Får Kalcipos -D forte 500 mg/800 IE av Dr, då jag enligt analysskalans nivå (blodprov) hade insufficiens på D-vit (44 nmol/l). Har inte märkt nån skillnad... Samma symptom: Lika ont, trött (generellt) och utmattad i muskler som innan, trots att nivån nu är uppe på nästan optimal nivå (66 nmol/l). Optimal nivå ligger iofs på 75-250 nmol/l enligt mitt landstings så det är ju ett brett intervall.

Tar en om dagen.

Får Kalcipos -D forte 500 mg/800 IE av Dr, då jag enligt analysskalans nivå (blodprov) hade insufficiens på D-vit (44 nmol/l). Har inte märkt nån skillnad... Samma symptom: Lika ont, trött (generellt) och utmattad i muskler som innan, trots att nivån nu är uppe på nästan optimal nivå (66 nmol/l). Optimal nivå ligger iofs på 75-250 nmol/l enligt mitt landstings så det är ju ett brett intervall.

Tar en om dagen.

800 IE per dag är låg dos så jag förstår att du inte känner någon förbättring, jag hade ökat det till att ta 3 st om dagen i 2 månader och sedan dra ner det igen till 800 IE igen.

Jag förstår @monstermom:s invändning (tror jag) eftersom D-vit är fettlösligt så ska man förståss inte överdriva, men med det breda intervallet samt mitt ganska låga värde så tror jag som @ainasoja att det är ok att öka dosen.

Jag förstår @monstermom:s invändning (tror jag) eftersom D-vit är fettlösligt så ska man förståss inte överdriva, men med det breda intervallet samt mitt ganska låga värde så tror jag som @ainasoja att det är ok att öka dosen.

Ska man överdriva intaget av D vitaminer så att det är skadligt så ska man upp i så höga doser som 30 000 IE/dag. D- vitaminer är mycket riktigt fettlösliga och lagras kroppen och är inte bra att inta i överdrivet höga värden. 2400 IE är inte överdrivet högt, kan säga att min son som lider av brist är satt på 5000 IE/per dag i 3 månader för att komma upp i rätt värden.

Rekomenderad dos till dom med MS är 2000 IE/dag när värdena är normala bara för att vi inte ska få skadligt låga värden.

Jag äter PurePharma D3 2500 IE (men har ätit Holistics tidigare år).
Väljer att äta en burk D-vitamin under vinterhalvåret trots att det saknas evidens, till största del pga ökad risk för MS. Tror även att riktlinjerna för D-vitamin kan komma att ändras framöver.

+ @Linda8142

5000 låter alldeles för mycket, och förbjöds nyligen av förvaltningsrätten att säljas för att det kunde vara skadligt. De som heter nått med "5000" ger oftast dagsdos av 125 rnikrogram vitamin D. Den högsta säkra dygnsosen (upper limit) för D-vitamin är 100 mikrogram enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndighetens (EFSAs) utredning "Tolerable upper intake Ievels for vitamins and minerals".
Men läs på förpackningen för att inta hamna över 100 ug.
5000IE säljs fortfarande på apotea (godkänt nätapotek) iallafall, så det är knappast förbjudet.
Jag tar inte 5000IE varje dag och som ainasoja skriver:
Solljuset ger 10 000 IE på 15 minuter dom timmarna den står som högst på himlen mellan mars-september.

Fast hon ligger fortfarande för lågt i värdena och det är inte fel att skjutsa på ökningen så den går snabbare. Så nä, det är inte alls extremt på något sätt.

Min invändning är mot slutsatsen att hon behöver högre dos för att hon inte känner sig piggare. D-vitamin är inte något mirakelmedel, det agerar inte som stimulantia liksom. Ja, man kan bli piggare av att ta det om man var trött för att man hade för lite, men det är ju inte enda anledningen att känna sig hängig. Om värdena blir bättre på den dos man tar så tycker jag det är riskabelt att tänka att man behöver en högre dos för att man trots det inte känner sig piggare, när ger man sig då om man inte blir piggare med nästa doshöjning heller?

Min invändning är mot slutsatsen att hon behöver högre dos för att hon inte känner sig piggare. D-vitamin är inte något mirakelmedel, det agerar inte som stimulantia liksom. Ja, man kan bli piggare av att ta det om man var trött för att man hade för lite, men det är ju inte enda anledningen att känna sig hängig. Om värdena blir bättre på den dos man tar så tycker jag det är riskabelt att tänka att man behöver en högre dos för att man trots det inte känner sig piggare, när ger man sig då om man inte blir piggare med nästa doshöjning heller?

Jag skrev att hon skulle höja dosen i två månader sedan dra ner på den igen för att få upp värdena snabbare. Om två månader är vi inne i mitten av april och solen börjar sakta men säkert att börja ge oss D vitaminer på naturlig väg då.

Har dessutom aldrig påstått att D- vitaminer är någon mirakelmedicin eller att det inte finns andra anledningar till trötthet.

5000IE säljs fortfarande på apotea (godkänt nätapotek) iallafall, så det är knappast förbjudet.
Jag tar inte 5000IE varje dag och som ainasoja skriver:

Fast vad solen ger och vad du kemiskt konsumerar i tablettform har inte ett sådant samband. Läs gärna EU-utredningen jag hänvisade till.

Står man under läkarkontroll är det ju ganska lätt att kontrollera om det blir för mycket, man säger att man testat ett annat tillskott och vill veta om det fungerar (bättre).

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
2 298
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30