Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker du verkligen att barns behov av sina föräldrar går att likställa med korridorgrannars behov av att vara nära varandra?

Jag tror ju inte att de som bor i korridor avstår alla andra sociala kontakter. Jag tror att många som bor i korridor har andra människor som de hellre har i sin nära krets, tex parters om man inte bor tillsammans eller en bästa vän som bor någon annan stans.

Säg att två av barnen är myndiga. Ska familjen då göra ett schema för att minska kontakten mellan föräldrar+minderåriga barn och de två myndiga barnen?

Absolut, jag håller med. Men någon form av lösning bör man ju kunna utforma för att minska nära kontakter inom korridoren.
Jo, en del åtgärder går såklart. Men har någon sagt att man inte ska det?
Men att ha som mål att man ska få ner kontakterna till nivån att vara separata bubblor eller jämförbara med en ensamboende verkar orimligt.

Jo, en del åtgärder går såklart. Men har någon sagt att man inte ska det?
Men att ha som mål att man ska få ner kontakterna till nivån att vara separata bubblor eller jämförbara med en ensamboende verkar orimligt.
Jag har aldrig sagt att det skulle vara målet heller. Jag har enbart skrivit om att införa åtgärder för att minska trängseln i korridorer.

Men är det verkligen klarlagt att lite ungdomsfestande sprider smitta som drabbar samhället hårt ? jag tänker att smittan sprids säkert lika bra på Ullared eller på skidsemestern i Åre.
Ja menar , ingen av er har väl varit med på alla de där festerna som ni på håll bevittnat- och då vet man väl antar jag inte hur det går till eller hur de känner varandra till vardags.

Många här verkar förfasa sig väldigt över hur andra missköter sig, men på något vis måste man väl ha varit på plats och sett det? mao lite samma stuk på de de intervjuade i somras på badplatserna som ansåg folk var galna som trängdes så och så var de själva på plats.

Och vad gäller samhällsfunktioner så störs de såklart även av restriktionerna.

Festerna är ett faktum, trängsel under jultid var ett faktum och så även trängsel uppe i Åre.

Jag har inte varit på en enda av dessa platser för att veta att det är så eftersom det var med på nyheterna att polis kallades in för att förhindra en fest i Åre och jag åkte förbi köpcentran på motorvägen och kunde se att julruschen var precis som ett vanligt år i Sverige med bilköer in på parkeringarna. Vad mer bevis behövs? Måste jag vara på plats? Det kan ju också vara så att man åker till en plats och vänder för att det är trångt. Då har man sett det men inte bidragit, svårare än så är det inte.

Två familjer jag känner var "tvungna" att åka till fjällen under sportlovet. En av dem hämtade mat i butik varje gång, så de handlade inte och bodde bara med dem de bor med i vanliga fall, familjen. Sedan vet jag inte hur det såg ut i backen, dock.

Sedan kan man ju undra varför man känner sig så egoistisk att man tänker "Åker de till fjällen så får jag festa"?
Borde det inte vara tvärtom? "Oj, vilka idioter som festar, då kanske vi ska stanna hemma så vi åtminstone inte bidrar till smittspridning".

Jag bodde i korridor i våras, var dock hem på helgerna. Frukost: ut i köket, gör iordning frukosten, tillbaka på rummet. Middag: värma matlåda, ta tillbaka på rummet. Jag såg till att gå till köket när ingen var där, annars väntade jag. Hade en äggkokare på rummet. Kul? Nej, men nödvändigt under en pandemi. Hade jag inte haft matlådor skulle jag valt en tid då inte många använder köket, gjort ett storkok och därmed ordnat matlådor för resten av veckan.

Världens enklaste sätt att halvera mängden kontaktytor i ett korridorsboende vore att bestämma i korridoren att hädanefter i pandemin delar vi upp oss lika många i två lag, och använder gemensamhetsytorna enligt följande:

Grupp A, mellan minut 00-29 på varje timme.
Grupp B, mellan minut 30-59 på varje timme.

Men förmodligen är inte akademiska studenter kapabla att klura ut någonting sånthär alldeles själva, utan en nymodighet som detta förslag måste nog komma direkt från FoHM och som gällandes studentkorridorer, så att alla kan enas i gnällande på Tegnell innan det praktiskt kan införas.

/tänkande människor är en utdöende art.

"Åh nej, tänk om jag behöver gå på toaletten fem minuter in i fel period?"
"Men nu kommer jag från bussen, och får stå och vänta vid dörren i tjugo minuter innan jag kan gå till mitt rum!"
"Jag har ingen klocka."

Gå på toa då. Gå till ditt rum då. Ring Fröken Ur från din mobil.
Men ge fan i att gå in i köket då det sitter tre från den andra gruppen där, och äter på sin halvtimme.

Själva grejen med smittskydd är att se till att så många som möjligt av varje potentiella möten mellan människor helst inte blir av, och i andra hand blir så korta som möjligt.
Varje möte som inte blir av är ett smittskyddsplus.
Varje möte som blir kortare än annars är ett smittskyddsplus.

Fatta det, och agera därefter.

Ser Karin Tegmark Wisell i dagens genomgång, och hon visar antikroppsstatistik.

Hon kommer inte till den här konklusionen, men jag tycker ändå att det ser ut som Covid -19's antikroppar inte är så långlivade - i och med att procentsiffrorna inte ökar över tid.

Och att den låga procenthalten på antikroppar i äldre (~2%) gentemot andra åldersgrupper möjligtvis kan bero på att istället för att ha antikroppar så dog de smittade bort från statistiken.
(90.8% av de som avlidit av Covid-19 är äldre än 70 år, dvs fler än 12.000)

I min region har flera förskolor stängt pga mkt smitta, både barn och personal. Smittan hos mindre barn (förskola, lågstadie) ökar.
I Sverige testar man väl inte barn under 6år så då är det väl svårt att veta?
Ingen i Sverige testas så frekvent som ni gör, det är synd tycker jag.
Däremot så testas även små barn om dom har symptom, fast det är ganska "nytt" i.o.m att det börjar bli stor spridning även på förskolor.
I min region var dom så udda att dom hemlighöll på förskolan att något barn hade covid, och det i sin tur gjorde att fler hann bli smittade och till slut fick dom stänga :mad: Sen skyllde dom på kommunen att dom inte fick berätta... *suck*.

Själva grejen med smittskydd är att se till att så många som möjligt av varje potentiella möten mellan människor helst inte blir av, och i andra hand blir så korta som möjligt.
Varje möte som inte blir av är ett smittskyddsplus.
Varje möte som blir kortare än annars är ett smittskyddsplus.

Fatta det, och agera därefter.
Men alla är ju så himla speciella och lättkränkta. Regler gäller alla andra, så att jag som är så himla speciell inte ska behöva ändra något enda i mitt liv.

Körde förbi två köpcenter i helgen. Bägge parkeringarna var proppfulla. Proppfulla. Ja, det är verkligen jättekonstigt att Sveriges strategi slår slint. Om alla hade gjort vad de kunnat (inte vad alla vill och känner att de kan tillåta sig för att de är så speciella) hade situationen sett annorlunda ut.

Körde förbi Citygross. Familjer med 4-5 personer som går in tillsammans. Ingen som handlar ensam.

Men alla är ju så himla speciella och lättkränkta. Regler gäller alla andra, så att jag som är så himla speciell inte ska behöva ändra något enda i mitt liv.

Körde förbi två köpcenter i helgen. Bägge parkeringarna var proppfulla. Proppfulla. Ja, det är verkligen jättekonstigt att Sveriges strategi slår slint. Om alla hade gjort vad de kunnat (inte vad alla vill och känner att de kan tillåta sig för att de är så speciella) hade situationen sett annorlunda ut.

Körde förbi Citygross. Familjer med 4-5 personer som går in tillsammans. Ingen som handlar ensam.

Jag ser nästan bara ensamhandlare som jag själv.

Jag ser nästan bara ensamhandlare som jag själv.
Jag ser jättemånga som handlar tillsammans. Sett kompisgäng gå på mataffären ihop, även sett gäng om typ 3 vuxna som handlar tillsammans i vår lilla obemannade butik där man max får vara 2 personer inne samtidigt. Hur tänker man liksom?

Jag har gett upp hoppet om mänskligheten. Var ”tvungen” att gå in på Gränby centrum en snabbis då gosedjuret som syskonbarnet ville ha inte gick att köpa online. Vilket såklart inte är ett måste-skäl, men eftersom jag är frisk och inte träffar andra människor beslöt jag mig för att snabbt gå in och sen ut.

De har avdelat med pilar på golvet och tydliga skyltar att man ska gå in mot tex Ica på höger sida och bort från Ica på vänster sida. Dvs noga gjort så man åtminstone inte möts. Trots att det stod vakter (!) och dirigerade folk envisades många med att gå i fel riktning och i klungor.

Givetvis var det också nån som tyckte att jag gick för långsamt och trängde sig förbi så våra armar nuddade varandra. :banghead:

Så nä, folk har slutat bry sig. Om de nånsin gjort det. :(

Börjar poppa upp fler och fler på mina sociala medier som tycker att det pratas för lite om dom negativa konsekvenserna av restriktionerna, pratar om proportionalitetsprincipen, att man stigmatiseras om man lyfter dom frågorna osv.

Tänker bland annat på den här insändaren i DN som länkas, delas och hyllas som om det inte vore någon annan tidigare som tänkt på att restriktioner får negativa konsekvenser

https://www.dn.se/insandare/regeringen-bor-ifragasatta-oetiska-vaccinationspass/

Jag vet inte jag, tycker det lyfts hela tiden att exempelvis nedstängning av skolorna skulle få väldigt negativa konsekvenser för barnen och att det därför är något man vill undvika, jag har hört smittskyddsläkare prata om att man måste väga dom negativa konsekvenserna mot fördelarna osv. Det är ju inte som att man bara fläskat på restriktioner och helt glömt bort att tänka på vilka konsekvenser dom får? Men man har väl bedömt att alternativet att låta smittan sprida sig ohejdat är värre och landat i att det är värt det. Pest eller kolera liksom.

Jag vet inte riktigt vad dom här människorna ser som alternativet, låta viruset härja fritt och sjukvården kollapsa?

Börjar poppa upp fler och fler på mina sociala medier som tycker att det pratas för lite om dom negativa konsekvenserna av restriktionerna, pratar om proportionalitetsprincipen, att man stigmatiseras om man lyfter dom frågorna osv.

Tänker bland annat på den här insändaren i DN som länkas, delas och hyllas som om det inte vore någon annan tidigare som tänkt på att restriktioner får negativa konsekvenser

https://www.dn.se/insandare/regeringen-bor-ifragasatta-oetiska-vaccinationspass/

Jag vet inte jag, tycker det lyfts hela tiden att exempelvis nedstängning av skolorna skulle få väldigt negativa konsekvenser för barnen och att det därför är något man vill undvika, jag har hört smittskyddsläkare prata om att man måste väga dom negativa konsekvenserna mot fördelarna osv. Det är ju inte som att man bara fläskat på restriktioner och helt glömt bort att tänka på vilka konsekvenser dom får? Men man har väl bedömt att alternativet att låta smittan sprida sig ohejdat är värre och landat i att det är värt det. Pest eller kolera liksom.

Jag vet inte riktigt vad dom här människorna ser som alternativet, låta viruset härja fritt och sjukvården kollapsa?
Jag har för mig att Sverige valde den här vägen just eftersom de andra alternativ är värre- att låta smittan spridas helt fritt är ju betydligt värre och att stänga ner som andra länder har gjort är värre ur andra synvinklar. Men allt det där har man kanske glömt nu så här ett år efter diskussionerna i våras?

När vi handlar stannar maken och barnet i bilen medans jag går in och handlar. Det är just nu det bästa som hänt, jag menar, att handla med en fyraåring kan ibland vara lite nervigt och nu under pandemin är det ju ännu värre. Barnet är dock väldigt duktig i affärer trots allt men just det här med avstånd har hon inte riktigt fattat än.

Vi har väldigt mycket smitta där jag bor så handlar in i det sista och träffar inte många av våra vänner just nu. Träffas vi blir det ofta en promenad eller bara en pratstund utomhus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka