cysta utanför livmodern. Någon m erf?

S

Smurfan

Hej!
Jag var på första UL i dag (v 12), med Kubtestet som jag var orolig för o skrev om i en annan tråd. Allt såg bra ut med barnet o vi fick låg risk, 1:3700, men BM upptäckte en ca 3*3 cm stor cysta utanför (som tur var) livmodern. Hon trodde inte det var något att oroa sig för, men jag fick tid för kontroll hos läkare nästa vecka ändå.

Jag är ju jätteglad att bebisen såg ut att må bra o att kuben gick bra, men lite orolig känner jag mig trots allt för cystan, och undrar om någon har erfarenhet av liknande?

Tack på förhand!

Sv: cysta utanför livmodern. Någon m erf?

Sa de vad det var för typ av cysta? Blodfylld? Vätska?

Endometrioscystor hamnar ju vanligtvis utanför livmodern och är blodfyllda. De är ofarliga men kan ställa till med problem i form av bla smärta och fertilitetsproblem. Men man kan också vara i stort sett symtomfri.

Hoppas attt du får lugnande svar vid nästa undersökning!

Som jag förstod det var den vätskefylld, och jag har ju inte känt av den alls själv. Jag upplede det inte som om BM var peciellt orolig, utan sade att hon hade sett mycket större cyctor som inte vållat problem under grav, men att de alltid remitterade till läkare för vidare koll. Ska bli skönt att få den kollad ordentligt o diskutera med läkare ändå.

Samma sak hände mig när jag var gravid. De hittade en cysta vid ultraljudet som de sade var vätskefylld. Under graviditeten blev den större, ca 8x5 cm, efteråt gick den ned till ca 5x5.
Jag vill inte skrämma dig, men jag fick samma info som dig. En vätskefylld cysta, helt ofarligt, den kan försvinna av sig själv, men annars opererar man pga att den är stor. Inget att oroa sig för sade alla, helt ofarligt.

För två veckor sedan gick jag igenom vad som skulle vara en jättelätt titthålsoperation av denna ofarliga vattencysta. När jag vaknar har de tagit bort hela vänster äggstock, då cystan förstört hela äggstocken. Jag har två titthålssår + ett snitt på ca 7 cm. Cystan innehöll inte heller bara vatten och blod, utan något annat, så den är nu skickad på analys. De sade att det ändå brukar vara ofarligt, men vis av erfarenhet så ropar jag inte hej ännu.
Kan säga att jag har fortfarande ganska ont av operationen. Jag hade dessutom besvär av cystan, då den efter graviditeten lade sig ovanpå urinblåsan, så när jag red låg den och guppade på urinblåsan. Ja, ni kan ju tänka ut vad som hände då.

Oj, hoppas det går bra för dig!! Fungerade graviditeten bra och gick allt bra med barnet? Lycka till!

Jag hade en cysta med första barnet. Ofta försvinner de av sig själva men gör de inte det så opererar man bort den. Jag hade besvär av den men ville inte riskera amningen så jag väntade till sonen var nio månader innan jag opererades. Ett enkelt titthål. Dock kom det in så många akuta fall att jag opererades sent på kvällen så jag, sonen och hans pappa fick tillbringa natten i ett tvättrum då de inte ville att jag skulle åka hem innan de såg att jag mådde bra.
Ofta kommer dessa cystor av att äggblåsan inte spricker som den ska vid ägglossningen. Endel får besvär med fler cystor medans andra får en cysta och aldrig mer.

Tack för svar du med! Det låter ju hyggligt positivt det mesta man hör i alla fall. Fast trist med en natt i ett tvättrum, förstås ...

Nu var inte jag gravid när detta hände, och jag vill inte skrämma dig... Men jag hade en cysta stor som en tennisboll på ena äggstocken för några år sen. Läkaren kunde inte avgöra om den var vätskefylld eller blodfylld så jag åkte in direkt på operation och fick ta bort den därför att det fanns en stor risk att äggstocken annars skulle ta skada. Jag var bara där lite snabbt och var egentligen tvungen att åka tillbaka till jobbet efter undersökningen, men det kunde inte ens vänta till nästa dag då den var så stor (och jag hade haft ont av den samt att haft lite konstiga symptom senaste 2 månaderna). Nu visade det sig att cystan var vätskefylld och analysen var ok, så därmed hade man kanske kunnat vänta, men det hade ju varit mindre roligt om man hade väntat i tron att det inte var så farligt och så hade jag fått ta bort ena äggstocken... (har dessutom endometrios, så det hade inte varit konstigt om jag hade haft en blodfylld cysta)

Hoppas däremot du får lugnande besked och att allt går bra, majoriteten av alla cystor man får behöver man inte ta bort och oftast försvinner de av sig självt.

Jo graviditeten gick bra, och min lille pojke mår bra. Det tråkiga var att jag just började känna mig som människa igen efter förlossningen när jag gjorde denna operation.

KL. Tänkte bara rapportera att jag varit på UL- koll hos läkare nu, och cystan hade krympt. De kollar igen på RUL om 5 v o är den kvar då fortsätter man hålla koll så klart, men läkaren trodde den skulle försvinna av sig själv i om ed att den hade minskat. Hoppas!

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Snö
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 840
Senast: nilie
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 368
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar