Cykla med valp

Z

zzz

Jag har en valp som nu är 5 månader (plus någon vecka) och jag har hamnat i sitsen att jag inte har bil under ett par dagar. Varje dag åker hon med mig till stallet men nu kommer jag cykla några dagar istället. Det är ca. 6km till stallet och ja.. jag funderar helt enkelt på om jag kan cykla den sträckan fram och tillbaka med henne eller om det är bättre att hon stannar hemma?

Hon är en blandning mellan norsk buhund/västgötaspets och är van att röra sig mycket, hon är lös mer eller mindre hela dagarna och vi är ofta ute i skogen och går promenader och busar men då är hon ju nästan alltid lös och kan springa så mycket som hon själv vill.

Sv: Cykla med valp

Jag tycker det är för långt när hunden inte kan anpassa hastigheten själv ( om den vill gå, lunka eller kuta )

Är det asfalt så är det tvärtnej för min del!

Det låter våldsamt mycket att cykla 1,2 mil dagligen med 5 mån. valp, jag skulle nog råda dig att lämna valpen hemma dessa dagar.

Det är en väg ute på landet så vägrenen består av gräs så det är mjukt iaf... och jag skulle kunna gå bara det att då tar det så himla lång tid och i så fall cyklar jag nog hellre och lämnar henne hemma:crazy: De sista 2km är på grusväg så där kan hon springa lös...

Nej, det tycker jag personligen är alldeles för långt att cykla med en valp. Bättre då att lämna valpen hemma.

Får bli promenad eller lämna hemma de här dagarna... var väl det jag hade tänkt innan också men alltid kul att höra hur andra resonerar... Är jäkligt dåligt insatt i hur hundar växer osv vilket gör att jag blir rätt osäker när det gäller sånt här:crazy:

Trots att både västgötar och buhundar är tåliga, aktiva hundar hade jag inte cyklat så långt med en femmånaders.

(Har en renrasig VGS som är 17 månader nu, och det var bara en månad sedan vi började cykla litegrann med honom. En km. är vi uppe i och han får bestämma tempot.)

seriöst? min 10-åring springer lätt en mil utan kondis...

men för en valp är det för långt ja.

Det är väl klart han skulle klara det. Men asfalt 1.2 mil känns rätt onödigt. Även om han har bra kondition och muskler. Hade det varit grus eller skogsväg hade det varit en annan sak.

:confused: Är den muskelfattig / dålig kondition eller varför kan din hund inte springa 5-6 km i ett sträck ?

Klar han kan. Men sen ska man hem också. Asfalt 1.2 mil känns rätt onödigt. Och nej, han är långt ifrån muskelfattig eller har dålig kondition. Hade 6 km till stallet förr, cykelbana hela vägen, funderade på att cykla, men promenerade istället. Sedan tycker han inte det är så roligt att cykla heller.

Det är en väg ute på landet så vägrenen består av gräs så det är mjukt iaf... och jag skulle kunna gå bara det att då tar det så himla lång tid och i så fall cyklar jag nog hellre och lämnar henne hemma De sista 2km är på grusväg så där kan hon springa lös...

Det tolkar jag som att resten är på asfalt i alla fall.

Cykel kärrra:idea: Har sett många ha sina jyckar i en sån. Alt cykelkorg men det är ju för lite mindre hudar.

3470.jpg

Finns även som ett tält att sätta på så hoppar inte hunden ur

Senast ändrad av en moderator:

Asfalt 1.2 mil känns rätt onödigt.

Jag skulle inte heller ta med min hund på en sån tur om det bara var asfalt men det är det inte i det här fallet... vilket iofs inte spelar någon roll eftersom valpi iaf får stanna hemma:)

Jag skulle aldrig cykla så långt med en så ung hund. Skulle inte alls cyklat med den då det lätt kan slita på ledera då hunden inte är färdigväxt.

Jag tolkar det som att hon ska ha hunden i koppel och då kan man styra hunden att springa ute i vägrenen !

Se vad man tolkar olika !

Tillägg:

TS hade redan hunnit skriva ett svar också ..

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 782
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka