CUSHING`S SYNDROM/ DISEASE

Rea

Trådstartare
Jaha ni kunniga inom med. nu är det dags att berätta vad ni vet om detta syndrom. Har idag fått höra att det inte är helt ovanligt att hästar med störd mag/tarmflora kan drabbas av detta i större eller mindre grad. Min häst visar på en hel del symptom och jag vill gärna veta mer och tar gärna emot tips om erfarenheter och liknande, läkar på www odyl. VAD är det egentligen?

Symptom långhårighet kroniskt fång viktminskning fettansättning på konstiga ställen.

Och vad menas med konstiga ställen. :confused:
I princip skulle nästan vilken islänning som helst i vårat stall passa in på den beskrivningen, ja inte alla men nästan. ;) Långhåriga, ja. Feta, ja. Fång kan man inte påstå, och ingen viktminskning. :cool:

Jag håller med PL. Däremot kan CD ge tarmstörnigar som ett symptom.
Vi misstänket CD på min fångis, vet varnade för ovanliga dryckesvanor (vatten inte alkohol :)). Ansamling av vatten som kunde ge en viss bukighet. Ovanligt lång och lockig päls (jag har kallstall och därför såg hästen ut som en björn när jag dök upp på kliniken).
Det bästa sättet att ta reda på sanningen är att ta ett blodprov.
Lite grundläggande info kan du hitta på www.safergrass.org, Katy har några bra länkar till CD-grupper på nätet.

Såklart har ni rätt! Jag som skrivit helt bakvänt CD ger tarmsymptomet ska det vara :D! Tack för tipset om länken.

Bukmuskulaturen blir försvagad så de får hängmage.
Symptomen kan liknas vid en stamkund på en bar:
Skallig, ölmage med ökad törst.

Hej Kristel!
Jag har reggat mig in på E(quine)CD newsgroup!
Det finns en miljon artiklar som är väldigt intressanta för mig med fånghäst, jag kan tänka mig att det kan vara intressant för dig med! :D
Följ länken från Safergrass och registrera dig som användare, det är värt mödan, jag lovar att du inte blir besviken!!

JAAAAA! Jag var där igår och reggade mig och det tog inte många minuter förren det damp ner 5 mail med JÄTTEBRA fakta :love:.
TUSEN TACK TILL ER ALLA FÖR ER HJÄLP!

Vart reggar man sig och vart finns mer info? Surfade runt lite på safergrass.org men hittade inte?? :confused:

Hjälp! :) ;) :o

Mvh Huntress

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 083
Senast: Badger
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Hästvård I november konstaterades efter blodprov att min gamla dam Kalibra f.93 har PPID (Cushings syndrom) Efter att ha medicinerats i 2...
Svar
15
· Visningar
3 774
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka