cykla med häst

emlem

Trådstartare
mamma vill inte rida mamma vill inte gå, mamma vill cykla och jag behöver nån med mig när jag rider ut på unghästen ( finns varken paddock eller ridhus:cry:) och nu har vi kompromissat fram lösningen att hon cyklar och jag rider.

kan det vara en bra kombination? vad bör vi tänka på någon som har några tipps :laugh: ?

Sv: cykla med häst

Att se till att hästen är van vid cykeln och att hon håller sig på lagom avstånd. För jag förutsätter att du rider själv och inte att hon leder dig när du rider samtidigt som hon cyklar.

Om inte hästen är rädd för cykeln borde det funka alldeles utmärkt så länge ni rider där det går att cykla :)

Ska du rida och hon cykla med som sällskap? Isåfall är det väl bara att hålla ett avstånd så att inte hästen tex blir rädd för något och hoppar till och in i cykeln. Och att undvika väldigt kuperad terräng ifall din mamma inte är en hejjare på off road-mountainbiking ;)

Om du menar att hon ska cykla och leda hästen samtidigt så går ju det med. Men man får ha stenkoll så inte hästen drar iväg/trasslar in sig i cykeln osv. Det är aningens mer riskabelt och finns väl knappast med som förslag i "Hästhållning i praktiken" :angel:

Mamma är en hejare på cykel och terengen fungerar bra för både cykeln och hästen, hon ska inte leda utan åka några hästlängder framför oss på andra sidan av grusvägen så inte vi kör över henne om nått händer :o
hon ska ungefär fungera som lite ledare och dragplåster om di förstår vad jag menar.

Det ska nog fungera alldeles utmärkt! Så länge hon håller sig på avstånd och ni vänjer hästen vid cykel så går det nog bra.

Vi gjorde likadant jag och min mamma med min unghäst i början. Dock så brukade mamma vara ett par hästlängder bakom större delen av tiden. Om min häst blev rädd för något kunde hon ställa cykeln och komma och hjälpa oss, men i övrigt försökte vi sköta oss så mycket som möjligt själv.

Jag har ridit med cyklande mamma/kompis ett par gånger och det funkar super !
Lilla ponnyn verkade nästan tro att det bara var en ovanligt konstig hästkompis och hängde med någon hästlängd bakom och i skritten så hade hon nästan mulen vid pakethållaren x)

KL

Jag brukar ha sällskap med på ridturerna, som cyklar. Det fungerar ypperligt och min häst tycker det är jätte kul när han kommit på att vi är ute på tur tillsammans med personen på cykeln!

Det kommer gå kanon! Så gjorde mamma när jag var ung och hade unghäst. Hon cyklade några meter framför och agerade dragplåster plus att hon kunde bistå om problem uppstod.

Jag har både följt med på cykel och längdskidor när syrran har ridit. Det fungerar utmärkt! Så länge hästen är van och inte blir rädd.

här cyklar folk med sina hästar till o från sommarbetena, inga problem alls. Vissa har med sig tre fyra stcken :p

Så att rida när en cyklar är ju ingenting i jämförelse med det.

När jag var var själv i stallet där min häst stod( var bara en unghäst där ) så var alltid min kompis med mig när jag red.
Ibland cyckla hon och höll i stigbygeln på hästen och drogs med :) snål skjuts . sen så åkte hon faktiskt med på moppen när jag skulle rida längre sträckor och skulle springa mer med hästen, och hon körde brevid mig på gräsvägar .
De var kul och se hur snabbt hästen kan galoppera. och hästen blev vän med moppen ! ;P Hon ville inte att den försvann, och hon gnäggar än i dag efter den xD så ibland får hon nosa på den . sen har jag även cyklat och hållt hästen i hand. Så ja de mesta går om man bara vänjer hästen. och var förbered att hästen kan ta den som en kompis om man gör det väldigt mycket.

Du har ingen hund som kan följa med? de brukar funka väldigt bra som ledare som får hästen att gå framåt.

Tycker det låter som en super idé! Så länge som ni håller avstånd. Om unghästen blir rädd e hon ju förstås inte lika trygg med din mamma som med en annan häst men o andra sidan kan ju en annan häst oxå börja fjanta om din skulle bli rädd. Då e de ju helt klart bättre med en lugn mamma! ;)

Självklart funkar det, min mamma har ibland cyklat med mig när jag ridit, bara för att det är trevligt att vara på tur tillsamans och för att ta fina bilder mm :)

Så det kommer funka utmärkt, kan vara bra att hålla sig på lite cykelvänliga vägar bara ;)

jodå jag har en hund men hon tycker att hästar är monster, och hästen brukar jaga henne när hon kommer i närheten:grin:

känns lite katastrofalt att ta me henne, dessutom kan jag inte ha henne lös nu på sommaren då hon är jakthund:angel:

men vi får väl träna på det när vi vant oss vid cyklandet:laugh:

Min man är ofta med ut på cykel när jag rider. Hästen gillar det skarpt, han vill gärna kuta ikapp och gnaga lite på husse i farten :p

I början kan man ju tänka sig att man leder både häst och cykel tillsammans, medan hästen vänjer sig att ha cykeln framför, bredvid och bakom. Så man slipper sitta på om hästen blir skvättig första gångerna. Är jättebra tycker jag att vänja dem vid cykel som kan köra om bakifrån osv, är hästen lite rädd kan det bästa vara att cykeln är framför i början.

Lycka till, och vad KUL med en så ball mamma som terrängcyklar med :bow:

Hjälm på både dig och din mamma. Och att vänja hästen vid cykeln ordentligt innan ni sticker ut på långtur!

När jag fick min första ponny cyklade min pappa med hela tiden innan jag lärt mig känna ponnyn och blivit säkrare, så det funkar helt lysnande, bara hästen e van vid cyklen ^^

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar