crosstrainer

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag funderar lite på att kanske köpa mig en crosstrainer - begagnad då. Men som vanligt så vet man ju inget om såna, så...
Att man får vad man betalar för är en självklarhet för mig, men jag undrar om det är nån här som kan berätta för mig VAD som skiljer den billigare varianten från den dyrare. På vilket sätt märker jag som användare att den är billig?

Tack på förhand!
 
Sv: crosstrainer

Jag har en såndär från tv shop...köpte beg och nog får man både pols o blir svettig på den...såklart är det skillnad mot dom på gym , men min funkar för det jag vill ha den till ( att slippa åka på gym)
 
Sv: crosstrainer

Jag har inte själv en crosstrainer men har testat "riktiga" på stora gym och en som var, vad jag antar, billig. Skillnaden var att den billiga är så mycket mindre stabil, när man körde igång på den så kändes det nästan som att den skulle välta:crazy: och då är jag inget vidare stark och ganska liten.

Nu finns det säkert billiga som är bättre än denna, men om du har möjlighet, testa dom innan köp så du inte köper skit:/
 
Sv: crosstrainer

Det jag tycker är främsta skillnaden mellan de två olika jag har haft privat (en billig och en dyrare variant som jag köpt begagnad av en granne) är att den billiga var mer ostadig, instabil och "vandrade över golvet" och även om det skulle gå att reglera motståndet så upptäckte jag aldrig någon skillnad när jag gjorde det.

Den dyrare varianten är betydligt stadigare och stabilare, har pulsmätning, olika program (back, intervall etc) och flera olika möjligheter att ställa in olika motstånd. Sedan är det även en känsla att den känns mer följsam när man står på den än vad den billiga gjorde.

Ironiskt nog använde jag den billigare betydligt mer än den dyra :angel: (men det kan ju bero på att jag börjat jogga nu och tränar mer på gym)
 
Sv: crosstrainer

Nu vet jag inte vad du väger och menar inte att vara oförskämd, men ju billigare desto mindre kilon klarar trainern verkar det som. Har inte satt mig in i det jättenoga, eftersom jag själv inte har några större viktproblem.

Men kompisens man började även han använda hennes trainer och det började knarra och knirra och visade sig att han var för tung för den.

Så man bör ta reda på var maxvikten går om man är fler som ska använda den.

:)
 
Sv: crosstrainer

Stabiliteten, som de andra redan har sagt - och finesser förstås. Ett tips, om du kan tänka dig att köpa ny, är att hyra först. Om du vill köpa sen, dras hyressumman av. Vet inte om du har en sån butik i närheten, men det finns lite varstans. Vi gjorde så, och var nöjda med att ha testat först. Det var ändå ingen snordyr variant vi köpte.
 
Sv: crosstrainer

tack för era svar!
Jag är väl mer åt en tungviktare, så då lär det ju vara bättre att hitta en dyrare variant till ett bra pris.
Vilka märken kan man anse vara lågpris resp. högpris? Så kan man ju sortera bort många redan när man läser annonser, menar jag...

Karfitsa - nej, någon ny blir det inte.
 
Sv: crosstrainer

Tack! den sidan var informativ och bra!
(jag är värdelös på att googla själv...)
 
Sv: crosstrainer

När jag köpte min crosstrainer för något år sedan så försökte jag få så mycket steglängd som möjligt för pengarna. Detta för att få så stor elipsrörelse som möjligt. De billigare med kortare stegländer blir mer som att trampa vatten.

Ju mer jag läste och jämförde, desto mer utökades min budget. Tror jag från början hade en bild om att hitta en för 2500 kr... Det dubblades :angel:

Det blev en Master c305 tillslut (ett andrahands val efter en Monark i samma prisklass som inte fanns att köpa någonstans) Den är stabil, har bra program, har i sort sett samma känsla som på en gymcrosstrainer.

Synd bara att det är så tråkigt att stå på den :angel:
 
Sv: crosstrainer

Jag hade ingen aning om hur mycket jag skulle komma att använda en crosstrainer, men tänkte att det vore bra att kunna träna inne utan att åka 2,5 mil till gym under vintern.

För att slippa kasta pengar på något jag inte visste att jag skulle använda mycket så köpte jag på återvinningsmarknaden i stan. En rätt enkel en, till det facila priset av 100 kronor!

Den reglerar man motståndet på genom att vrida en ratt så att ett band spänns åt om hjulet. Det finns en liten "mätare" som mäter tid, hastighet och sträcka. Inget fancy direkt. Men satan i gatan så man kan bli svettig på apparaten....

Är inte heller nån sylfid och visst rör sig maskinen lite, men jag har ställt den på en gammal hallmatta med gummering under. Fördelen är också att den är fullt hanterbar att flytta på och inte tar så förbenat mycket plats.

Så billigt är inte alltid dåligt! Kör hårt, vad du än väljer!
 
Sv: crosstrainer

Synd bara att det är så tråkigt att stå på den :angel:

Eller hur! En sån vansinnigt tråkig mockajäng! Själv är jag upplyst (och frälst) om cardions "onödighet" i det dagliga träningssammanhanget och jag har med glädje insett att gymmets cardioavdelning lämpar sig bäst som uppvärmning en halvtimme innan jag istället tränar med de betydligt effektivare vikterna. Flåset jobbar jag bättre på med gång/jogg/löpning på barmark när den tiden kommer eller finns. Ibland klättrar jag upp på en crosstrainer på gymmet men gah, det brukar inte bli långvarigt! Då är cyklingen roligare, men jag får bara så vansinnigt ont i röven av att sitta och skava. Så nä, tacka vettja annan träning som är roligare! :)
 
Sv: crosstrainer

Jag kan nog hålla med om att det är rätt tråkigt med en crosstrainer, men om man är för risig i kroppen för att kunna springa och får ont i knäna av att promenera + inte kan gå med stavar för att händerna domnar av att hålla i dem. Och dessutom tycker att cykling på typ motionscykel är om möjligt ännu tristare plus att vadderingen på ens rumpa finns överallt utom under sittbenen (AAAJJ!) - då återstår ändå den som träningsalternativ "istället för promenader eller joggingrundor". Jag är mer ute efter lite rörelse överhuvudtaget än att få upp flås eller träna styrka. Jag använde crosstrainern som uppvärmning när jag gick på rehab på sjukhuset och jag tyckte ändå att det var rätt okej att trampa på den en stund med lite musik i öronen.

Jag vet egentligen inte hur mycket den skulle användas här (heller...) men den här våren har jag lite saknat ett enkelt sätt att röra mig eftersom jag har valt bort bassängträningen den här terminen (svårt att pussla ihop med skola o familj) och när underlaget inte tillåtit ridning eller promenader (som jag ändå inte fixar). Så hade jag haft en nu så hade den faktiskt använts lite.
 
Sv: crosstrainer

Naturligtvis är det inte fel att använda crosstrainer som träningsmetod, jag har bara fått lära mig att man ska inte överskatta dess effekt beroende på ens syfte med träningen. Det finns de som skaver timtals dagligen på en crosstrainer utan att egentligen uppnå något annat än mobilisering som ju förvisso är bättre att den sker än inte alls.

Gymträning hemma utan egentlig utrustning kan vara synnerligen mer effektiv, man måste bara upptäcka det och inse det OCH - bli inspirerad av den träningen så att den sker. En crosstrainer i synfältet signalerar ju specifik vädjan till smvetet, medan en köksstol som kan vara MER effektiv ut träningssynpunkt kanske inte alltid ger den typen av samvetsstimulans.
 
Sv: crosstrainer

Fast det kan ju vara det där samvetet som gör att man faktiskt ställer sig på den.
Nej, jag överskattar den inte, förväntar mig inte att få superkondis av den utan kanske att en halvtimme på den är jämförbar med en halvtimmes rask promenad.

Vad menar du att man ska göra med en köksstol?
 
Sv: crosstrainer

Men det är ju det jag menar, samvetssignalen utlöses av crosstrainern snarare än av köksstolen för de flesta.

Googla på typ fitness hemma så finns hur mycket som helst tips och råd om effektiv träning hemma.
 
Sv: crosstrainer

Jag köpte en crosstrainer för 500 spänn på Blocket :p

Den gör sitt jobb, jag blir svettig, får upp pulsen, displayen funkar och visar tid och kaloriförbrukning (fast den tar jag med en nypa salt).

Om jag hade haft råd hade jag hellre köpt en bättre för några tusenlappar. Den jag har nu knakar och låter och är lite ostabil, ibland lossnar det skruvar också ;) Men den har inte gått sönder eller så, men jag önskar att jag hade en bättre.

Men den är bra som vardagsmotion om det är regnigt eller så ute. Dessutom är jag folkskygg och hatar gym, så jag tränar mycket hellre på en skranglig hemmacross än på de flashiga på gymmet med andra människor.
 
Senast ändrad:
Sv: crosstrainer

Men det är ju det jag menar, samvetssignalen utlöses av crosstrainern snarare än av köksstolen för de flesta.

Googla på typ fitness hemma så finns hur mycket som helst tips och råd om effektiv träning hemma.
fast nu var jag ju inte ute efter någon "effektiv träning" utan bara ett sätt att röra mig lite på ett sätt som fungerar för min skruttiga kropp, oberoende av vad det är för väder ute.
 
Sv: crosstrainer

...det är som sagt skittråkigt att träna på CT, men jag brukar leta rolig musik på spotify och mitt senaste tips är sean banan :rofl: ....tempo och roligt
 
Sv: crosstrainer

Det är väl olika i så fall för jag har både hållit vikt och en bra kondition med 5 pass på crosstrainern i veckan under vintern.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 891
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp