Cushings syndrom

M

Maliin

En häst jag sköter om har cushings syndrom. Det är inte ofta man hör så mycket om det, är det någon annan som har hållit/håller på med en häst med cushing? Hur har hästarna fungerat efter medicineringen jämfört med hur de var innan? Lite nyfiken...:crazy:

Sv: Cushings syndrom

En häst jag sköter om har cushings syndrom. Det är inte ofta man hör så mycket om det, är det någon annan som har hållit/håller på med en häst med cushing? Hur har hästarna fungerat efter medicineringen jämfört med hur de var innan? Lite nyfiken...:crazy:
Hej, har en kompis som har ett shettissto med cushing, tror hon äter medicin som eg är till för folk men hon är bättre och har färre fångkänningar än före medicinering.

Hej
Min valack har precis fått diagnos cushing. Efter 1 1/2 månads medicinering så börjar han bli sitt gamla jag, dvs pigg och glimt i ögat. Som min vet säger, han vet inte om att han har cushing och med livslång medicinering så kommer han vara som vanligt. Så jag ser inga konstigheter med denna sjukdom.
Kram Suss

Är han en skogsmulle eller fungerar han helt nornalt igen?Går medicinen på försäkringen?Räknas det som doping,d.v.s.får de tävla med medicinen i blodet?

Hej
Han är skogsmulle pga att han är triangelmärkt. Han ska fungera normalt, han är under igångsättning. Om försäkringsbolaget täcker vet jag ej, håller på just nu, problemet är att han är triangelmärkt för fång och hade ett lätt fånganfall nu men det visade sig då att han hade cushing. Förhoppningsvis täcks cushingdelen, har en extra förs. som heter rehab som täcker medicin och vetresor bla.
Han är 18 år och islandshäst. Har tänkt att han ska hålla många år till.
Kram Suss

Vad kostar egentligen medicinen till en cushinghäst? Har hört om flera tusen kronor per månad?

Min medicin kostade 999,50 för 100 tabletter och han ska ha en halv om dagen när vi slutar med hög dos. Så några tusenlappar i månaden blir det inte.
Kram Suss

Senast ändrad:

Jag har också märkt en piggare uppsyn, dessutom har den lockiga pälsen försvunnit. Det känns ganska skönt, hästen har varit ovanligt nedstämd ända sen hennes föl dog i höstas. Fick faktiskt en liten chock när jag såg henne för någon vecka sen, bara 3 dagar efter gången innan. Hon såg så mycket bättre ut, med bara några dagars skillnad :).

Nu har hon haft fång och precis satts igång lite smått igen, har inte märkt skillnaden i ridning ännu, men det är nog påväg mot bättre tider :D.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar