Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser jättemånga som handlar tillsammans. Sett kompisgäng gå på mataffären ihop, även sett gäng om typ 3 vuxna som handlar tillsammans i vår lilla obemannade butik där man max får vara 2 personer inne samtidigt. Hur tänker man liksom?

Jag kanske har en biaserad observation eftersom jag oftast handlar på tider när det även innan var mest ensamhandlare.

Men lite måste det väl ta emot att i ett gäng eller familj passera fem gatupratare och tre skyltar med uppmaningen att ”Handla ensam!” innan man kommer in i butiken. Tycker man.

Det är så ologiskt. Först skriker svenskar om varför Tegnell/FHM/regeringen inte gör någonting och äldre dör och Sverige är slappt och släpper in alla och det är ett pesthål. Eftersom det uppenbarligen inte fungerat att svenskar tar egenansvar och följer FHM och regeringens rekommendationer så har de nu skärpts till restriktioner - särskilt iom införande av den nya pandemilagen.

Så nu skriker människor om att de är inlåsta i Östtyskland (minst) och att det talas för mycket om kostnaden för att stänga ner Sverige, det som många tidigare tyckte skulle göras - förutom om den personliga friheten begränsas då.

Det i särklass största misstaget som FHM, regeringen och andra myndigheter gjort är att de överskattade svenskars i allmänhet förmåga att efterleva rekommendationer och ta dem på allvar. En majoritet av svenskar har varit försiktiga och noggranna men det finns alltför många som fortsatt leva sitt liv som vanligt av olika anledningar.

Mellan vilka datum är det du syftar på här? Är det en långvarig inkompetens från FMH, regeringen och andra myndigheter du syftar på eller bara i början? Det som ju väldigt tidigt precis mobilitetsdata från telefonmaster som mer eller mindre exakt visade hur rörelsemönstren förändrades i Sverige och i andra länder. Jämförelser med andra länder kring hur många som stannade hemma från jobbet och hur smittspridningstakten förändrades kom tidigt och följdes noggrant upp.

Själv anser jag att det största misstaget från regeringen har varit att misslyckandet i att se komplexiteten i en pandemi som påverkar hela samhället. Det är en för komplex fråga för att avgöras av någon enskild form av vetenskaplig expertis. Det finns otroligt många expertinstanser som hade kunnat ge regeringen råd och åsikter här. Hur påverkas barnens utveckling av en nedstängning av skolorna eller av distansundervisning? Hur påverkas företag av denna ena eller andra restriktionen? O.s.v. Istället har regeringens företrädare gång på gång svarat på frågor om kommande rekommendationer med att de får se vad "expertmyndigheten" säger. Vilken myndighet de syftar på är uppenbart för alla, det är den myndighet de har kapitulerat allt ansvar till. Den myndighet vars höga företräde har suttit och diskuterat på mejlen om en skolnedstängning är värt det för att rädda X antal liv eller inte. Frågor som de överhuvudtaget inte har den sammanlade kompetens för att kunna bedöma. Det är politikernas ansvar att bedöma, efter att ha tagit del från expertåsikter från flera läger, ingen annans.

FHM:s största misslyckande skulle jag säga är den killgissande arrogansen gubbarna på myndigheterna har haft. Draget från gamla erfarenheter har de beslutat sig om virusets beskaffenhet, och gång på gång varit sena på att rätta sig efter tillgängliga data när det har visat sig vara fel.

Jag kanske har en biaserad observation eftersom jag oftast handlar på tider när det även innan var mest ensamhandlare.

Men lite måste det väl ta emot att i ett gäng eller familj passera fem gatupratare och tre skyltar med uppmaningen att ”Handla ensam!” innan man kommer in i butiken. Tycker man.
Ja det kan man verkligen tycka. Eller de stora skyltarna där det står MAX 2 PERSONER I BUTIKEN SAMTIDIGT 🤨

Ingen i Sverige testas så frekvent som ni gör, det är synd tycker jag.
Däremot så testas även små barn om dom har symptom, fast det är ganska "nytt" i.o.m att det börjar bli stor spridning även på förskolor.
I min region var dom så udda att dom hemlighöll på förskolan att något barn hade covid, och det i sin tur gjorde att fler hann bli smittade och till slut fick dom stänga :mad: Sen skyllde dom på kommunen att dom inte fick berätta... *suck*.
Österrike är ju tydligen världsmästare på testning, fast jag vet inte om det hjälper så mkt.

Bra att dom börjat testa mindre barn också. I början trodde man ju inte att barn var så drivande i smittan men senare studier visar att barn blir smittade i lika stor utsträckning, bär på viruset och kan smitta andra men blir sällan själva sjuka.

Ser Karin Tegmark Wisell i dagens genomgång, och hon visar antikroppsstatistik.

Hon kommer inte till den här konklusionen, men jag tycker ändå att det ser ut som Covid -19's antikroppar inte är så långlivade - i och med att procentsiffrorna inte ökar över tid.

Och att den låga procenthalten på antikroppar i äldre (~2%) gentemot andra åldersgrupper möjligtvis kan bero på att istället för att ha antikroppar så dog de smittade bort från statistiken.
(90.8% av de som avlidit av Covid-19 är äldre än 70 år, dvs fler än 12.000)
I Ichgl hade ca 50% av befolkningen antikroppar vid en stor undersökning i maj förra året, dessa personer följdes upp nyligen. Det visade sig att ca 90% fortfarande hade antikroppar.

”Totalt har tolv personer på särskilt boende i Skåne testat positivt efter att ha fått två doser, enligt Smittskydd Skånes uppgifter. Men endast två av dessa hade symptom.
Vaccinsamordnaren betonar samtidigt vikten av att fortsätta att följa alla restriktioner, även när man är fullt vaccinerad.

– Vi kan inte trappa av på det. Men vi ser överlag en väldigt god effekt av vaccinationerna på äldreboenden.”
Www.hd.se

Österrike är ju tydligen världsmästare på testning,
Jag undrar hur man mäter för att få fram just Österrike som världsbäst?

Antal tester per miljon invånare ger en 42:a-placering, precis bredvid testnings-storheter som Sverige och Finland.
Räknar man just nu (senaste datum 13/3) ligger man betydligt högre upp i världslistan med 28,62 promille av befolkningen under en och samma dag, men är ändå slagen med nästan det dubbla av Slovakien med sina 55.13 promille.

Jag undrar hur man mäter för att få fram just Österrike som världsbäst?

Antal tester per miljon invånare ger en 42:a-placering, precis bredvid testnings-storheter som Sverige och Finland.
Räknar man just nu (senaste datum 13/3) ligger man betydligt högre upp i världslistan med 28,62 promille av befolkningen under en och samma dag, men är ändå slagen med nästan det dubbla av Slovakien med sina 55.13 promille.

Det sa vår Bundeskanzler för ngn vecka sen. Runt 60.000 tester per dag är det men då räknas både snapptesten och pcr-tests, visa länsef räknar bara pcr tests.

Jag ser jättemånga som handlar tillsammans. Sett kompisgäng gå på mataffären ihop, även sett gäng om typ 3 vuxna som handlar tillsammans i vår lilla obemannade butik där man max får vara 2 personer inne samtidigt. Hur tänker man liksom?
Jag också. Ofta kompisgäng på 4-6 pers i kanske 25-års åldern. Det står stora skyltar om att handla ensam. Jag stannar till precis efter ingången för att ta en scanner och har flera gånger hört dessa stjärnor skratta åt skyltarna och säga "jag känner inte dig!" och "jag känner inte dig heller!" till varandra. De flesta av dessa är säkert turister som delar boende, hur svårt kan det vara att skriva en lista och låta en person handla? Finns swish, det är ju hur smidigt som helst nuförtiden!

<snip>
<snip>

Var hittar man att Sverige och Finland ar "testnings storheter"? Ska man jamfora med varlden sa ar UK bast ... och Israel en kampar for att hinna ikapp men ar nummer tva. USA ar helt klart efter de bada, men kampar pa och ar pa tredjeplats ... sedan kommer Frankrike, Belgien, Spanien, och en mangd "random" Europeiska lander innan Sverige hamnar pa listan.

Rate of coronavirus (COVID-19) tests performed in the most impacted countries worldwide

Var hittar man att Sverige och Finland ar "testnings storheter"? Ska man jamfora med varlden sa ar UK bast ... och Israel en kampar for att hinna ikapp men ar nummer tva. USA ar helt klart efter de bada, men kampar pa och ar pa tredjeplats ... sedan kommer Frankrike, Belgien, Spanien, och en mangd "random" Europeiska lander innan Sverige hamnar pa listan.

Rate of coronavirus (COVID-19) tests performed in the most impacted countries worldwide
Ironiskt sagt, kan man påstå under pandemins inledning, att icketestande Sverige var en testningsstorhet. Vi har kammat till oss lite sedan dess, och ligger kring 42-43-44:e plats tillsammans med Österrike och Finland på worldometers lista.
Orkar inte länka just nu från mobil, men i går kväll ledde Gibraltar med fler än sex tester per invånare.

”Totalt har tolv personer på särskilt boende i Skåne testat positivt efter att ha fått två doser, enligt Smittskydd Skånes uppgifter. Men endast två av dessa hade symptom.
Vaccinsamordnaren betonar samtidigt vikten av att fortsätta att följa alla restriktioner, även när man är fullt vaccinerad.

– Vi kan inte trappa av på det. Men vi ser överlag en väldigt god effekt av vaccinationerna på äldreboenden.”
Www.hd.se
Jag undrar hur det i framtiden blir för de som inte kan ta vaccinet av olika skäl om sjukdomen fortsätter smittas mellan vaccinerade som inte får symptom.
Men förhoppningsvis så löser sig detta ändå ju fler som blir vaccinerade.

Det är så ologiskt. Först skriker svenskar om varför Tegnell/FHM/regeringen inte gör någonting och äldre dör och Sverige är slappt och släpper in alla och det är ett pesthål. Eftersom det uppenbarligen inte fungerat att svenskar tar egenansvar och följer FHM och regeringens rekommendationer så har de nu skärpts till restriktioner - särskilt iom införande av den nya pandemilagen.

Så nu skriker människor om att de är inlåsta i Östtyskland (minst) och att det talas för mycket om kostnaden för att stänga ner Sverige, det som många tidigare tyckte skulle göras - förutom om den personliga friheten begränsas då.
Folk som är aldrig nöjda ;):grin:

Jag undrar hur det i framtiden blir för de som inte kan ta vaccinet av olika skäl om sjukdomen fortsätter smittas mellan vaccinerade som inte får symptom.
Men förhoppningsvis så löser sig detta ändå ju fler som blir vaccinerade.
Det är nog ingen unik situation i den aspekten. Så har det nog fungerat i alla tider, med alla virus och med alla vaccin.

Jag tror inte det största problemet är att det kanske är någon person för mycket i en butik eller att två kompisar som är symtomfria går in tillsammans, även om det såklart skall undvikas och råd och rekommendationer skall följas! Och är det smockfullt på folk är det såklart en stor smittrisk om någon är smittad.
Å andra sidan är det sällan jag ser sällskap som handlar tillsammans, även om det händer. Och när det händer så är det såklart irriterande, men oftast ser jag människor som ser ut att vara själva. Dock är detta bara anekdotisk från min sida.

Det största problemet som jag tror är att folk skiter i att stanna hemma med symptom. En i min närhet sitter nu isolerad på grund av en kollega som kommit till jobbet med snuva och som sen testat positivt. DET tror jag är ett större problem. Samt givetvis att dessa som går till jobbet med symptom säkert även inte drar sig för att handla.

Den här tycker jag passar bättre i den här tråden, än i den andra;
Coop Norrtälje:

1616157736720.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka