Cykelhjälm - Tonåringar

A

Annika_38

Ni som har barn (tonåringar) under 15 år, får de cykla utan hjälm för er föräldrar?
Ställer frågan då jag har en STOR konflikt med grabben, 14 år.
Han totalvägrar att cykla för det är såååå skämmigt om någon från skolan skulle se honom med hjälm.
Men, jag ger mig INTE:devil: ska han cykla så är det hjälm som gäller.
Enligt honom så har ingen annan i hans klass/skola hjälm på sig.
Men, det är ju lag på det, under 15 år!!!1
Hur gör ni???
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Har inga barn själv men har inte använt cykelhjälm sen jag var liten. (Är 21 nu).
Jobbat extra i en ungdomsgård och vet inte någon som använde cykelhjälm där faktiskt, trots lagen. Ser man ute på stan så är det ovanligt att barn/ungdomar över 13 använder hjälm.
Vet själv hur "nördigt" det ansågs vara när man gick på högstadiet..
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Nu är inte min största riktigt 15, men cykelhjälmen åker fortfarande på iaf. Vet inte om det har hjälpt att jag själv också använder cykelhjälm när jag cyklar.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Använder han inte hjälm så säg att då får han inte heller någon cool moppe när han väl fyller 15 ;)

Jag använde inte hjälm när jag cyklade, men skulle göra det idag, det efter att min chefs pappa krockade med en annan cyklist och fick livshotane skador, trots hjälm! Han miste allt, rörelseförmåga, tal och minne, sakta men säkert har allt dock börjat komma tillbaka nu.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag är själv 13 (snart 14) och använder alltid hjälm. Jag får inte cykla utan hjälm och vill inte det heller.
Många i skolan blir retade för att de använder cykelhjälm. Men inte jag, för jag står på mig, tar inte åt mig, bryr mig inte. Då lägger de av. Svårare är det inte. Men jag har iofs ingen titel att skydda ;)
Men kämpa på, när hans kompis ramlar och spräcker skallen kanske han förstår inebörden :smirk:
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Min dotter cyklar utan hjälm och jag har inte tjatat alls om den. Vet att det är lag, men det är jättesvårt att styra det där när hon åker hemifrån efter att jag åkt till jobbet.
I skolan får de inte köra utan hjälm när de har t.ex friluftsdag, då åker den på än iaf, men vissa killar valde att GÅ stället för att cykla pga hjälmtvånget och det var en hyfsat lång runda.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

roligt att tråden berör nogot annat än bäbisar (i mörkrum eller ute i ljuset) har han anlag för att ta åt sig av retning lär han hellre sluta cyckla än att ha hjälm, tonnårs problemen är ofta ordentligt ordentligt svåra
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

*Svarar alla*

Almetos Don: Har jälv varit ungdomsarbetare i många år, och tyvärr
blivit förfärad över föräldrars inställning till hjälm (både
cykel OCH moped)

Break_a_leg: Du är en väldans bra förebild för ditt barn.
Hur skulle det se ut om jag tex. red utan hjälm, eller
körde scooter utan, eller åker i båten utan flytväst?
Det är ju vi föräldrar som är våra barns förebilder.
(Obs. jag cyklar VÄLDIGT sällan)

pmm: Just det vi säger, visa att du kan använda hjälm nu, vill INTE
se honom som man ser en del ungd. med hjälmen som en
mössa på huvudet, den dagen han ska köra moppe ( som han
håller på att spara till).
Blir INGEN moppe då.

Sandy_: Du verkar vara en tjej med lite GO i.
Fortsätt så!!!!

ecila: Hur argumenterar du med henne då?
Även om det är svårt att kolla så måste man kunna känna att
man litar på sitt barn.
Förstår om det är svårt, men, jag anser att barn SKA lyssna
OCH lyda det vi vuxna säger, framförallt när det handlar om
säkerhet.

nordtravare: Ja, tonårsproblem är inte alltid lätta, men det är viktigt
med tydliga vuxna som kan/törs sätta gränser.
Sen kan ju barnen välja att gå med sin cykel, med
hjälmen i väskan (som våran gjorde idag)
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hej nu blir tråden rolig/intresant manualen fungerar inte tillräkligt bra vid cyckling med risk att kallastrådkapare ,hur i h----te hanterar man mopeden (perfekta föräldrar är sällsynta eller lögnare )80%av dagens moppar går 80-120 pröva att tvinga kompisberoende lättmobbade hyperkänsliga 14-15 åringar vara lagliga .En orginalutrustad laglig rejo drack är så töntig att man hällre faller död ner än åker på den så att kompisar ser .kom igen med svar som verkligen står på jorden
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hej nu blir tråden rolig/intresant manualen fungerar inte tillräkligt bra vid cyckling med risk att kallastrådkapare ,hur i h----te hanterar man mopeden (perfekta föräldrar är sällsynta eller lögnare )80%av dagens moppar går 80-120 pröva att tvinga kompisberoende lättmobbade hyperkänsliga 14-15 åringar vara lagliga .En orginalutrustad laglig rejo drack är så töntig att man hällre faller död ner än åker på den så att kompisar ser .kom igen med svar som verkligen står på jorden

Har lite svårt att tyda vad du menar med ditt svar, men ska försöka.
Är det så att grabben INTE vill åka vanlig "otrimmad" moppe, nehej, varsågod och gå då!
Kan inte ställa upp på att kringå lagar med risk för barnens säkerhet.
Vill inte på något sätt framställa mig som "perfekt förälder", men vill uppfostra mina barn till ärliga och laglydiga/respektfulla barn, dvs. blivande vuxna.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Sen är det inte lätt hur laglydig och duktig man än vill vara som tonåring. Använde själv inte hjälm, hade jag gjort detta på högstadiet hade jag blivit "söndermobbad", om man kan uttrycka sig så. Vet t.ex. en kille som fick sin cykel upphängd i träd varenda dag. Folk tittade alltid snett på de få som bar cykelhjälm.

På grund av detta så använder jag inte cykelhjälm idag heller, det sitter allt för intryckt i hjärnan.

Det är en hård värld att vara tonåring:crazy:

Har itne någon aning om hur du ska få in son att använda cykelhjälm. Hade mina föräldrar försökt få mig till att använda en hade jag totalvägrat alt. inte gått till skolan..
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Olagligheter diskuterar jag inte ens hemma. Jag som mamma kan ju ändå inte påverka det, och det vet min dotter mycket väl. Är det lag på något så är det det som gäller. Punkt slut. Vill hon slippa hjälm, köra trimmad moppe eller annat så får hon diskutera det med de som skrivit lagen.

I klassen diskuteras hjälmtvånget och vissa föräldrar sa på ett föräldramöte att de sagt till sina barn att om de cyklar på smågatorna så inte polisen ser dem så är det ok. Så hjälmen är tydligen inte till för att skydda huvet utan för att slippa böter.:smirk: Snacka om att bädda för problem längre fram. Om ingen ser dig så är det ok att snatta, om ingen ser dig så är det ok att köra utan bälte, om ingen ser dig... osv.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hej snufsan när barnen är18 kommer du att se världen annorlunda vid14 kommer du att es din dotter åka 90 bak på en moppe med en i stort sett outbildad föraaare hoppas hon har hjälm
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag förstår inte riktigt vad du skriver i dina inlägg. Jag kunde läsa det sista, men jag antar att det relaterar till det du skrev tidigare och jag är ledsen, men jag förstår inte det riktigt.

Skulle man tappa huvet totalt bara för att man fyller 14?
 
Senast ändrad:
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag har vänner som bor i ett villaområde där det finns skolor och ungar i olika åldrar.. det är fler än en som stannar på väg till skolan och gömmer hjälmen nånstans i nån buske alternativt tar med sig hjälmen.. samma grej på väg hem...

När jag gick i skolan så var det bara "töntarna" som hade cyckel hjälm.. Man blev väldigt retad och det satte liksom ramen för vem man var redan från början..

Högstadiet var ju en tid där utseende, hur folk uppfattade en var väldigt centralt och viktigt.. Mycket energi gick åt att se till att passa in. Att inte de "snygga" framförallt killarna då eftersom jag är tjej skulle tycka illa om en.. Allra helst skulle de ju tycka om en, gjorde dem inte det så gällde det att se till att de inte tyckte nånting! att sticka ut och göra "töntgrejjer" var helt enkelt otänkbart, fanns inte med i ens värld. det skulle forma hela ens högstadieperiod!

Fanns en kille som alltid använde hjälm, som stod på sig... Han stod på sig så mycket att han fick utbrott mellan varven. Han fick aldrig vara ifred.. Han umgicks inte med någon.. Ingen tonåring vill ha det så... Det var väldigt synd om honom...

Förebilder bland föräldrar i all ära men det funkar inte så i tonåren..
Jag har inte så stora barn ännu. Och självklart vill jag skydda dem från allt jag kan gällande olyckor och så.. Men jag veté fan var riskerna är störst.. Bli mobb offer eller slå i huvudet...

Jag tycker att det beror på var man bor oxå.. Här ute på landbygden är det ju ingen trafik att tala om, inne i stan skulle jag vilja ha hjälm bara över att ta en promenad ibland..

Att jag 14 år gammal skulle klämma på mig cyckel hjälm var helt otänkbart, jag hade varit den som skolkade eller gick på friluftsdagen!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

OK! Nu förstår jag!;)


Ni som tycker att det är ok att skippa cykelhjälmen, rider era barn utan ridhjälm också? Eller spelar hockey utan hjälm?
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hoppar in igen som obehörig:p

Att rida med hjälm eller spela hockey med hjälm anses som en självklarhet bland det flesta ungdomar och räknas inte som "töntigt".

Kunde man ändra hur tonåringar ser på hjälmanvändande vid cykling så hade det inte varit något problem för de flesta att använda dem även när de cyklar. (Konstigt formlulerad mening)

Jag håller helt med Atoxa.

Barn och ungdomar kan vara grymma. Det blir väldigt känsligt också när man är i tonårsperioden där homonerna rusar, kroppen ändras, man försöker passa in, grupptryck osv..

Om jag använde hjälm idag skulle mina vänner i min ålder fortfarande titta snett och då räknas de ändå som vuxna. Normerna sitter hårt inrutade... (svammel)
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Och om vi tillåter dem att bryta mot lagen pga att en del tycker att det är ok att mobba den som följer reglerna, så ger vi väldigt märkliga signaler till tonåringarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: nyttnick
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp