Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mirjada skrev:Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men vad jag lyckats läsa mig till så är det väldigt viktigt med foderstaten till dessa hästar då denna sjukdom påverkar ämnesomsättningen.
Lycka till med pållen.
Gnist skrev:Har du fått diagnosen av vet.? Eller har du ställt den själv...?...
Sirocco1 skrev:Antar att din häst har väldigt lång päls och kissar och dricker mkt och är svullen över ögonen, lite hängig och inte alls pigg?
Dessa symptom hade iaf min häst (20 år) när hon fick det konstaterat. Veterinären kommer ut och tar ett blodprov, injicerar kortison och sen kommer vet. tillbaka dagen efter och tar ett till prov.
Jag har medicinerat min pålla med Permax i snart 2 år och den medicinen har gett förvånansvärt bra resultat! Hon får en liten liten tablett per dag och den verkar funka på en stor hästkropp, helt otroligt! Jag får dock klippa henne året runt när pälsen börjar bli lite väl lång, men efter att jag började medicinera och klippte henne så blev hon som en unghäst igen!!!
Jag har inte vidtagit några åtgärder när det gäller foderstaten, hon äter samma sak (hö, gräs, krafft, ev. betfor och mineraler) nu som innan. Dock ska man vara observant på vikten så de inte blir feta och för tunga, då fång kan vara en "biverkning" av sjukdomen.
Medicinen är ganska dyr, 1800:- för 100 tabletter. Tursamt nog har jag en utökad försäkring som täcker medicin, så varannan kartong betalar försäkringsbolaget.
Lycka till med din häst! Det behöver inte vara slutet för att de får cushing, men det svider ju såklart lite i plånboken...
Dreamer skrev:Prova att söka på PubMed! Länk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi
Lycka till, inte kul när djuren inte är friska...
superstar skrev:Men din stackare! Och stackars lilla Sandra
Har en kompis vars häst fick diagnosen cushings syndrom för ett år sen eller så. Ska se om jag får tag på henne och höra om hon kanske har tips, råd eller något annat bra att veta. Hör av mig!
KRAM!
Ullis
Djurjouren skrev:Utöver den medicin som man ska ge så har jag en vän som tycker att hennes häst mår bäst när den inet får för många olika sorters foder samtidigt utan " ren" mat, tex havre, absolut inte pellets muslit etc. Äppelcidervinäger i maten har oxå god effekt tycker hon.
_Runaway_ skrev:ursäkta en okunnig, men vad är cushing?
Ida skrev:Det här var väl kanske ingen vidare info om just Cushing men det kan ju vara intressant att läsa om andra som drabbats då det ju är en ganska ovanlig sjukdom.