag är less på :D men det låter ju som en positiv effekt!

Är det IE man ska kolla på? Hittade ett par kapslar med 5000 IE, det lät ju jättemycket!
http://www.apotea.se/holistic-d3-vitamin-5000-ie-90-kapslar

+ @Linda8142

5000 låter alldeles för mycket, och förbjöds nyligen av förvaltningsrätten att säljas för att det kunde vara skadligt. De som heter nått med "5000" ger oftast dagsdos av 125 rnikrogram vitamin D. Den högsta säkra dygnsosen (upper limit) för D-vitamin är 100 mikrogram enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndighetens (EFSAs) utredning "Tolerable upper intake Ievels for vitamins and minerals".
Men läs på förpackningen för att inta hamna över 100 ug.

Jag äter aptekets d-vitamin 2 tabletter á 20 microgram eller 800 IE.alltså 1600IE om dan.
jag märker stor skillnad, jag är piggare och friskare, innan var jag alltid springig på sommaren och nu med tabletterna likadan på vintern.
Ska tillägga att jag tar en selen-E också, men den märker jag inte.

Jag tar 7500 IE/dag på rekommendation från läkare, för att lindra min fibromyalgivärk. (Gör uppehåll sommartid samt när jag är på vintersemester i soligt land.)

Jag tar 5000IE på rekommendation från läkare. Glömde att ta under en vecka och kände direkt av det, blev mycket mycket tröttare.

Jag tar 5000IE på rekommendation från läkare. Glömde att ta under en vecka och kände direkt av det, blev mycket mycket tröttare.
Påverkas kroppen verkligen så snabbt? När man får d-vitamin av sol så anses ju effekten lagras i kroppen ett tag. Borde det inte vara samma om man käkar det?

Påverkas kroppen verkligen så snabbt? När man får d-vitamin av sol så anses ju effekten lagras i kroppen ett tag. Borde det inte vara samma om man käkar det?

Ja jag var lite förvånad själv, men läkaren konstaterade en ganska allvarlig brist så jag vet inte om det kan ha påverkat? Jag var 7-8 dagar utan och märkbart tröttare.

Jag mådde mycket bättre på typ en vecka sedan jag började ta. Även om värdena inte stiger så snabbt kanske det blir tillgängligt för kroppen att använda på något smidigt sätt ändå?
Men jag var riktigt dålig, inte bara lite hängig. Kan också ha spelat in.

Jag slutade äta d-vitamin specifikt och äter bara multivitamintabletter (Mitt Val Kvinna). Jag märker ingen skillnad, men jag gör också en stor grej av att få solljus varje dag, speciellt nu när jag jobba inne på kontor.

Solljus is da shit! Solar man i 15 minuter får man runt 10 000 E. Det funkar inte mitt i vintern, men det är viktigt ändå att få solljus på sig. Sen försöker jag äta så mycket fet fisk jag kan - lax och makrill.

De flesta tillskotten har så lite d-vitamin i sig att det känna ovärt att betala extra för det.

Solljuset ger 10 000 IE på 15 minuter dom timmarna den står som högst på himlen mellan mars-september.

Jag tar 5000 iu dagligen förutom vid högsommar. Har även tagit 10000 iu tidigare. Det krävs betydligt större doser än så för att orsaka förgiftning.

Alla läkar som har koll på vitaminer rek minst 5000. Och det ska vara D3!

Precis!

Om jag förstått saken rätt så har alla kända fall av förgiftning handlat om doser kring 30 000 IE/dag under lång tid. De läkare som ordinerat mig D-vitamin har också sagt att man väntar sig att ordinationen avseende dagsintag av D-vitamin kommer att höjas inom kort.

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
2 298
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar