Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl inreseförbud för andra medborgare än svenskar som gäller. Inte landningsförbud. Frakt och svenska medborgare kan ju ha funnits på planet tex och därmed helt i sin ordning. Om jag inte helt missuppfattat det hela.

Svenska medborgare får inte heller komma med flyg från Storbritannien. Däremot får tomma plan komma och hämta passagerare och när det nu visade sig att det trots detta fanns passagerare ombord, så...

Svenska medborgare får inte heller komma med flyg från Storbritannien. Däremot får tomma plan komma och hämta passagerare och när det nu visade sig att det trots detta fanns passagerare ombord, så...
...så kunde man inte vägra dem som var Svenska medborgare tillträde till landet, eftersom de redan var i landet.
Fyra Finska medborgare kunde man däremot vägra tillträde, men eftersom det i den gruppen fanns små barn, bestämne ansvarig på plats att de skulle få resa vidare ändå.

Hur tror ni det kommer att gå med vaccineringen hur stor andel kommer att välja att bli vaccinerade? Och kommer det att gå hyfsat smärtfritt?

Jag skulle tro att runt 75% väljer att bli vaccinerade. Fler om det blir krav i diverse sammanhang som resor.
Jag tror en väldigt stor andel kommer att välja att vaccinera sig, fler än 75% häruppe i alla fall. I min bekantskapskrets som är väldigt spridd är jag den enda (vad jag vet) som helst slipper, och det är bara på grund av nålfobin. Har inte pratat med en enda människa IRL som är skeptisk så till den grad att de kommer att avstå om erbjudna.

Träffade en vän ute på promenad idag, och hon fick första sprutan förra veckan. Jobbar som lokalvårdare på vårdcentralen här i stan. :)

Hur tror ni det kommer att gå med vaccineringen hur stor andel kommer att välja att bli vaccinerade? Och kommer det att gå hyfsat smärtfritt?

Jag skulle tro att runt 75% väljer att bli vaccinerade. Fler om det blir krav i diverse sammanhang som resor.
75% låter högt då personer under 18 inte är planerad om när än och gravida och ammade inte rekommenderas att ta vaccinet som det ser ut nu, säkert fler grupper jag glömt.

Jag är rätt dålig på att komma med någon gissning, men jag tror i vart fall att man kan räkna med en stor andel, inte minst med tanke på att 20% av befolkningen är över 65 år. Dessa har nog i stor utsträckning också familjemedlemmar som vill vaccinera sig för säkerhets skull, så att de kan träffa farmor utan att oroa sig för att döda henne.

Jag tror att till syvende och sist så kommer många att vaccinera sig i Sverige. Trots att fler låter som de inte kommer göra det idag.
Vi kommer ligga mellan 80 och 90%, gissar jag.
Stora frågan är när vi ligger där.

Ligger själv i gruppen som kommer erbjudas i maj som det ser ut nu så har själv ingen brådska med att bestämma mig än.

65-70% som vaccinerar sig känna väl rätt rimligt, jag tror gruppen som är sådär halv osäkra men ändå kommer vaccinera sig är mycket större än gruppen som kommer vägra. Man ser ju ändå att många av dom som va väldigt skeptiska till ett vaccin som tagit mindre än 3-5 år att ta fram i början av året hunnit vänja sig lite vid tanken och kommer nog vara ganska med på tåget när det blir deras tur.

Jag hoppas bara att inte tidningarna börjar rapportera massvis av märkliga biverkningar som inte har med vaccinet att göra.

Det var ju tex en äldre man i ett av vaccinförsöken som dog.
Att han blev träffad av blixten skulle kunna varit en mer bidragande faktor till döden men är vi verkligen helt säkra på att coronavaccinet inte ökar risken för att bli träffad av blixtnedslag?

:o Har hela tiden tänkt att det kommer vara en som behöver påfyllning ibland och inte som mässling som har en grund och sedan klar.

Jag har inte hängt med så mycket de senaste månaderna och mutationerna som utvecklats, men i våras pratades det ju en del om att detta skulle kunna bli ett virus som återkom i olika varianter med några års mellanrum(som ett influensavirus med olika stammar). Då skulle det ju kunna bli ungefär som du skriver, med en ny vaccinering varje gång viruset återkommer.

Men jag har som sagt dålig koll på forskningsläget angående detta just nu, så om någon är påläst så tar jag gärna mot kunskap!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka