Cushings syndrom????

Sv: Cushings syndrom????

Hej
Min islänning har också cushing och har ätit medicin i snart två månader. Man ska inte ge något med socker i, min får en liten morot morgon och kväll, han får sin medicin i en liten bit morot om morgnarna. Höet vi har innehåller inget rajgräs, den grässort som kan innehålla mycket fruktan. Han får 1 dl musli morgon och kväll med. Detta är nytt för mig men min vet har hjälpt mig med vad han kan äta.
Lycka till
Kram Suss

Tack för ditt snabba svar.
Han får betfor nu men det ser jag att jag får sluta med.
Vad är det för musli?

Från början, när hon började bli dålig trodde jag det var tänderna...

Åkte med henne til en "tandtekniker" som raspade henne, efter det har tänderna blivit kollade tre gånger till av en vet som jag förut litade på och ingen av dem har sagt att det skulle vara något fel:confused:

Idag fick jag veta att hennes tuggytor är som baby hud:eek:

Hon har inte kunnat tillgodo göra sig något foder:cry:

Mer än det lilla som hon fått uppblött, dvs lite betfor aspbarkspellets och vitlök och jäst!!!!!

Så nu ska jag åka och handla foder så min älskling blir bra igen!!!!!

Vad gäller hennes smärta så har hennes rörelse mönster förändrats så mycket sen hon fick normal hovvård:crazy:

Det och det faktum att hon inte kunde tillgodo göra sig något foder fick förödande konsekvenser...

Jag blir bestört när jag läser detta, att flera personer har raspat, och åter raspat hennes tänder igen och nu finns det inga tuggytor kvar. Hur länge har det inte tjatats om att man inte ska raspa hästens tänder!? Dessa "tandtekniker" ställer till mycket problem, när de tror att det ska vara lent och slätt i en hästmun. :mad:

Veterinärer kan i allmänhet också väldigt lite om tänder, precis som läkare för människor inte heller har någon utmärkt stor kunskap om människors tänder. Okunskap är hästens största fiende!

Stackars häst säger jag bara, inte undra på att hon magrat av. :cry: Tänderna går ju inte att göra så mycket åt heller, de är förstörda för resten av hästens liv.

Turligt nog bor jag nära en person som är allmänt känd för sin stora kunskap om hästmunnar. Han lär också ut detta till veterinärer, sist jag var där med pållen hade han tre utländska veterinärer på besök för att lära sig. De fick vara med på min hästs undersökning. Om resten av Sverige tog vara på hans kunskap och såg ut att den kom ut på utbildningar, skulle man nog slippa mycket problem som andra ställer till med. :(

Hoppas att din häst repar sig så gott hon kan! Ett ljus i mörkret är ju att ni har funnit en del i vad hon mått dåligt för.

Jag blir bestört när jag läser detta, att flera personer har raspat, och åter raspat hennes tänder igen och nu finns det inga tuggytor kvar. Hur länge har det inte tjatats om att man inte ska raspa hästens tänder!? Dessa "tandtekniker" ställer till mycket problem, när de tror att det ska vara lent och slätt i en hästmun. :mad:

Veterinärer kan i allmänhet också väldigt lite om tänder, precis som läkare för människor inte heller har någon utmärkt stor kunskap om människors tänder. Okunskap är hästens största fiende!

Stackars häst säger jag bara, inte undra på att hon magrat av. :cry: Tänderna går ju inte att göra så mycket åt heller, de är förstörda för resten av hästens liv.

Turligt nog bor jag nära en person som är allmänt känd för sin stora kunskap om hästmunnar. Han lär också ut detta till veterinärer, sist jag var där med pållen hade han tre utländska veterinärer på besök för att lära sig. De fick vara med på min hästs undersökning. Om resten av Sverige tog vara på hans kunskap och såg ut att den kom ut på utbildningar, skulle man nog slippa mycket problem som andra ställer till med. :(

Hoppas att din häst repar sig så gott hon kan! Ett ljus i mörkret är ju att ni har funnit en del i vad hon mått dåligt för.

Min älskling gick över till trappalanda i oktober 2007:cry: hon blev aldrig bra och hon hade så ont att hon inte längre kunde leva.

Hon slet ned sina tuggytor själv, hon bet ihop så hårt eftersom hon hade så ont.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 179
Senast: Jadzia
·
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Vi ska testa vår gamla ponny om den eventuellt har PPID, Cushings. Är där några här inne som har äldre hästar som har detta och som...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 778
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka