D vitamin 5000 IE. Skadligt?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Jag skulle beställs D-vitamin tillskott och den sorten jag brukar ha innehåller 2 000 IE. Nu beställde jag av misstag hem en sort som innehåller 5000 IE från svensk hälsokost. Är det skadligt mycket innehåll av D vitamin?

Jag googla lite snabbt och läste att för höga halter inte är bra. Lite tankar såhär mitt i natten 🙂

Någon som har koll?
 
Har du konstaterad brist är det nog ingen fara men annars, ta dem varannan-var tredje dag bara. D-vitamin är en fettlöslig vitamin, dvs. den lagras i fettet i kroppen och kissas inte ut om det blir ett överskott som b-vitamin t ex. som är vattenlöslig och det är också därför det kan bli för mycket d-vitamin. Men, just för att den är fettlöslig och lagras kan man ta tillskottet några gånger i veckan om det är så starka som de du nu har köpt.
 
Jag skulle beställs D-vitamin tillskott och den sorten jag brukar ha innehåller 2 000 IE. Nu beställde jag av misstag hem en sort som innehåller 5000 IE från svensk hälsokost. Är det skadligt mycket innehåll av D vitamin?

Jag googla lite snabbt och läste att för höga halter inte är bra. Lite tankar såhär mitt i natten 🙂

Någon som har koll?

Ta den mer sällan än vad du brukar. Orkar inte riktigt räkna nu men se till att du får samma veckodos t ex.
 
Varför äta tillskott nu?
D-vitamin lagras, och vi är i sluttampen av den solrika tiden på året. Funderar på om man alls behöver ta tillskott redan nu? Man brukar väl säga att tillskottet ska tas mot slutet av året när sommarens lager börjar ta slut?

Jag har konstaterad brist och är ordinerad 4000IE per dag.
Den som inte har brist ska göra som @TinyWiny skriver - ta dem med några dagars mellanrum.
 
Varför äta tillskott nu?
D-vitamin lagras, och vi är i sluttampen av den solrika tiden på året. Funderar på om man alls behöver ta tillskott redan nu? Man brukar väl säga att tillskottet ska tas mot slutet av året när sommarens lager börjar ta slut?

Jag har konstaterad brist och är ordinerad 4000IE per dag.
Den som inte har brist ska göra som @TinyWiny skriver - ta dem med några dagars mellanrum.
Om man behöver ta tillskott redan nu beror bland annat på hur man lever och vad man äter men också på hudfärgen. Är man inte ute i solen/har heltäckande kläder/inte äter fisk eller livsmedel med tillsatt d-vitamin/har mörk hud kan man behöva tillskott året runt medans om man tillbringar många timmar i solen varje dag utan speciellt mycket kläder så behöver man kanske inte ta tillskott alls eller förren framåt november-december.

Det bästa är ju dock som alltid att ta blodprov så att man vet var man ligger och om man behöver tillskott eller inte.
 
Jag skulle beställs D-vitamin tillskott och den sorten jag brukar ha innehåller 2 000 IE. Nu beställde jag av misstag hem en sort som innehåller 5000 IE från svensk hälsokost. Är det skadligt mycket innehåll av D vitamin?

Jag googla lite snabbt och läste att för höga halter inte är bra. Lite tankar såhär mitt i natten 🙂

Någon som har koll?
Jag tog 5000 IE förut. Tog först varje dag i nån vecka (hade på gränsen till brist), sen ca 2 dar/vecka. Nu tar jag 3000 IE några ggr/v. Gillar inte att vara solen och har alltid långärmat och långbyxor.
Ett tips är att för bättre upptag kan man lägga till K2-vitamin.
 
Varför äta tillskott nu?
D-vitamin lagras, och vi är i sluttampen av den solrika tiden på året. Funderar på om man alls behöver ta tillskott redan nu? Man brukar väl säga att tillskottet ska tas mot slutet av året när sommarens lager börjar ta slut?

Jag har konstaterad brist och är ordinerad 4000IE per dag.
Den som inte har brist ska göra som @TinyWiny skriver - ta dem med några dagars mellanrum.
Man kan ju ha brist ändå, oavsett tid på året tänker jag, men funderar mer på varför man ska äta tillskott om man inte har konstaterad brist på något?
 
Om du har konstaterad brist är det att föredra att få receptbelagda läkemedel, eftersom att innehållet i kosttillskotten kan variera och inte alltid innehåller styrkan som står på burken. :)
När jag fick d-vitamin på recept var det samma burk som såldes receptfritt men till lägre pris?
 
Man kan ju ha brist ändå, oavsett tid på året tänker jag, men funderar mer på varför man ska äta tillskott om man inte har konstaterad brist på något?
Gränsvärdena är lite luddiga. Referensintervallet är 50-250 nmol/l.
Under 25= brist, 25-49 ev brist, 75-125 ev optimalt, över 250= ev toxiskt. Så står det i ett provsvar som jag fick.
Då hade jag 73 nmol/l och en läkare sa att det skadar inte om jag tar tillskott.
Det är det där med ”eventuell” som är lite luddigt.

Jag hade inte ”formell” brist men sedan jag började ta D3 så har jag inte varit förkyld en enda gång och det är flera år nu, så något måste den hjälpa.
 
Gränsvärdena är lite luddiga. Referensintervallet är 50-250 nmol/l.
Under 25= brist, 25-49 ev brist, 75-125 ev optimalt, över 250= ev toxiskt. Så står det i ett provsvar som jag fick.
Då hade jag 73 nmol/l och en läkare sa att det skadar inte om jag tar tillskott.
Det är det där med ”eventuell” som är lite luddigt.

Jag hade inte ”formell” brist men sedan jag började ta D3 så har jag inte varit förkyld en enda gång och det är flera år nu, så något måste den hjälpa.
När det gäller d-vitamin (och endel annat) så vet man faktiskt inte vad som är optimalt för mätningen av d-vitamin är så ny. Refernsvärden sätts utifrån en referensgrupp (bestående av män) där värdena tas och sedan drar man ett snitt och utefter det sätts gränserna. Då blir det luddigt och det som för en är optimalt är för en annan en brist. Vi är ju individer, inga maskiner och det är så många olika parametrar som påverkar hur vi klarar eller inte klarar ett lägre eller högre värde av något.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 881
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har i många år gett Sportsmans Pride till mina katter. Bondkatten är foderallergisk/känslig, och har till dags datum bara fungerat...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: Huffsa
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 187
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp