Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
:o Har hela tiden tänkt att det kommer vara en som behöver påfyllning ibland och inte som mässling som har en grund och sedan klar.
Det hoppas jag inte! :nailbiting::arghh: I så fall hoppas jag att det blir som influensavaccinet - att sjukdomen är såpass under kontroll att det bara blir aktuellt för folk i riskgrupp.

65-70% som vaccinerar sig känna väl rätt rimligt, jag tror gruppen som är sådär halv osäkra men ändå kommer vaccinera sig är mycket större än gruppen som kommer vägra. Man ser ju ändå att många av dom som va väldigt skeptiska till ett vaccin som tagit mindre än 3-5 år att ta fram i början av året hunnit vänja sig lite vid tanken och kommer nog vara ganska med på tåget när det blir deras tur.

Jag hoppas bara att inte tidningarna börjar rapportera massvis av märkliga biverkningar som inte har med vaccinet att göra.

Det var ju tex en äldre man i ett av vaccinförsöken som dog.
Att han blev träffad av blixten skulle kunna varit en mer bidragande faktor till döden men är vi verkligen helt säkra på att coronavaccinet inte ökar risken för att bli träffad av blixtnedslag?

Man kanske kan hoppas att detta i stället får folk att inse att verkligen ALLT som händer under testerna tas med i rapporten och att det faktiskt kan vara ganska rimligt att lita på bedömningen som görs över att det inte är relaterat till vaccinet. Jag var tvungen att googla detta och texten från FDA är onekligen en höjdare! (Mannen dog tydligen inte, ännu bättre)
1609013781052.png

Här i Österrike tror jag tyvärr att andelen som kommer vaccinera sig är låg, kommer det upp till 50% blir jag glatt överraskad.

Antivaccingrupperna är starka här och förtroendet för regeringen lågt.

(Österrike har ett av de lägsta % av mässlingsvaccinerade i Europa)

Här i Österrike tror jag tyvärr att andelen som kommer vaccinera sig är låg, kommer det upp till 50% blir jag glatt överraskad.

Det trodde jag inte! Att Österrike har sånt problem med förtroende osv. Vad beror det på?

Förstår verkligen FHM som inte rekommenderar munskydd (utom till viss del då numera). Om inte ens läkare kan låta bli att krama släkten bara för att de har munskydd, hur ska då Svensson förstå att avstånd gäller även med munskydd?

(Kollar My feet are killing me, ena läkaren åkte på släktmiddag och gjorde just det, kramade folk med munskydd.)

Det är så intressant(och oroande) det där att vaccinsituationen kan skilja sig så mellan olika europeiska länder och också att bakgrunden till att folk inte vaccinerat sig(eller sina barn) verkligen inte är enhetlig.

I Nederländerna är det t ex främst i "bibelbältet" som folk inte är vaccinerade, d v s ortodoxa protestanta.

DN ger den fullt rimliga förklaringen till varför detta kunde inträffa. Ingen svensk skandal alltså, ska huvuden rulla så är det på BA.

Visa bifogad fil 62354
Enligt min bror och min pappa som båda jobbar inom flygbranschen så handlar det hela högst sannolikt om ett stort missförstånd och skulden ligger mestadels på BA. Den enda svenska aktör som kunde/borde ha reagerat är handlingbolaget på Arlanda, det är den enda parten som vet om/att ett flyg kommer med passagerare samt hur många det rör sig om. Detta eftersom det sen är de som hanterar bagaget samt transporterar passagerarna från flygplanet till flygplatsen med t.ex. buss. Flygledare och annan flygplatspersonal har ingen anledning att kolla upp huruvida ett flyg har passagerare eller ej, annat än i nödsituationer. Det enda Transportstyrelsen eventuellt skulle kunna lastas för är att de är ansvariga för flygplatsen, som via handlingbolaget bör ha upplysts om att detta plan kom med passagerare och då kanske agerat på detta. Men mest ligger skulden hos BA, som sagt.

Enligt min bror och min pappa som båda jobbar inom flygbranschen så handlar det hela högst sannolikt om ett stort missförstånd och skulden ligger mestadels på BA. Den enda svenska aktör som kunde/borde ha reagerat är handlingbolaget på Arlanda, det är den enda parten som vet om/att ett flyg kommer med passagerare samt hur många det rör sig om. Detta eftersom det sen är de som hanterar bagaget samt transporterar passagerarna från flygplanet till flygplatsen med t.ex. buss. Flygledare och annan flygplatspersonal har ingen anledning att kolla upp huruvida ett flyg har passagerare eller ej, annat än i nödsituationer. Det enda Transportstyrelsen eventuellt skulle kunna lastas för är att de är ansvariga för flygplatsen, som via handlingbolaget bör ha upplysts om att detta plan kom med passagerare och då kanske agerat på detta. Men mest ligger skulden hos BA, som sagt.
Ska tillägga att både pappa och bror bedömer det som mycket osannolikt att ett etablerat, vettigt flygbolag som BA skulle ha gjort något sådant här med flit eller försökt "smyga in" passagerare i landet på något vis. Det vore extremt märkligt. Med 99% säkerhet beror det hela alltså på ett missförstånd där någon på BA fått saker om bakfoten, på något vis.

Ska tillägga att både pappa och bror bedömer det som mycket osannolikt att ett etablerat, vettigt flygbolag som BA skulle ha gjort något sådant här med flit eller försökt "smyga in" passagerare i landet på något vis. Det vore extremt märkligt. Med 99% säkerhet beror det hela alltså på ett missförstånd där någon på BA fått saker om bakfoten, på något vis.

Har också svårt att tro att det handlar om försöka smyga in folk. Det har ju varit oändligt med snack om förbudet och då skulle BA tänka att det nog inte märks om vi skickar med 33 pers till en i stort sett tom flygplats? Nog för att det garanterat finns gott om företag som fifflat på ett eller annat sett genom pandemin men dom svenskarna skulle få betala rätt saftiga priser för att det skulle löna sig för ett flygbolag att försöka smyga in 29 stycken när dom har som störst risk att bli påkomna

Det är väl inreseförbud för andra medborgare än svenskar som gäller. Inte landningsförbud. Frakt och svenska medborgare kan ju ha funnits på planet tex och därmed helt i sin ordning. Om jag inte helt missuppfattat det hela.
Som jag fattar det får man inte komma in via flyg. Andra portar gäller. Tex båt, bil.

Och man kan tänka sig att BA, i princip över en natt, ställts inför att hantera en massa olika restriktioner från en massa olika länder - som förmodligen har diverse variationer i hur de är utformade.

Inte orimligt att någon mänsklig faktor då leder till en förväxling/missförstånd om skillnaden mellan vilka som får komma in i landet och vilka som får landa med flyget. Givetvis fel, men förståeligt varför det hänt.

Räcker att det blir krav på vaccin på resor så kommer även anti vaxxarna att vaccinera sig.
Fast det är ju många som inte kan ta vaccin pga allergi och religion tex. Jag undrar om dom verkligen kan nekas att tex flyga. Sedan kan nog många länder ha som krav att man måste vara vaccinerad för att få komma in i landet.

Fast det är ju många som inte kan ta vaccin pga allergi och religion tex. Jag undrar om dom verkligen kan nekas att tex flyga. Sedan kan nog många länder ha som krav att man måste vara vaccinerad för att få komma in i landet.

Jag tror absolut att de personer kan få dispans och ett intyg på det.

Vad som kommer bli intressant är om personal inom vården (då inkluderar jag Säbo och hemtjänst) kommer att ha som krav på sig att vara vaccinerade eftersom de jobbar med riskgrupperna, eller om det räcker med att äldre etc blivit vaccinerade. Gissar att många AG kommer försöka ställa någon slags vaccinkrav.

Vad som kommer bli intressant är om personal inom vården (då inkluderar jag Säbo och hemtjänst) kommer att ha som krav på sig att vara vaccinerade eftersom de jobbar med riskgrupperna, eller om det räcker med att äldre etc blivit vaccinerade. Gissar att många AG kommer försöka ställa någon slags vaccinkrav.
Då får dom nog räkna med att få ännu färre personal

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka