Cyklister som skräms!

ylvaaskersund

Trådstartare
Här där jag bor så finns det massor av cyklister som tränar, dom kommer tyst och snabbt och snart kommer det hända en olycka!

´Både jag å hästen blir ju rädda när dessa fartmonster utan ljud dyker upp bakom oss, har någon ett bra tips på hur man ska göra för att lära cyklisterna att använda ringklocka eller sin röst så man slipper bli överrumplad varje gång de dyker upp?

Vems e felet om cyklisten blir sparkad av en överraskad rädd häst? Finns det inga lagar om detta?

Sv: Cyklister som skräms!

Vi har en hel del cyklande tokar runt stallet. Nu är inte min häst speciellt rädd, varken för cyklar eller mopeder, men man vet ju aldrig. Om han går och sover när cyklisten dyker upp kan han ju hoppa till.
Jag har helt enkelt läst det genom att prata med cyklisterna. När de svischar förbi hojtar jag på dem, högt så att de helt säkert ska höra.
De stannar inte gärna i och med att de tränar så man får vara snabb och prata glatt så man inte blir osams. Häromkring är de ofta gymnasieelever och såna har ju lite temperament :p

Jag brukar säga till dem att ta det försiktigt förbi hästar, att det kan gå illa för både häst, ryttare, cykel och cyklist. Sedan önskar jag dem trevlig resa och rider/kör vidare. Hittills har ingen blivit arg och de jag pratat med tar det försiktigt förbi hästar åtminstonde för det mesta.
Jag tror att huvudsaken är att man inte blir arg, utan att man pratar med ett lugnt och sakligt tonfall och är trevlig. Då brukar man kunna undvika konflikter och lösa många problem.

Kontakta lokala cykelklubar och prata med någon där! Här visslar eller plingar alla strax innan dom kommer förbi! Jag hälsar och tackar alltid!

Blev imponerad härom dagen när jag var ute och red i skogen, det kom en mountainbikare och han saktade av, hojtade och undrade om hästarna blev rädda eller han kunde cykla förbi:laugh:

Annars vet jag inte hur man ska lösa det, har inte problemet, vi har grusväg, så cyklar hörs alltid, sen är inte våra hästar rädda heller.

Upplysning är nog, som alltid, bästa lösningen.

Man hinner inte prata med träningscyklisterna, men jag ska helt klart prata med cykelklubbarna häromkring, det var en bra ide:idea:´

Dom gånger som jag har lyckats få stopp på dom har jag pratat och vänligt förklarat, men det är bara en bråkdel som vill stanna!

Tävlingscyklade själv som yngre och vad jag vet så hade ingen ringklocka på sin cykel då. Men nu när jag cyklar i mer bebyggda områden där det även finns en hel del hästar ska jag verkligen köpa en ringklocka, har bara inte blivit av än.. (vet att det är lag på det)
Men det kan ju va bra att tipsa cykelklubbarna om ringklocka -att de hellre får låta lite i god tid och hålla stora avstånd än tyst smyga förbi.

Det är absolut obehagligt med cyklister som kör i racerfart - här cyklar de oftast lite lugnare och även om de inte förvarnar med klocka så blir det inte riktigt samma chock ens när de kommer bakifrån. Vi har mer problem med tonårskillar på högljudda moppar som gärna kör nääära.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 623
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka