Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min verklighetsbild stämmer inte med det. Sedan 1 april har jag åtminstone levt under strikta restriktioner som sedan skärptes ytterligare i november. Med konstant återkommande budskap om avstånd, isolering av äldre, begränsade sociala kontakter, stängda verksamheter och arbeta hemifrån om möjligt.

Det är ”allt är som vanligt” har jag missat helt och hållet. Å andra sidan jobbar jag för en utländsk organisation som ägare, som haft det ännu mer kämpigt än Sverige så det avspeglar sig säkert.

Jag jobbar för en svensk organisation och jag delar din upplevelse.

Danskjävlar har vi en del av, men Aftonbladets stora avslöjande var visst bara ett missförstånd (eller en grossist som inte ville tappa ansiktet när han inte kunde leverera varan och därför försökte skylla på myndigheterna) 😉.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA33yV/dansken-erkanner-bluff-om-sprutorna-vi-lagger-oss-platt
Rätt åt dem att tappa ansiktet sådär, extra dumt att falskt skylla på regeringen när det gäller såna här viktiga saker mitt under en pandemi.

https://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/

Ur artikeln: "Mina samlade analyser av europeiska länder visar att graden av nedstängning inte alls på något tydligt sätt påverkat mängden dödsfall. Däremot bidrog tidigt införande av restriktioner (minst 25 procent enligt indextalet ovan) under första vågen tydligt till lägre dödlighet."

Och mina egna tankar kring detta är väl att vi behövt införa kraftiga restriktioner i januari 2020, så kanske det inte blivit så illa.
Låst artikel för mig, men du kanske kan förklara vad för kraftiga restriktioner du tänker på?

Men om jag inte minns fel så visste man inte ens att covid fanns i Sverige förra året vid den här tiden? 🤔 Det var väl inte förrän runt sportlovet som det började dyka upp? Jag är skeptisk till att folk i Sverige hade accepterat kraftiga restriktioner pga en sjukdom som uppfattades inte ens finnas i Sverige än.

Rätt åt dem att tappa ansiktet sådär, extra dumt att falskt skylla på regeringen när det gäller såna här viktiga saker mitt under en pandemi.
Ja, snacka om att skapa en himla röra! Typ fixa diplomatiska problem mellan länder mitt i en pandemi bara för att man tycker det är pinsamt att inte kunna leverera det man lovat *facepalm*.

Jag börjar ända känna ett litet hopp om en tid "efter Covid".
Men det är samtidigt inget jag bara längtar efter utan ocksa oroar mig för. Det jag oroar mig för är hur världens ekonomi ska aterhämta sig. Jag vet inte exakt hur det ser ut i Sverige men här i Österrike är arbetslösheten pa högsta niva sen andra världskriget, staten pumpar ut miljarder € i ersättningar till resturanger/hotell/handel/kultur osv som tvingas halla stängt. Vinterturismen som är Österrikes största inkomstkälla tog snabbt slut förra aret och iar blir det nog inget av det alls.

Efter första lockdownen sa regeringen att ytterliggare lockdown kommer ekonomin inte att klara av, nu är vi i lockdown 3 och ser inget slut pa den (ryktas om en förlängning till pask).

Låst artikel för mig, men du kanske kan förklara vad för kraftiga restriktioner du tänker på?

Men om jag inte minns fel så visste man inte ens att covid fanns i Sverige förra året vid den här tiden? 🤔 Det var väl inte förrän runt sportlovet som det började dyka upp? Jag är skeptisk till att folk i Sverige hade accepterat kraftiga restriktioner pga en sjukdom som uppfattades inte ens finnas i Sverige än.
För exakt ett ar sen var min syster och hennes sambo hos oss (senast jag sag min familj :( ). Jag minns sa tydligt att vi tittade pa nyheterna och pratade om ett virus i Kina, inte hade vi en tanke pa da vad det skulle innebära. Den skillanden vi märkte da var ett det var färre asiater pa flygplatsen, inget annat. Drygt en manad senare testades de tva första i Österrike positivt.

Ja, snacka om att skapa en himla röra! Typ fixa diplomatiska problem mellan länder mitt i en pandemi bara för att man tycker det är pinsamt att inte kunna leverera det man lovat *facepalm*.
Ja gud, det hade ju kunnat orsaka en rejäl spänning mellan två länder. Tur som är så har vi ändå en rätt bra relation i vanliga fall även om det varit lite spänt ibland under detta år.

För exakt ett ar sen var min syster och hennes sambo hos oss (senast jag sag min familj :( ). Jag minns sa tydligt att vi tittade pa nyheterna och pratade om ett virus i Kina, inte hade vi en tanke pa da vad det skulle innebära. Den skillanden vi märkte da var ett det var färre asiater pa flygplatsen, inget annat. Drygt en manad senare testades de tva första i Österrike positivt.
Ja, jag tror inte att någon (förutom enstaka kunniga personer) anade vad som skulle hända. Restriktioner redan då hade inte accepterats.

Men det är samtidigt inget jag bara längtar efter utan ocksa oroar mig för. Det jag oroar mig för är hur världens ekonomi ska aterhämta sig. Jag vet inte exakt hur det ser ut i Sverige men här i Österrike är arbetslösheten pa högsta niva sen andra världskriget, staten pumpar ut miljarder € i ersättningar till resturanger/hotell/handel/kultur osv som tvingas halla stängt. Vinterturismen som är Österrikes största inkomstkälla tog snabbt slut förra aret och iar blir det nog inget av det alls.

Efter första lockdownen sa regeringen att ytterliggare lockdown kommer ekonomin inte att klara av, nu är vi i lockdown 3 och ser inget slut pa den (ryktas om en förlängning till pask).
Tyvärr bevisar ju den här pandemin mer än någonsin tidigare galenskapen i att outsourca tillverkning till andra länder och kontinenter. Tradigt med en tredje lockdown.

Vår uppgraderades inför jul, har förlängts sedan dess och från idag blir det utegångsförbud mellan 21.00-04.30

Sista helgen i januari förra året åkte jag med äldsta dottern och näst äldsta sonen och firade dotterns födelsedag på hotell och restaurang i Jönköping. I bilen på vägen rapporterades om att första svenska bekräftade fallet nu fanns på sjukhus i Jönköping.

Jag tror att vi som befolkning hade varit mottagliga för både restriktioner och avrådan från sportlovsresor; men jag har också full förståelse för att det mest är att vara efterklok när man säger att det borde ha gjorts. Men kanske nästa gång, att vi är lite mer på tårna.

Tyvärr bevisar ju den här pandemin mer än någonsin tidigare galenskapen i att outsourca tillverkning till andra länder och kontinenter. Tradigt med en tredje lockdown.

Vår uppgraderades inför jul, har förlängts sedan dess och från idag blir det utegångsförbud mellan 21.00-04.30

Jag hänger nog inte med i vad som är galenskapen i att tillverka saker på mest lämpliga platser. Även om det finns avarter som ibland tas upp som exempel.

Däremot tror jag att vi av miljöskäl kommer att höja priset rejält på transporter, och då försvinner förhoppningsvis den delen som bara lever på att transporter nästan är gratis.

Jag hoppas (och tror) att det kan komma fördelar av den här pandemin ocksa.

Vilket land bor du i?

Ja, jag tror inte att någon (förutom enstaka kunniga personer) anade vad som skulle hända. Restriktioner redan då hade inte accepterats.
De - Wuhan/Kina och WHO - hade ALLA tecken på en svårt smittsam och dödlig sjukdom i December 2019 och gjorde ingenting.

Övriga världen borde reagerat och stängt gränserna mot Asien men eftersom vi själva gjort oss beroende av länder såsom Kina för diverse varor bla. läkemedel är det ju inget man törs göra..

Så länge det är en galet billig tillverkning i Asien så kommer man inte att flytta tillverkningen till västländer. Det är alltför dyra löner och rättigheter här som företagen gärna undviker om de kan.

De - Wuhan/Kina och WHO - hade ALLA tecken på en svårt smittsam och dödlig sjukdom i December 2019 och gjorde ingenting.

Övriga världen borde reagerat och stängt gränserna mot Asien men eftersom vi själva gjort oss beroende av länder såsom Kina för diverse varor bla. läkemedel är det ju inget man törs göra..
Det är nog som du säger. Påpekar bara att med den information allmänheten hade vid den här tiden förra året så hade man knappast accepterat de restriktioner man har idag.

Jag hänger nog inte med i vad som är galenskapen i att tillverka saker på mest lämpliga platser. Även om det finns avarter som ibland tas upp som exempel.

Däremot tror jag att vi av miljöskäl kommer att höja priset rejält på transporter, och då försvinner förhoppningsvis den delen som bara lever på att transporter nästan är gratis.
De är väl knappast lämpligt att vi i Europa är beroende av Kina och Indien för att få tillgång till något så basalt och viktigt som läkemedel?

Eller att man skeppar brittiska kohudar till Indien för att garva lädret (ofta under rejält tvivelaktiga arbetsförhållanden) och producerar t.ex träns i "engelskt läder" som man sedan skeppar tillbaka till Europa och sedan säljer till överpriser under något trendigt märke?

Sista helgen i januari förra året åkte jag med äldsta dottern och näst äldsta sonen och firade dotterns födelsedag på hotell och restaurang i Jönköping. I bilen på vägen rapporterades om att första svenska bekräftade fallet nu fanns på sjukhus i Jönköping.

Jag tror att vi som befolkning hade varit mottagliga för både restriktioner och avrådan från sportlovsresor; men jag har också full förståelse för att det mest är att vara efterklok när man säger att det borde ha gjorts. Men kanske nästa gång, att vi är lite mer på tårna.
Jag har dessutom tankar på de idioter som ignorerar restriktioner idag fanns nog även då (i större mängder misstänker jag dessutom), avrådan från sportlovsresor hade nog inte hjälpt så mycket tror jag.

Tycker det är mycket olika beroende på, hotell kommer troligen inte återhämta sig då många stora företag flaggar för att inte återgå till alls i närheten av så mycket resande som innan.
Där jag jobbar kommer takten på produktionen öka. 2020 har varit det varit rekord i nystartande företag.

Så vissa branscher minskar och andra ökar.

Det är nog som du säger. Påpekar bara att med den information allmänheten hade vid den här tiden förra året så hade man knappast accepterat de restriktioner man har idag.
Om du bor i Sverige lever ni ju, sist jag kollade, extremt fritt jämfört med oss i övriga Europa söder om Danmark. Men viss hade det varit svårt i det läget att övertyga vanligt folk om restriktioner. Men de borde kommit från högre makt i snabbare tempo och stöten skulle satts in i Asien för att hålla smittan under kontroll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka