Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart, har man på sig hata FHM glasögonen så kommer allt de gör vara undermåligt. Kanske folk skulle ta dig på mer allvar om det märks att du har en mer objektiv och nyanserad bild. Som det är nu kan du komma med allvarig och befogad kritik som folk negligerar just för att du upplevs så onyanserad.
Det är ju mest du som hatar tycker jag, inlägg efter inlägg med personangrepp. Det jag gör är att kritisera en myndighet, och jag delar den kritiken med väldigt många människor i Sverige.

Du har ju upprepade gånger påtalat att du inte förstår, då är det väl bar med en video som är övertydlig?
Det beror på att du har tagit på dig dina glasögon med förvrängd bild av verkligheten. Jag har inte någon gång skrivit att jag inte förstår, tvärtom har jag försökt förklara varför en del inte håller avstånd och det beror till stor del på en otydlighet från FHM och Tegnell.

Men det är väl ingen som behöver en instruktionsvideo för att förstå vad 1,5 meters avstånd innebär? Jag kan omöjligt tro det, sen om (att) många inte bryr sig är det något helt annat och där tror jag otydligheten från FHM är en starkt bidragande orsak.

Har du missat att det bor många med intellektuella funktionsnedsättningar i Sverige? Personer med utrikiska som modersmål med knagglig svenska som behöver få förklarat på flera olika sätt för att få ihop en helhet?
Jättebra att de har olika förklaringsmodeller och olika animeringar!

Har du missat att det bor många med intellektuella funktionsnedsättningar i Sverige? Personer med utrikiska som modersmål med knagglig svenska som behöver få förklarat på flera olika sätt för att få ihop en helhet?
Och att det finns rätt många med defekt ögonmått... 🙄😝
(varav min make är en - det är inget fel på intelligensen, men vi kan väl säga lite snällt att han är tämligen oenig med måttband/tumstock om hur långa centimetrar och metrar är...)

Du behöver inte skriva i otrevlig ton, det går bra att framföra motargument ändå. Är det så att klippet riktar sig till människor med någon form av kognitivt svårighet har du självklart en poäng, det håller jag absolut med om.
För människor som har ett annat modersmål ges information på andra språk, det finns ingen anledning att tro att de behöver den här typen av instruktioner.

Den rök du ser är vattenånga i utandningsluften som kondenserar när den kyls ned utanför kroppen. Men hur och i vilken mängd det sker beror på en rad faktorer som utetemperatur, uteluftens egen luftfuktighet, mängden partiklar i luften o.s.v.

Vid ett tillfälle kanske du bara ser "rök" precis utanför munnen, vid ett annat kan det bli ett helt litet moln, men det betyder inte att i din utandningsluft med möjliga viruspartiklar i det första fallet bara når precis utanför munnen och i det andra lika långt som "molnet", den kopplingen finns inte alls.

Det enda "röken" visar om smttspridning är att du andas ut luft som sedan sprids i luften omkring dig och det tror jag nog både de med sunt förnuft och de som saknar sunt förnuft förstår utan den förklaringen. Hoppas jag i varje fall.
Jag tror du nu ansträngt dig för att missförstå syftet med att jag drog till med

"Minns din barndoms vinter, kom ihåg röken ur era munnar när ni lekte - tänk att den röken inte syns vid plusgrader. Och att det är andras rök du ska akta dig för."

Det var ett direkt svar på den här frågan:

"Vilket avstånd som bör hållas är säkert solklart för människor med medicinsk eller mikrobiologisk bakgrund, men inte för alla andra. Är det samma som avståndet till en giftig orm, en nedfallen högspänningsledning eller en mindre oljebrand?"

Självklart, har man på sig hata FHM glasögonen så kommer allt de gör vara undermåligt. Kanske folk skulle ta dig på mer allvar om det märks att du har en mer objektiv och nyanserad bild. Som det är nu kan du komma med allvarig och befogad kritik som folk negligerar just för att du upplevs så onyanserad.

Kan inte annat än hålla med. FHM har långt ifrån agerat perfekt, men det har knappast något land/s hälsomyndighet heller. Vad som varit bäst att göra i varje givet läge har garanterat skilt sig åt mellan länder och också vad som ens varit möjligt att göra. Någon slutgiltig dom kan man knappast fälla förrän den här skiten är över.

Jag undrar hur det låtit om FHM hade använt en stor blå kawaii som huvudperson i informationsfilmer om covid...:laugh:

1608997864093.webp

Första fallet av den nya virusvarianten konstaterad i Sörmland. Inresande från UK som testat positivt. Så glad att de första vaccindoserna också anlänt. Så sjukligt trött på de här nu. Önskar och hoppas så in i bomben att folk vaccinerar sig eller fasiken lyssnar på vad sägs på presskonferenserna för som befolkningen håller på just nu de kommer krascha vår svenska sjukvård till slut. Och här har folk sprungit fram och tillbaka i affärerna hela julen inte sätt mindre folk ute bara för att de är jul ....

De är ju väldigt försiktiga med att uttala sig om hur det kan se ut med vaccination i relation till mutationer:

"– En mutation kan innebära att viruset sprids enklare, som fallet med den brittiska mutationen. Det riskerar även att leda till att sjukdomsförloppet blir svårare eller att eventuella vaccin fungerar sämre."
www.sds.se

Du behöver inte skriva i otrevlig ton, det går bra att framföra motargument ändå. Är det så att klippet riktar sig till människor med någon form av kognitivt svårighet har du självklart en poäng, det håller jag absolut med om.
För människor som har ett annat modersmål ges information på andra språk, det finns ingen anledning att tro att de behöver den här typen av instruktioner.
Jag är imponerad av dig att du kan få @Stekspadens inlägg till att det är skrivet i otrevlig ton.
Tondövhet, säger jag.

Det är ju mest du som hatar tycker jag, inlägg efter inlägg med personangrepp. Det jag gör är att kritisera en myndighet, och jag delar den kritiken med väldigt många människor i Sverige.
Hade jag hatat dig så hade jag inte svarat. Och nej det är inte personangrepp men jag driver med dig angående din vendetta mot FHM.

Det beror på att du har tagit på dig dina glasögon med förvrängd bild av verkligheten. Jag har inte någon gång skrivit att jag inte förstår, tvärtom har jag försökt förklara varför en del inte håller avstånd och det beror till stor del på en otydlighet från FHM och Tegnell.
Då har du varit direkt otydlig i dina inlägg då vi är flera som upprepade gånger föklarat och du ändå ansett det otydligt. Om du hela tiden förstått så är dina inlägg mest bara barnsliga.

Ännu en skandal rullas nu upp. Trots landningsförbud har ett plan från UK landat i Sverige. Så jäklar typiskt Sverige att inte klara av ens detta banala regeringsbeslut. Finns det ingen kommunikation överhuvud taget. FIASKO

Dessutom finns nu nya smittan i Sverige.

Det jag också tror vi är ovana vid är att en kris är såhär dynamisk över tid. Vi är vana vid elavbrott, stora trafikolyckor osv som blir ganska statiska när väl händelsen har inträffat, vi ska köra ut elverk, rädda människor i bilar osv. Här är det något som kan förändra sig fort, här är något nytt som vi måste hantera och forska på samtidigt. Så för mig är det självklart att råd, riktlinjer osv måste förändras under tid och när vi lär oss mer. Men det kanske är lättare för oss som är inne på spelplanen än de som sitter på läktaren för vi är ju tvugna att läsa på, få och förstå information, diskutera, fråga detaljfrågor till experter osv.

Ännu en skandal rullas nu upp. Trots landningsförbud har ett plan från UK landat i Sverige. Så jäklar typiskt Sverige att inte klara av ens detta banala regeringsbeslut. Finns det ingen kommunikation överhuvud taget. Dessutom finns nu nya smittan i Sverige.
Det troliga är att nya smittan funnits i Sverige ett tag, liksom i många andra europeiska länder med tanke på att den upptäktes i september.

Har Spanien fått till ett stopp i trafiken mot UK än, de var ju sena på bollen?

Ännu en skandal rullas nu upp. Trots landningsförbud har ett plan från UK landat i Sverige. Så jäklar typiskt Sverige att inte klara av ens detta banala regeringsbeslut. Finns det ingen kommunikation överhuvud taget. FIASKO

Dessutom finns nu nya smittan i Sverige.

Skandal nummer 40000 Miljarder bara denna veckan.

Det är en skandal att vi ens lever nån av oss i det här skandallandet med alla skandaler som.... skandalerar?

Det troliga är att nya smittan funnits i Sverige ett tag, liksom i många andra europeiska länder med tanke på att den upptäktes i september.

Har Spanien fått till ett stopp i trafiken mot UK än, de var ju sena på bollen?
Men vad säger du om landningsförbuds fiaskot då🤣. Ja det går bra att landa i Sverige. Alla är välkomna bara att gå in i landet utan kontroll

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka