Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men skärp er för helvete! Jag förstår att det är lätt att bli provocerad, men de flesta av er borde faktiskt veta bättre än såhär.

/Trött mod som har rensat för ungefär 354:e gången och har ca noll tålamod kvar med den här tråden
Gjorde vi inte just det, skärpte oss för i helvete? Utan inblandning utifrån?

Du behöver inte skriva i otrevlig ton, det går bra att framföra motargument ändå. Är det så att klippet riktar sig till människor med någon form av kognitivt svårighet har du självklart en poäng, det håller jag absolut med om.
För människor som har ett annat modersmål ges information på andra språk, det finns ingen anledning att tro att de behöver den här typen av instruktioner.
Alla språk finns då inte, endast ett urval av de allra vanligaste .

Alla språk finns då inte, endast ett urval av de allra vanligaste .
Men videon skulle vara helt obegriplig för någon som inte är väl hemma i svenska språket. Inga skyltar och andra uppmaningar man vill skall fungera oberoende av språk utformas som i videon.

Den är utformad av någon som tyckt att denne kommit på en smart liknelse som låter bra (för "sunt förnuft"-gruppen dvs.) men egentligen är riktigt dålig. Ungefär som teorin om röken från utandningsluften när det är kallt.

Det trodde jag inte! Att Österrike har sånt problem med förtroende osv. Vad beror det på?

Det har varit väldigt oroligt politiskt senaste aren. Partisammarbeten som inte fungerat, nyval och skandaler (Ibiza skrev det om i Sverige ocksa). Nu har vi en regering bestande av tva partier som star väldigt langt ifran varandra politiskt och även om Corona saklart tar mkt uppmärksamhet verkar det sammarbetet inte fungerar sa bra. Varan Bundeskanzler verkar vara en som helst vill bestämma allt själv och kör över alla andra, även sina egna ministrar. Utbildningsministern säger att inga skolor ska stängas, 2 dagar senare säger Bundeskanzlern att det ska dom visst och sa har det varit genom hela pandemin. Ibörjan körde han även linjen med en väldigt stark panikpolitik. Han hänvisar hela tiden sina beslut till en expertgrupp, men det är ingen som vet vilka som ingar i den där expertgruppen och trots krav pa transparens händer det inget.

När det gäller vaccinmottstandet i allmänhet vet jag inte rikigt vad det beror pa, men "alternativ medicin" är stark här och även manga läkare är emot vaccin. När det gäller Covid vaccinet sa känns det som att manga inte vill vaccinera sig som "trots" mot regeringen, för att dom säger det sa tänker vi inte göra det. Men det är manga som är osäkra sa förhoppningsvis väljer dom sen att vaccinera sig.

Vad som kommer bli intressant är om personal inom vården (då inkluderar jag Säbo och hemtjänst) kommer att ha som krav på sig att vara vaccinerade eftersom de jobbar med riskgrupperna, eller om det räcker med att äldre etc blivit vaccinerade. Gissar att många AG kommer försöka ställa någon slags vaccinkrav.
Inte offentliganställda, möjligen kan det gå att driva igenom i privat regi. Den typ avkrav är inte förenlig med våra lagar, trycket blir förmodligen hårt på de som väljer att avstå däremot, sen tror jag de flesta vill vaccinera sig.

Kan inte annat än hålla med. FHM har långt ifrån agerat perfekt, men det har knappast något land/s hälsomyndighet heller. Vad som varit bäst att göra i varje givet läge har garanterat skilt sig åt mellan länder och också vad som ens varit möjligt att göra. Någon slutgiltig dom kan man knappast fälla förrän den här skiten är över.

Jag undrar hur det låtit om FHM hade använt en stor blå kawaii som huvudperson i informationsfilmer om covid...:laugh:

Visa bifogad fil 62348
Den skulle varit lite udda i Sverige.

Grejen med informstion är annars att informera på olika vis så att så mång som möjligt kan nås av den och ta till sig den, inte att alla ska förstå och ta till sig all infirmation.

Men videon skulle vara helt obegriplig för någon som inte är väl hemma i svenska språket. Inga skyltar och andra uppmaningar man vill skall fungera oberoende av språk utformas som i videon.

Den är utformad av någon som tyckt att denne kommit på en smart liknelse som låter bra (för "sunt förnuft"-gruppen dvs.) men egentligen är riktigt dålig. Ungefär som teorin om röken från utandningsluften när det är kallt.
Just av den anledningen, att vi alla är olika och har olika förutsättningar, gör att man behöver informera på många olika vis när det är så viktigt. Det du tycker är värdelöst funkar utmärkt för någon annan. Denna filmsnutt har uppenbarligen inte dig som målgrupp, det innebär inte att den int fungerar i andra sammanhang. Alla fungerar och tänker inte som du.

skydda-dig-bildpuff.jpg

Om vi nu skiter i videon som alla ändå inte har tillgång till, och går tillbaka till de skyltar som finns på bussar, tåg, stationer, butiker etc.

Går det verkligen att missförstå? På allvar?

Den påminner om videon någon gjorde om samtyckesvideon, den om att bjuda på te osv. Den riktar sig til, mellan raderna, alla tröga män som inte fattar det alla andra fattar, och det är lite samma här, videon riktar sig till alla som inte fattar det som redan informerats 300 gånger, som syns på skyltar och liknande redan. Det alla andra fattar med att hålla avstånd, vad det är.

Om vi nu skiter i videon som alla ändå inte har tillgång till, och går tillbaka till de skyltar som finns på bussar, tåg, stationer, butiker etc.

Går det verkligen att missförstå? På allvar?
Nu var det videon som diskuterades och den är väl tillgänglig för alla, jag hade inga problem att se den. Men varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte skrivit att skyltarna och golvmarkeringarna som finns är otydliga.

Det som är otydligt är varför avståndet man uppmanas till att hålla är olika, 2 m på ett ställe, 1 m på ett annat osv.

Kan DU SJÄLV ge en bra förklaring till varför det bara behövs 1 meters avstånd till främmande människor inomhus i en ofta trång restaurang med lågt i tak för att inte riskera smittas men det krävs 2 meter i ett enormt stort varuhus med sex meters takhöjd?

Avståndet är inte den enda otydligheten, nu är det kanske ändrat, men det hävdades länge från FHM:s håll att man inte är smittsam under inkubationstiden, det är först när man börjar få symptom som man är smittsam. Men om man känner sig helt frisk och inte själv är rädd för att smittas varför skall man då hålla avstånd, man kan ju inte smitta någon? Det var såklart helt fel info som gavsoch vi vet nu att man t.o.m. kan vara mera smittsam innan man får symptom, men sådan felaktig information hänger kvar och gör också att en del struntar i råden om avstånd.

Senast ändrad:
Nu var det videon som diskuterades och den är väl tillgänglig för alla, jag hade inga problem att se den. Men varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte skrivit att skyltarna och golvmarkeringarna som finns är otydliga.

Det som är otydligt är varför avståndet man uppmanas till att hålla är olika, 2 m på ett ställe, 1 m på ett annat osv.

Kan DU SJÄLV ge en bra förklaring till varför det bara behövs 1 meters avstånd till främmande människor inomhus i en ofta trång restaurang med lågt i tak för att inte riskera smittas men det krävs 2 meter i ett enormt stort varuhus med sex meters takhöjd?
Spelar det någon som helst roll.

Du riskerar alltid smitta så länge det finns i samhället, det gäller att minimera risken. Jag kanske har större tillit till folks intelligens när jag förutsätter att flertalet förstår att risken minskar med avståndet.

Jag tror faktiskt inte folk är vare sig korkade eller att informationen är otydlig eller inte når fram. Jag tror det handlar om att folk tycker det är jobbigt att de inte kan bete sig som de vill och som de brukar och för att slippa ändra på sig så skyller de på andra och letar kryphål för att slippa ta sitt ansvar.
Jag tror inte det finns en åtgärd som inte följts av en förklaring på dagisnivå om varför och hur. Men blir det obekvämt, ja då kommer "Det har jag inte hört. Det har ingen förklarat." Osv. Antagligen skulle det krävas personliga samtal på tu man hand med varenda medborgare med checklistor och signatur för att KANSKE folk inte skulle dra till med dessa ursäkter.

Är evigt förbannat trött på att det alltid är någon annans fel när det enbart handlar om att det är obekvämt att behöva ta ett eget ansvar.

Det som orsakar en hel del dåligt samvete och konflikter i mitt eget huvud, är att försöka förhålla sig till alla restriktioner (dvs hålla avstånd, bara handla det nödvändiga (mat, medicin), osv) MEN samtidigt försöka gynna de lokala affärerna. Är det t.ex. bättre att besöka den lokala blomsteraffären, och stödja den ekonomiskt, eller gör jag mer rätt om jag stannar hemma i min egen bubbla i mitt eget hus? Blommor är ju inget som är livsnödvändigt på något vis.

Så visst kan saker och ting te sig glasklara, men samtidigt väldigt komplicerade....

Fast det är ju många som inte kan ta vaccin pga allergi och religion tex. Jag undrar om dom verkligen kan nekas att tex flyga. Sedan kan nog många länder ha som krav att man måste vara vaccinerad för att få komma in i landet.
Inte ta vaccin pga religion???

Det är ingen världsreligion som motsätter sig vaccin. Det är bara stollar i sekter. Sekter med extrem hållning finns inom alla religioner.

Gissar att du tänker du på extrem-kristna som Laestadianerna och liknande.

De här sekterna har rätt så få medlemmar, så det lär inte spela någon roll för helheten.

Det som orsakar en hel del dåligt samvete och konflikter i mitt eget huvud, är att försöka förhålla sig till alla restriktioner (dvs hålla avstånd, bara handla det nödvändiga (mat, medicin), osv) MEN samtidigt försöka gynna de lokala affärerna. Är det t.ex. bättre att besöka den lokala blomsteraffären, och stödja den ekonomiskt, eller gör jag mer rätt om jag stannar hemma i min egen bubbla i mitt eget hus? Blommor är ju inget som är livsnödvändigt på något vis.

Så visst kan saker och ting te sig glasklara, men samtidigt väldigt komplicerade....
Alltså, jag tycker inte det är komplicerat.
Det är hur klart som helst att man kan gå och handla i de lokala butiker och verksamheter som finns, framför allt de man vill ha kvar.

Det här gällde för tio år sedan, för fem år se'n - och idag.
Skillnaden idag är att det pågår en pandemi. Så då tar man till det där sunda förnuftet, (som tycks vara en svårbegriplig storhet för somliga i denna tråd - dock inte nödvändigtvis för den som jag svarar i detta inlägg)(...börjar om på den meningen...)

Så då tar man till det där sunda förnuftet, och går och handlar på ett typiskt smittsäkert sätt, utan att vara sjuk, med tvättade händer och utan att trängas det allra minsta med nån.

Inte ta vaccin pga religion???

Det är ingen världsreligion som motsätter sig vaccin. Det är bara stollar i sekter. Sekter med extrem hållning finns inom alla religioner.

Gissar att du tänker du på extrem-kristna som Laestadianerna och liknande.

De här sekterna har rätt så få medlemmar, så det lär inte spela någon roll för helheten.

Jag känner mig lite radikal idag, så jag skulle vilja ändra
så det lär inte spela någon roll för helheten

till
så då får de väl låta bli att resa då.

Vad som kommer bli intressant är om personal inom vården (då inkluderar jag Säbo och hemtjänst) kommer att ha som krav på sig att vara vaccinerade eftersom de jobbar med riskgrupperna, eller om det räcker med att äldre etc blivit vaccinerade. Gissar att många AG kommer försöka ställa någon slags vaccinkrav.
Hade en lärare som sa att vi inte fick våra slutbetyg på gymnasiet om vi inte vaccinerade oss mot Tuberkulos (har jag för mig) för att vi skulle arbeta med barn och att "man" (vem vet jag inte) sett en ökning av fall bland barn. Skolan anordnade till och med tider på sjukhuset för att vi skulle ta. Tror alla utom en tog. Helt sjukt egentligen att läraren kunde säga så, 2011. Vet inte om skolan egentligen kollade upp om vi varit på sjukhuset eller ej, för att inte tala om att det inte direkt är okej att hävda att vi inte får slutbetyg utan vaccinationen.

Alltså, jag tycker inte det är komplicerat.
Det är hur klart som helst att man kan gå och handla i de lokala butiker och verksamheter som finns, framför allt de man vill ha kvar.

Det här gällde för tio år sedan, för fem år se'n - och idag.
Skillnaden idag är att det pågår en pandemi. Så då tar man till det där sunda förnuftet, (som tycks vara en svårbegriplig storhet för somliga i denna tråd - dock inte nödvändigtvis för den som jag svarar i detta inlägg)(...börjar om på den meningen...)

Så då tar man till det där sunda förnuftet, och går och handlar på ett typiskt smittsäkert sätt, utan att vara sjuk, med tvättade händer och utan att trängas det allra minsta med nån.
Så tänker jag också. Att gå till den lokala blomsteraffären och köpa en blomsterkvast när man typ är ensam i butiken är ju stor skillnad mot att "Yeah, kom vänner, nu åker vi tåget till Emporia i Malmö och shoppar lite nytt". Det är ju det sunda förnuftet som ser till att man kastar ett getöga in i blomsterbutiken- fullt med folk? Ah, tar det i morgon istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka