Cowboydressage?

Bumble-Bee

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som rider "cowboydressage" eller på annat sätt kombinerar dressyr och western? Jag har lite problem att placera in mig i ett fack och titulera mig "westernryttare", "dressyrryttare" eller något annat utan vill gärna plocka godbitarna från olika dicipliner och läror... Gärna som EBH gör i cowboydressagen! Tycker det ser otroligt härligt ut! Tänk att i full westernutrustning kunna göra dressyrens mest samlade rörelser *drömma*

Men, eftersom det är låååång väg dit så tänkte jag höra med er under tiden; finns det någon här som kombinerar det bästa av två världar??? Vad? Hur går det? :bump:

Sv: Cowboydressage?

Det finns nog många som gör, mer eller mindre! :)

Jag har varit på clinics med bla EBH och tycker att många dressyr rörelser är ett utmärkt och roligt komplement till westernmomenten.

I övrigt rider jag dock hästarna ganska lika vare sig jag rider dressyr eller western.

Särskilt araberna jag har haft och haft i träning har passat väldigt bra till "cowboy dressage"

Och varför skulle du inte kunna göra piaff, passage och galoppiruetter på en renodlad westernhäst? (Finns en del som kan det också)
Bara att rida på som jag ser det! :D

Kul att höra! Jag tror att det är bra med variation både för människa och häst! Hur var clinicen för EBH??? Var du med som ridande eller som fotfolk? *nyfiken*

Efter att ha spenderat halva sommaren i USA med Lynn Palm och Cyril P-Rossillion, har jag verkligen insett hur mkt man kan och framförallt BÖR kombinera dressyr med western. Western är ju praktiskt taget dressyr, bara det att man rider hästen i en lite annan form och på lösa tyglar. :)

Det där med galoppirruet på en westernhäst, vad sägs om en painthingst som gör detta helt felfritt i båda varven? :smirk:

Wrangler: Har du varit på clinic med EBH?! *avis*. Tycker han har en härlig inställning, det lilla jag sett av honom.

Tycker det är jättebra att kombinera western med dressyr, speciellt dom samlande rörelserna öppna och sluta, även om jag själv är mer intresserad av akademiskt.
Skillnaden ligger väl mest i formen. Westernhästar ska ju gå lägre i form än tex dressyr- och barockhästar. Man får dock inte glömma att länga ut även en dressyr häst framåt-neråt emellanåt för att kontrollera att hästen går över ryggen!:idea:

personligen ger jag inte mycket för hans dressyr, tycker det är för mycket tävlingsdressyr med med westernstång. dvs kort tygel och näsan bakom lod. skillnaden är väl att dressyr-ryttare sitter snyggt...

Att däremot blanda western med dressyr, som är mer åt barocken med halvlång tygel, fungerar super. Alla hästar mår bra av att jobbas i både hög och låg form.

Piaff, passage och galopp-piruett är inga större svårigheter. ;)

Wrangler: Har du varit på clinic med EBH?! *avis*. Tycker han har en härlig inställning, det lilla jag sett av honom.

Vad är några clinics mot en halv sommar med Lynn o Cyril!? :p

Tack för ett informativt och inspirerande mail, jag återkommer säkerligen i ämnet! :D

Egentligen är väl all ridning mer eller mindre dressyr, eller har iallafall dressyr som en grund. Har nog aldrig sett en paint göra galoppiruetter, men det är säkert häftigt!!! :bump:

Berätta gärna mer om din tid i USA, hur red och tränade ni där? :bump:

Jag har också kollat lite på det akademiska och det ligger väl närmre western än den engelska-/tävlingsdressyren! Och just att variera formen på hästen är ju en fördel man får av att kombinera! :idea:

När jag menar dressyr kombinerat med western är just den halvlånga tygeln en sak jag vill åt. Är inte så intresserad av att behöva bära hästen i handen, bära sig får den göra själv :D (när den blivit så stark att den orkar det förstås!)

Hur går det att kombinera ex galoppiruett med spin? Blir pålle förvirrad och faller in i spin i piruetten el vice versa eller går det bra?

nej, hittills har de inte blivit förvirrade. De kan gör bakdelsvändning i skritt, trav och galopp beroende på vad man frågar efter. Galopp-piruetten kommer man ju in i från galoppen, medan spinnen startas antingen från stillastående eller, på träning, från traven.

Hej!

Jag har precis samma problem vet inte i vilket "fack" jag ska placera mig en lång tid har det känts som om jag inte hör hemma någonstans!
Har länge ägt hbl(iofs mindre modell) samt att jag oftast rider i dressyrsadel men har mycket "westerntänk".
Mitt mål är harmoni!
Jag vill ha en lydig häst som jag kan rida med små hjälper! i framtiden både piaff o passage, rida överallt o framförallt ha en bra relation till min häst.

Jag tycker det svåra är att hitta tränare! Rider nu för en kvinna "centrerad ridning" vilket har hjälpt mig super i det läge jag o min häst är idag.

Både jag o min sambo är nog cowboy dressage ryttare om det finns ett sådant fack numera? :)

jag! :D

Det är roligt som fanken att träna spinns och piaffer på samma häst :)

Har inte gett mig tid att verkligen läsa allt här, men för att iaf svara på första frågan :D Jo då, jag kombinerar western och dressyr och både jag å min pålla uppskattar dom olika rörelserna :D

Min lilla hemliga dröm är att någongång våga (för här handlar det bara om att våga) ställa upp i LAdressyr och avsluta den obligatoriska uppställningen vid prisutdelningen med en spinn... :banana: en flickdröm som jag fortfarande inte kan släppa.. men jag tror det handlar om att jag vill knäppa alla på näsan som tycker på att "westernhästar" är hästar som inte duger till dressyr/hoppning och att "westernryttare" bara leker runt i skogen och rider western för att dom aldrig skulle kuna bli "bra" ryttare.. *harkel* den syne är tyvärr VÄLDIGT utbredd här nere, förvisso bara bland dom yngre ryttarna (dvs. i stort sett alla utom dressyrtränarna här.. :))

Tja :) det var jag det..

kram

men jag tror det handlar om att jag vill knäppa alla på näsan som tycker på att "westernhästar" är hästar som inte duger till dressyr/hoppning och att "westernryttare" bara leker runt i skogen och rider western för att dom aldrig skulle kuna bli "bra" ryttare.. *harkel* den syne är tyvärr VÄLDIGT utbredd här nere, förvisso bara bland dom yngre ryttarna (dvs. i stort sett alla utom dressyrtränarna här.. :))

Tyvärr är det nog så i hela landet för det är så här uppe i norr också. Jag brukar fråga vad de grundar sina åsikter på? Oftast har de sett de ryttarna som är i början av sin westernridnings karriär :)
brukar försöka hjälpa dem förstå vad de sett! Det är lätt att ha åsikter om något man tittat på i 5min ;) Ser de 5min av en hopptränare/dressyrtränare så känner de igen saker o förstår kanske sammanhanget. Man kan nå samma mål på olika sätt.

Men Fördommar finns överallt det är bara att leva med dem o försöka att inte bry sig. Försöka vara bättre själv!

Jo, det är ett utbrett fenomen... *S* Men tja :D rätt som det är så får dom sig näsknäppare.. det är som du säger - vdet gäller bara att inte sjunka lika lågt sjäv... och försöka att ödmjukt och säkert besvara vissas korkade fördommar med tålamod och fakta :D

*S* Snart, snart är tiden inne då min dam och jag växlar mellan piaffer och slidestops.. my god, vad jag älskar min mångsidiga dam :D ( och min MKT tålmodiga mamma som fortfarande är min allvetande guru.. :))

Kul med ditt intresse för western! ( och dressyr) Vår quarter tränar vi även för en duktig dressyrtränare en ggr i veckan. Han hjälper till med utbildningen av de samlade lösgörande rörelserna. Ex ordentliga skänkelvikningar, öppnor, slutor, mkt halvhalter mm, då rids hon ngt högre i formen för att även få fram hennes bra gångarter. Och hon tränas även i western och hon har inga problem att komma ner i den lägre lösare formen och arbeta. Så kombinera dressyr och western det går bra.:idea:

Vad roligt att höra att flera är inne på samma tänk som jag! Har dock ingen egen häst nu, så det blir ridskola kombinerat med western så ofta jag bara kan!

Jag har haft en liknande tanke...
Tänk att rida ett perfekt program i westernutrustning med lång tygel... Tycker absolut du ska våga!!! Om jag skulle se dig lovar jag att heja på för fulla muggar! :) :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar