Cowboydressage?

Sv: Cowboydressage?

Nä, verkligen inte!!! Men det kanske ändå kan kännas skönt att tillhöra en viss kategori eller grupp där man delar samma tankar, värderingar, mål etc. Annars brukar jag också vara emot just sortering och indelning i fack eller kategorier för det har en tendens att bli statiskt. VI gör så här och VI gör si men DOM...

Om man då inte håller med eller köper allt kan det bli så att man tappar känslan av tillhörighet och gemenskap, vilket jag tror är viktigt för alla människor. Men det bästa vore förstås om vi alla kunde lära av varandra oavsett diciplin eller ridstil för att utvecklas både som personer och ryttare och ha roligt med hästen! Alla är individer och kanske kan lite influenser från andra stilar vara just det som behövs för att vi ska komma vidare! Precis som när man i skolan plötsligt fattade hur man skulle lösa det svåra mattetalet när en annan lärare än den ordinarie förklarade. Jag kan ibland tycka att det är lite för statiskt i erfarenhetsutbytet i ridsporten...

Anledningen till att jag startade denna tråd var för att se om det fanns andra "out there" som tänkte på samma sätt som jag! Och det fanns det ju... :)

Hmm, blev kanske lite svamligt... :crazy:

Vad roligt att höra att flera är inne på samma tänk som jag! Har dock ingen egen häst nu, så det blir ridskola kombinerat med western så ofta jag bara kan!

Jag har haft en liknande tanke...
Tänk att rida ett perfekt program i westernutrustning med lång tygel... Tycker absolut du ska våga!!! Om jag skulle se dig lovar jag att heja på för fulla muggar! :) :bump:

*S* Jag hoppas på att kunna börja rida lite uppvisningar, kanske framför allt hos EWR och på karlshamns ridklubb i vår/sommar, för då kan jag ha vilken utrustning som helst.. Tävling och sådär så är jag ju låst iumed reglerna till en viss sorts utrustning :) Hade det inte varit för att min "dam" lever upp till de flestas förutfattade meningar om hästarna med hennes stam så hade jag LÄTT ridit in och gjort det utan sadel i grimma, för det går :) Men skulle nån skrapa bort lera från sin sko så skulle det sluta med att jag åker av och studerar grus... *harkel* Min dam är lite "tiptoe" och rejält med krutig när hon går igång, fast hon är snart 16 känns hon 50% av tiden som en unghingst som ska flasha och kaxa :D :love: :love: jag fick vad jag förtjänade i den pållan helt enkelt.

Förväntar mig att du dyker upp och hejjar på ;) så hejjar jag på dig! :D

Kul att höra! Rider du i samma utrustning på dressyren som i western eller byter du? *nyfiken*

Rider i en allroundsadel i dressyren( har nu även börjat att hoppa henne 1 ggr /veckan, quarter kan hoppa HÖGT O BRA) När vi rider western har vi westernsadel.:idea:

Haha, det är roligt när det är lite krut kvar trots de börjar bli lite till åren!:) Vad är det för pålla du har?

Jag rider lite av varje.
Jag har plockat valda delar ur olika ridstilar och tar mej friheten att använda just det jag tycker är bäst.
:)

Urbino/utrillo/jovial/janko Tant är hon :) Dom ska tydligen vara så... :rofl: :rofl: :rofl:

Men hon är en superhärlig liten dam.. förutom att matte ibland blir lite irriterad.. Har inte trillat av henne ännu :) men det är nog bara för att hon är schysst nog att stanna mitt i en bockharang.. *asg* Hon bockar nu för vi har precis satt igång igen efter en ganska lång viloperiod när jag varit iväg och jobbat så det är "glädjeskutt" och oftast försöker jag gasa ur det, men tja.. ibland så tappar matte balansen och då stannar hon! :love: Den enda häst jag vet som kan stanna mitt i ett bock faktiskt..... :rofl: :rofl: :rofl:

KUL, KUL ! klart man inte hoppar i en WESTERNSADEL, har du sett en HUNTER HACK klass där de hoppar sina QH i en westernsadel. Det finns ALLROUNDSADLAR mot Hopp till alla våra westernhästar också, prova hästen tycker det är kul med lite omväxling i bland och du får en bra allround häst. Hoppa i en klass, gå in i reiningklassen efter. ha det bra lilla SKÄMTFIA :rofl: :angel:

Finns det kanske fler som hoppar sina hästar här , skriv gjärna och berätta!

Senast ändrad av en moderator:

KUL, KUL ! klart man inte hoppar i en WESTERNSADEL, har du sett en HUNTER HACK klass där de hoppar sina QH i en westernsadel. Det finns ALLROUNDSADLAR mot Hopp till alla våra westernhästar också, prova hästen tycker det är kul med lite omväxling i bland och du får en bra allround häst. Hoppa i en klass, gå in i reiningklassen efter. ha det bra lilla SKÄMTFIA :rofl: :angel:

Det var det jag menade... att man inte gärna hoppar i en W-sadel... :p Å ja, jag vet att hunterklasser tävlas i engelsk utrustning! ;)

Hur som helst, jag provade att "hoppa" den paint jag brukar rida, en väldigt bestämd och markbunden dam. det stod ett 15 cm högt kryss på ridbanan som jag tänkte hoppa med henne, och över kom vi men det var då rakt inget hopp! :rofl: Snarare nåt snubbelkliv :crazy: "Varför hoppa när man kan gå igenom" verkade hon tänka! Sen la jag ner det där med hoppning på henne...:D

Jag hoppar min quarter märr, hon gillar det, men det är bara små skutt på 50 cm, än så länge. Har provat att hoppa i westernsadel, fastnade med min väst i knoppen, ingen större skada skedd, men jag kan tänka mej att man kan åstakomma stora skador om man hoppar i en Wsadel och landar lite fel.....:o

Jag hoppar mina hästar och har vart med på clear round tävling med mitt ena quartersto. Hon brukar oftas verka väldigt hispig, men där var hon helt plötsligt jätte lugn - jämfört med de hästarna! :smirk:

Minns att jag var med på en maskeraed hoppning nån gång för länge sen, i cowboy kläder och westernsadel. Då måste de vart minst 50 cm, om inte högre. Minns bara att jag blev sur för att de ville utesluta min pga av sadeln, de påstog att man inte fick hoppa i weternsadel. :mad:

Kul att höra! Jag tror att det är bra med variation både för människa och häst! Hur var clinicen för EBH??? Var du med som ridande eller som fotfolk? *nyfiken*

Det var mycket intressant!
Han jobbade mycket med just hästen balans, och inte så mycket i ordalag: samling -den kommer med balansen. Precis som min inställning är.

Det var också roligt att höra om han tränings metoder/filosofi. Han förespråkade mycket träning i skogen, gärna i vatten! och klättring.

Det var också intressant att se så många olika hästar, ryttare och dicipliner på han träningar. Westernfolk, "akademiker", ridskoleryttare.
Han hade ett sätt att få fram utstrålning och kraft i varje häst som jag var impad av!

Just att han jobbade så mycket med balansen gillade jag, hos ryttaren men också hästens balans!

Dessutom är både han och hans fru som var med väldigt trevliga!

Jag hoppar inte min häst.. däremot så har jag en kompis som kommer hoppträna henne till våren och förhoppningsvis tävla henne en del. Mina knän är paj så det där med att hoppa är mest en dum idé, men min häst gillar det och har bra teknik så då kan man ju lika gärna utveckla det :):)

Vad roligt att höra att flera är inne på samma tänk som jag! Har dock ingen egen häst nu, så det blir ridskola kombinerat med western så ofta jag bara kan!

Jag har haft en liknande tanke...
Tänk att rida ett perfekt program i westernutrustning med lång tygel... Tycker absolut du ska våga!!! Om jag skulle se dig lovar jag att heja på för fulla muggar! :) :bump:

Att rida in på en dressytävling i westernutrustning etc går inte ihop med TR dessvärre. OCH det finn en anledning varför man har sin häst mellan skänkel och hand (sk. på tygel) Visst kan man tävla westernhäst(avser då Quarter el.Paint) i dressyr. Men det skall då inte vara med "peanutrolers" utan med häst som har bakbenen rätt placerade och ryggbåge spänd. Reining är avsedd dressyr för westernhästar, som pga sin exteriör är byggd för andra uppgifter än en renodlad dressyrhäst! Men det vore väl ett SUPER drag av western Sverige att få in dressyr som den absolut grundläggande kunskapen för att kunna lära sig rida....

Nä, jag vet att det inte går ihop med TR det var bara en tankelek... Det hade varit häftigt!

För mig är en westernhäst inte rasbaserad, utan en häst tränad under en något annorlunda form med lite annan teknik. Därför vill jag förtydliga för dig att "westernhästen" jag så småningom förhoppningsvis rider western/dressyr uppvisning på är ett halvblod. *S* inga probs med bakbenen där...

All ridning är en form av dressyr, dressyr är ju helt enkelt träning i grund och botten. Men tja, lätt att det går att rida western och "dressyr", hoppning på samma häst.. känner tex. till ett renavlat reiningsto på Gotland som hoppar 140 - på kul... :D vet även amerikanska hästar som piafferar osv...

Att rida in på en dressytävling i westernutrustning etc går inte ihop med TR dessvärre. OCH det finn en anledning varför man har sin häst mellan skänkel och hand (sk. på tygel) Visst kan man tävla westernhäst(avser då Quarter el.Paint) i dressyr. Men det skall då inte vara med "peanutrolers" utan med häst som har bakbenen rätt placerade och ryggbåge spänd. Reining är avsedd dressyr för westernhästar, som pga sin exteriör är byggd för andra uppgifter än en renodlad dressyrhäst! Men det vore väl ett SUPER drag av western Sverige att få in dressyr som den absolut grundläggande kunskapen för att kunna lära sig rida....

VAD pratar du om??? :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar