Creme fraiche i överflöd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 016

Trissa

Trådstartare
Jag har 1 liter creme fraiche i kylen som börjar sjunga på sista datumet. Vad kan man göra med den? Gärna något som kan bli matlådor till jobbet!

Om du kan tänka dig kalla eller delvis kalla matlådor är nog röror ett smart val.
Tonfiskröra, skagenröra, baconröra, skinkröra. Gott till sallad, bakpotatis och pasta.
Annars någon god pastasås eller en stor laddning potatissallad eller krämig pastasallad.

Jag har alltid stora mängder grädde i såsig mat. Jag hade gjort typ en stor sats köttfärssås eller liknande.

Fast det verkar mest handla om ett par dl eller så.

De bästa pastasåserna jag har gjort består typ bara av creme fraiche :o

Ex räkor:
Ca 400-500 g räkor, finhackad gullök, 6 dl creme fraiche. Är det naturell cf behöver man såklart piffa upp den med lite krydda. Jag gillar chili till räkor.

Det blir så sjukt krämigt:love:

Har du en liter kan du göra två pastasåser. T ex en med räkor och en ost- och skinka. Ost- och skinka görs på samma principer. Typ 300 g skinka och 150 g ost, lite lök, kryddor och massor med creme fraiche!

Tack alla! Jag gjorde av med hälften på någon slags grönsaksröra som jag åt till hamburgare, och resten ska jag hälla i kycklinggratängen som @cili tipsade om! :)

Frys in, ge bort eller kasta. Jag hade inte baserat måltider på något så fett bara för åtgångs skull.

Vill du faktiskt ha creme fraiche som bas i några måltider kan du ju låtsas att det är yoghurt och äta det med frukt och müsli.

Frys in, ge bort eller kasta. Jag hade inte baserat måltider på något så fett bara för åtgångs skull.

Vill du faktiskt ha creme fraiche som bas i några måltider kan du ju låtsas att det är yoghurt och äta det med frukt och müsli.
Jag äter lite lchf-ish, så det är bara bra att det är fett. Även om jag inte hade gjort det så hade jag aldrig kastat felfri mat!!!

Jag äter lite lchf-ish, så det är bara bra att det är fett. Även om jag inte hade gjort det så hade jag aldrig kastat felfri mat!!!
Jag håller med om att det inte är bra att kasta mat, men jag hade ändå bedömt att kasta som det bättre alternativet till att äta den ena gräddiga maträtten efter den andra enbart för att göra av med creme fraiche. (Bäst hade så klart varit att inte få en massa över från början, men det är ju lätt att säga i efterhand.)

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 225
Senast: Halcyon
·
Hemmet Jag har ofta med mig 1-2 mackor till stallet och snart börjar det bli för varmt att bara ha med dem i en vanlig matlåda. Jag har... 2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Krålus
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 724
Senast: Seaside
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 525
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II