Sv: Cykling!

Det kan ju vara ett alternativ. Det vore ju kul att passa på nu när det reas ut cyklar i flera butiker, men samtidigt är en bra bit kvar av sommaren.
Målet är en avklarad vätternrunda, men det känns inte rimligt förrän tidigast 2015.

Tänkte på dig igår förresten. Stod och kollade på en reklamfilm för GoPro-kamera när dom visade hur den användes av cyklister som körde inne i skogen. Sa till min kollega "det där vill jag också göra! köra i skogen bland rötter och skit!". Han bara skrattade åt mig. Sen kom en annan del av deras rutt på filmen... Helt plötsligt körde dom flera meter upp i luften på träd som vält, då ångrade jag mig grovt :p
Kolla här, vid 1:20. Det ser ju helt galet ut. Länk
 
Sv: Cykling!

I know - visst är det fantastiskt :D
Men det där ju de lite mer extrema varianterna.

MTB är som ridsport, det finns flera olika grenar. Jag skulle till exempel inte våga mig på team chasing eller fälttävlan på häst, och det är väl typ motsvarigheterna till Downhill och enduro på mtb. ;)
 
Sv: Cykling!

Åh jag blir så sugen på att åka och kolla efter en cykel som passar ihop med mina knän. Men hur sjutton får man hem den om man inte har dragkrok på bilen (och därmed inte kan sätta dit en cykelhållare)?

Lägg den i bakluckan eller ställ den i baksätet?
 
Sv: Cykling!

Åh jag blir så sugen på att åka och kolla efter en cykel som passar ihop med mina knän. Men hur sjutton får man hem den om man inte har dragkrok på bilen (och därmed inte kan sätta dit en cykelhållare)?

Cyklar hem ;) (eller fäller man baksätena i bilen så går de ofta in)
 
Sv: Cykling!

Har provat att bara lägga in en cykel i bilen (med fällt baksäte), men det går liksom inte in. Styret tar emot då.
Att ställa in den i baksätet skulle förmodligen ge samma problem.

Hade gärna cyklat den hem, om det inte vore tre mil från butikerna jag hade i åtanke :D Det känns lite väl optimistiskt att tro att knäna går med på det ;)
Tur att jag inte har bråttom, det ska nog gå att komma på någon lösning. Borde väl först åka till någon butik och provcykla lite så jag vet att det över huvud taget fungerar med knäna
 
Sv: Cykling!

Har provat att bara lägga in en cykel i bilen (med fällt baksäte), men det går liksom inte in. Styret tar emot då.
Att ställa in den i baksätet skulle förmodligen ge samma problem.

Hade gärna cyklat den hem, om det inte vore tre mil från butikerna jag hade i åtanke :D Det känns lite väl optimistiskt att tro att knäna går med på det ;)
Tur att jag inte har bråttom, det ska nog gå att komma på någon lösning. Borde väl först åka till någon butik och provcykla lite så jag vet att det över huvud taget fungerar med knäna

Men var det inte typ en racer/cross eller något liknande du skulle köpa? Jag stoppar 4 (!) av killarnas cyklar i bakluckan på min V70 om jag tar av hjul och sadlar. Den GÅR in, garanterat. Plocka av båda hjulen.

Annars är faktiskt inte 30 km så mycket på en bra cykel, en dryg timme till en och en halv. Ett utmärkt tillfälle att lära känna den nya cykeln!
 
Sv: Cykling!

Jag köpte min MTB för någon månad sedan och håller på att lära känna den efter att ha cyklat på hybrid med MTB-däck i nåt år. Nu kan jag cykla skog på ett annat sätt, skoj! Stigar och leder är skoj men jag är hiskeligt dålig på mer teknisk cykling vilket jag ofta drabbas av när jag cyklar vilse i skogarna. ;)
 
Sv: Cykling!

Ingen aning om vad modellen jag är ute efter kan tänkas heta, men det stämmer nog. Sträckan i sig är inte problemet, det är mina knän som kan få för sig att krångla ibland. Därför tänkte jag att cykling kunde vara ett bra sätt att träna upp muskulaturen i benen, men det vore inte lämpligt att börja med 3 mil direkt :) Fick låna en liten mtb för att cykla en sträcka på 2x1 km förra veckan, den första sträckan gick bra, men sen när vi skulle tillbaka kändes det i knäna redan då. Så några km till lär gå bra på en större cykel, men inga mil.

Ja plockar man av hjul är jag inte ett dugg tveksam på om det går att få in den i bilen. Och ett framhjul borde jag ju kunna få tillbaka igen kan jag tycka.

Tack för alla idéer :)
 
Sv: Cykling!

Jag vill helst av allt cykla på smala och ringliga stigar med mycket "action" och lagoma överraskningar, så såna letar jag alltid efter.
I min skog (30 meter från ytterdörren :D) är det tall och sand, tall och sand, tall och sand - så det hanterar jag riktigt fint nu efter lite drygt två månader. I början var jag verkligen livrädd för att slira sanden :angel:

Just nu fokuserar jag på cykelkontroll: balansera cykeln stillastående och hoppa över träd, gropar och rötter. Jag vill kunna cykla på bakhjulet också, men min man vågar nog inte lära mig det riktigt än :cautious:

Min stora utmaning är dock gyttja och lera. Blir helt paralyserad av skräck och måste verkligen tvinga mig själv att prova. Jag väntar spänt på nästa regnperiod...
 
Sv: Cykling!

Ingen aning om vad modellen jag är ute efter kan tänkas heta, men det stämmer nog. Sträckan i sig är inte problemet, det är mina knän som kan få för sig att krångla ibland. Därför tänkte jag att cykling kunde vara ett bra sätt att träna upp muskulaturen i benen, men det vore inte lämpligt att börja med 3 mil direkt :) Fick låna en liten mtb för att cykla en sträcka på 2x1 km förra veckan, den första sträckan gick bra, men sen när vi skulle tillbaka kändes det i knäna redan då. Så några km till lär gå bra på en större cykel, men inga mil.

Ja plockar man av hjul är jag inte ett dugg tveksam på om det går att få in den i bilen. Och ett framhjul borde jag ju kunna få tillbaka igen kan jag tycka.

Tack för alla idéer :)

Ett tips till när du köpt cykeln; har du knäproblem så är det låg växel och hög kadens som gäller. Det ska alltså gå lätt att trampa men du ska trampa på med hög frekvens. Det tar lite tid att lära sig, eller det gjorde det för mig åtminstone. Det är ju skönare att bara cykla lite lugnt med på hög växel så att man ändå tar sig framåt. ;)

Med tiden, i takt med att du blir starkare, kommer du kunna växla upp men fortfarande ha hög kadens och då kommer det förstås gå fortare.
 
Sv: Cykling!

Glömde säga att jag har också haft knäproblem och när jag skulle rehabilitera så var det precis det rådet jag fick och det hjälpte otroligt bra!
 
Sv: Cykling!

Kul tråd! :)

Jag har en Scott aspect 640 inköpt för ca 1månad sen och som jag hittills är jäkligt nöjd med! :) Kör i skog/grusstigar!
 
Sv: Cykling!

Va roligt. Min tanke är med att köra på grus/skogsstigar, men vet inte några bra vägar här omkring än så länge. Jag bor i ett lägenhetsområde så behöver cykla en bit för att kunna komma till skogen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 997
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp